Gamen, samenwerken en dansen voor een duurzamere wereld

Nieuws
Studenten van hogescholen ontwikkelen een lespakket rondom drie games.
Studenten van hogescholen ontwikkelen een lespakket rondom drie games. (Foto: Dik Bol)

HAARLEM - Hoe maak je kinderen bewust en actief om de wereld waarin zij opgroeien duurzamer te maken? Dat is het uitgangspunt van een innovatieve lesmethode die ontwikkeld wordt dankzij het Erasmus+ programma van de EU. Het is een uitwisselingsprogramma voor Europese studenten dat geleid wordt door een projectteam dat met Inholland en Stedenband Haarlem-Mutare Haarlemse inbreng heeft.

Door Willem Brand

De krant wordt door Dik Bol van Haarlem-Mutare uitgenodigd voor een gesprek met projectleider Caroline Arragon uit Le Partenariat (Frankrijk) en docent-onderzoeker Philippa Collin van Hogeschool Inholland. Het gesprek vindt plaats een klaslokaal in het gebouw van Inholland.

Internationale denktank

Het projectteam bestaat uit tien docenten van basisscholen uit vijf landen (Portugal, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België). De lesmethode voor kinderen uit groep 7 is gericht op actie, transformatie en samenwerking. 

Studenten van hogescholen uit vier landen (uitgezonderd Frankrijk) werk(t)en de methode uit tot een concreet lespakket rondom drie games. De eerste game is klaar en heet Aqua-Heroes (waterhelden). 

“Kinderen worden uitgedaagd om hun talenten in te zetten”

Bol: “Het spel met bord en kaartjes kun je downloaden. Philippa en ik hebben het gespeeld op de Bos en Vaart School met groep 7.

Er zijn vijf situaties: de rivier is drooggevallen, overstroomd, verontreinigd door plastic of chemische lozingen of er is sprake van waterverspilling. Kinderen kunnen de problemen oplossen door raadsels op te lossen, iets uit te beelden of te tekenen. Ook zijn er groepsopdrachten zoals samen een regendans doen.”

Hoofd, handen en hart

Vragen zijn bijvoorbeeld: hoe beeld je een vis uit die stikt of een cactus die verdroogt? 

Philippa: “Kinderen worden uitgedaagd om hun talenten in te zetten. Het blijkt dat oplossingsgericht denken werkt als een magneet. 

Wat ze ook aantrekkelijk vinden is dat ze niet de hele tijd hoeven stil te zitten, maar ook kunnen bewegen. Wat we beogen met de methode is dat er niet een manier is om te leren. Je leert met je hoofd, maar ook met je handen en je gevoel.”

Dik vult aan: “Kinderen worden op een speelse manier bewust en actief gemaakt. Er zou ook uit kunnen komen dat een klas een schoonmaakactie op touw zet zoals we met leerlingen van het Spaarne College gaan doen op World Clean Up Day.”

Zelfkennis

De tweede game die gaat over biodiversiteit, is zo goed als klaar. Alleen moet er nog een sprekende naam voor verzonnen worden. 

“Ontwikkeling van zelfkennis staat voorop” 

De derde game gaat over het recht om jezelf te zijn. Voor de tweede game is het prototype al klaar en de derde wordt in september uitgewerkt.

Philippa: “In elk lespakket staat het ontwikkelen van zelfkennis voorop. Voorwaarde voor daadkracht is dat je je identificeert met de doelen van het spel.”