Lies van Aelst nu jongste lid Eerste Kamer

Politiek
Lies van Aelst met haar fractievoorzitter.
Lies van Aelst met haar fractievoorzitter. (Foto: Joshua Versijde)

Sinds dinsdag is ze het jongste lid van de Eerste Kamer. Dus neemt ze ontslag uit de Provinciale Staten van Zuid-Holland. “Maar ik laat Rozenburg niet los!” zegt ze stoer.

Door Kor Kegel

Als er één politicus in Nederland opkwam voor de passagiers van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, dan is het wel Lies van Aelst. De 35-jarige Gorcumse zit sinds 2007 voor de SP in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Samen met Carla van Viegen van de Partij voor de Dieren in deze provincie is ze daarmee het langst zittende statenlid in Nederland op één na; dat is Nico Heijmans, die – eveneens voor de SP – al 28 jaar onafgebroken in de Staten van Noord-Brabant zit.

In die zeventien jaar provinciale politiek zat Lies van Aelst er altijd bovenop als er problemen waren met de veerdienst over Het Scheur. Zo klom ze in februari 2009 in de pen toen Connexxion de spitsdienst niet kon uitvoeren en er enkele dagdelen helemaal geen afvaart was. Ze wees erop dat de veerdienst voordien met drie boten werd uitgevoerd. In juli 2009 vroeg ze door naar de haalbaarheid van een derde veerboot.

Ook toen de volgende exploitanten Ottevanger en AquaSwets (Blue Amigo) steken lieten vallen, spoorde ze het college van Gedeputeerde Staten aan om feller en bestraffender op te treden. Ze was niet tevreden over de bullshit-antwoorden die ze naar haar zeggen kreeg en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de provincie de veerdienst niet aan de marktwerking moest overlaten, maar deze vorm van vervoer naar zich toe moest trekken. De particuliere vervoerders hadden wanprestaties geleverd en kwamen er nog mee weg ook. Het zinde haar niet. Ze kreeg bijval van Rozenburg In Actie. “We hebben in dit land zo veel geprivatiseerd, dat de overheid geen grip meer heeft op cruciale infrastructuur die ze zelf heeft aangelegd,” zei Rob Smith (RIA) in HP/De Tijd van mei 2023.

Ook elders in Zuid-Holland kwam Lies van Aelst op voor versterking van het openbaar vervoer. “Onrendabele lijnen ontstaan omdat ze te weinig rijden of een slechte aansluiting hebben op een andere verbinding,” zei ze. Het bewijs van haar stelling zag ze in de lijn Dordrecht-Geldermalsen. Toen deze MerwedeLingelijn nog één keer per uur reed, was de trein half leeg, maar toen er vier keer per uur werd gereden zat de trein vier keer vol.

Ze wees eind vorig jaar nog het provinciebestuur op de zeer ongewenste situatie dat een reis met het openbaar vervoer onevenredig veel meer tijd kost dan een rit met de auto. Ook daarom wilde ze versterking van het OV. Zoals ze er met grote herhaling op wees dat het uitvallen van een veerboot schadelijk was voor het vertrouwen van de passagiers in de veerdienst.

Een derde autoveer is geen optie meer. Zelfs de inzet van een tweede autoveer is niet meer vanzelfsprekend en daar is Lies van Aelst het niet mee eens. Vandaar dat ze eind januari met succes een motie indiende om een nieuw autoveer te laten bouwen, dat naast de Blankenburg kan worden ingezet op de veerdienst Maassluis-Rozenburg – ook als de Blankenburgverbinding in gebruik is genomen. De motie kreeg steun van een statenmeerderheid van 34 tegen 19 stemmen. Tegen nieuwbouw stemden PVV, VVD, CDA, SGP, Forum en Groep GVZH. Vóór nieuwbouw stemden BBB, GroenLinks-PvdA, D66, SP, 50plus, ChristenUnie, JA21, Volt, PvdD en Groep Doe Stoer.

Lies van Aelst is afgestudeerd in de Vroegmoderne Intellectuele Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is verknocht aan haar woonplaats, de historische vestingstad Gorinchem waar ze samen met haar man Michel den Uijl woont. Ze is directeur van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies.

In de senaat is ze dinsdag Tiny Kokx opgevolgd, de 70-jarige oudgediende van de SP. Op woensdag 6 maart neemt ze afscheid van de Staten in het Provinciehuis in Den Haag.