Klimaatcoalitie is voor betaald parkeren in Haarlem

Partnerbijdrage
Er is ook een groep die heel erg voor het plan is, de Haarlemse klimaatcoalitie
Er is ook een groep die heel erg voor het plan is, de Haarlemse klimaatcoalitie (Foto: Dik Bol)

HAARLEM - Het parkeerreferendum van volgende week leeft behoorlijk in de stad. Vooral tegenstanders van het plan om in 11 wijken van de stad betaald bewonersparkeren in te voeren roeren zich. Maar er is ook een groep die heel erg voor het plan is, de Haarlemse klimaatcoalitie.

Wij vroegen Kees van Deelen en Karel van Broekhoven: Jullie zijn de enigen die een campagne voeren voor het betaald parkeren. Waarom?

Kees:

Uit de nieuwsberichten lijkt het net alsof iedereen tegen is. Maar dat is niet zo. De Haarlemse klimaatcoalitie is een platform van 5 organisaties, die tesamen duizenden Haarlemmers vertegenwoordigen. Wij vechten voor het klimaat en willen de CO2-uitstoot zoveel mogelijk terugdringen. Het betaald parkeren helpt daar sterk aan mee.

Karel:

Ja, de tegenstanders zien op tegen de kosten. Maar die zijn heel laag voor de eerste auto. Pas bij tweede en derde auto wordt het een stuk duurder. Dan is het al gauw voordeliger om een abonnement op een deelauto te nemen. Dat zal behoorlijk schelen.

Maar is het niet erg betuttelend van de gemeente?

Kees: Nou, de gemeente heeft een grote fout gemaakt door het systeem zomaar in te voeren. Dat voelt als een overval en heeft veel mensen in het verzet gedrongen. Maar vergeet niet dat al die auto’s in de straten ook een heel dwingend effect hebben. Rolstoelers, rollators, kinderen, moeders met kinderwagens, zij worden van de stoep gejaagd door al die geparkeerde auto’s. Alleen roeren zij zich niet zo. En het is ook heel gevaarlijk, met name voor kinderen als er auto’s op de straathoeken staan. Daar weegt het gemak van onbeperkt parkeren op stoepen niet tegen op.

Karel:

De overheid moet alle belangen van de bewoners dienen. Niet alleen van de autobezitters. Veilig op de stoep kunnen lopen is een basisvoorziening. En er wordt niets verboden. Er wordt alleen een prikkel gegeven om die tweede en derde auto weg te doen. En: Niets doen is geen optie. Dan wordt het alleen maar erger. Vooral in de wijken waar het nu nog gratis is. In mijn buurt zie ik het aantal auto’s uit de betaalde buurten de laatste jaren enorm toenemen. Dan heb ik maar liever dat het goed gereguleerd wordt.

Groeit het aantal auto’s in Haarlem dan zo?

Kees: Jazeker. Twintig jaar geleden waren er 54000 auto’s in de stad, nu zijn dat er 64000. Dat kan zo niet doorgaan. Er zal iets moeten gebeuren om dat te stoppen, want de ruimte daarvoor is gewoon op. Zowel op de grond, ik bedoel parkeerruimte, als in de lucht. Met dat laatste bedoel ik de CO2-ruimte.

De volgende organisaties zijn lid van de Haarlemse Klimaatcoalitie:

De Haarlemse Klimaatcoalitie is in 2020 opgericht en heeft als doel te bevorderen dat de stad zijn klimaatdoelstellingen haalt. Meerdere organisaties zijn er lid van: Grootouders voor het Klimaat, Milieudefensie Haarlem, FNV.