Mattheus Passion à la Kracht

Cultuur
De Mattheus Passion is hier zo ongelofelijk beroemd. Mensen zijn bereid om 3,5 uur lang in een koude kerk te gaan zitten met de partituur op hun schoot
De Mattheus Passion is hier zo ongelofelijk beroemd. Mensen zijn bereid om 3,5 uur lang in een koude kerk te gaan zitten met de partituur op hun schoot (Foto: Aangeleverd)

HAARLEM - In 2002 werd voor het eerst de Mattheus Passion à la Kracht uitgevoerd. Daarmee doorbrak de componist Egon Kracht het taboe om aan het heiligste huisje van de klassieke muziek te komen. Op 21 maart voert hij samen met zes andere muzikanten zijn versie op in Theater de Liefde.

Een week voor de uitvoering spreekt de krant met componist Egon Kracht. “Ik begon te componeren met de vraag wat er van het spirituele karakter van de Mattheus overblijft als je de tekst weglaat. Nou, alles dus.”

Cajanus

Geboren en getogen in IJmuiden en vervolgens 35 jaar woonachtig in Beverwijk was Haarlem voor Egon een voorname uitvalsbasis. Hij bezocht vele concerten in de Haarlemse Jazzclub en trad daar ook veel op. “Ik speel contrabas, dat is mijn hoofdvak, en ben opgegroeid in de jazzmuziek. Na zoveel jaar wilde ik verder gaan dan het liedje-liedje en meer verhalende muziek maken. Ik merkte dat ik in de klassieke muziek mijn muzikale wensen beter kwijt kon. Dat leidde in Haarlem tot het schrijven van de muziek voor ‘Cajanus, een gigantische opera’. Met deze productie zijn we zelfs in Finland geweest.”

Improvisatie

“De Mattheus Passion is hier zo ongelofelijk beroemd. Mensen zijn bereid om 3,5 uur lang in een koude kerk te gaan zitten met de partituur op hun schoot. Ik ben het gaan bestuderen en dacht: ik ga een bewerking maken. Omdat ik nooit de muziek van Bach zal spelen, zat er maar een ding op: het naar jezelf toeschrijven. Ik zocht instrumenten die mij goed bevallen en die mooi samenklinken. Er wordt vaak gezegd dat het een jazzbewerking is, maar dat vind ik te kort door de bocht. Wel is het zo dat er net als in de jazz ruimte is voor improvisatie.”

Puristen

“Er zijn genoeg puristen die het maar niks vinden dat je alle zangpartijen vervangt door instrumenten. Maar er zijn ook veel mensen voor wie het jaar na jaar horen van de Mattheus Passion een traumaatje was geworden. Die zijn genezen als ze naar onze bewerking luisteren. Natuurlijk helpt het als je het origineel kent, dan heb je die herkenning. Er zijn ook genoeg mensen die de Mattheus niet kennen en vervolgens na ons gehoord te hebben het origineel gaan beluisteren.”

Helaas is het bij het ter perse gaan van de krant de opvoering in Haarlem uitverkocht. Wie weet is er nog plek op 24 maart om 15 uur in Cultuurhuis Buiten in Almere of op 28 maart om 20 uur in de Muziekhaven in Zaandam.