‘Schagen is een echte fietsstad’

Algemeen
Fietsers vormen een kwetsbare groep. Links achteraan Charles van der Mark.
Fietsers vormen een kwetsbare groep. Links achteraan Charles van der Mark. (Foto:Fietsers vormen een kwetsbare groep. Links achteraan Charles van der Mark.)

SCHAGEN - Het werd afgelopen week meerdere malen breed uitgemeten in de pers: overvolle fietspaden leveren zeer gevaarlijke situaties op en fietsers raken steeds vaker ernstig gewond bij een verkeersongeluk. “Fietsers zijn in het verkeer de kwetsbaarste groep. Het is een gegeven dat wanneer een fietser wordt aangereden door een automobilist die 50 rijdt, deze negen van de tien keer overlijdt of zwaar letsel oploopt. Bij een snelheid van 30 km per uur is de kans op ernstig letsel bijna vier keer kleiner.”

Aan het woord is de in Schagen woonachtige Charles van der Mark, secretaris van Fietsersbond afdeling Noordkop. De Fietsersbond behartigt de belangen van fietsers op plekken waar dat nodig is. Dat doet ze al meer dan veertig jaar, omdat de bond gelooft dat fietsen overal goed voor is: voor de bereikbaarheid van steden, voor het milieu, voor het plezier en voor een gezond leven. Onder de paraplu van de landelijke fietsbond is in 2002 een afdeling Noordkop opgezet. “Wij nemen de fietssituatie in de gemeente Schagen op wijkniveau onder de loep, want Schagen is een echte fietsstad. Het gaat hierbij om drie pijlers: comfortabel, veilig en direct. Comfortabel en veilig spreken voor zich. Direct staat voor de kortste weg; de weg die fietsers altijd nemen.”

8en88 Fietsnetwerk

De Fietsersbond Noordkop is onder meer bezig met het uitstippelen van een zogeheten ‘8en88 fietsnetwerk’. Geen overbodige luxe in een wereld die vergrijst. Van der Mark: “88 is het nieuwe 80, want we worden ouder en zijn vitaler. Met alle gevolgen van dien. De wereld verandert, ook op het fietspad. De oude vertrouwde fiets heeft op het fietspad gezelschap gekregen van e-bikes, speedpedelecs, bakfietsen, driewielers en nog veel meer nieuwe vervoermiddelen. Steeds meer mensen pakken de fiets, want vanwege het coronavirus wordt het openbaar vervoer flink vermeden. Voeg daarbij het feit dat de kwaliteit van de sommige fietspaden zorgelijk te noemen is. Vooral in de buitengebieden en dat is logisch want deze fietspaden worden druk bereden. De vele bezuinigingen in het verleden leveren heden ten dage nogal wat achterstallig onderhoud op. Je kunt dus wel stellen dat er voor ons genoeg werk aan de winkel is.”

Driefietsnetwerkenplan

De zaken waarvoor Fietsersbond Noordkop zich sterkt maakt onderscheiden zich volgens de secretaris in drie onderdelen: het al genoemde 8en88 fietsnetwerk, de fietsende jongeren/scholieren en de snellere fietsroutes. “Met het 8en88 fietsnetwerk zijn we fanatiek bezig omdat we het belangrijk vinden dat fietsen in de wijk en het centrum veilig is. Denk aan de doelgroep kinderen, senioren en mensen met een beperking. We willen ervoor zorgen dat deze doelgroep niet wordt geconfronteerd met wielrenners en/of speedpedelecs en zware transportfietsen. Voor dit netwerk willen we naar een maximum snelheid van 15 km/u voor automobilisten. Dat doen we niet om de automobilisten te pesten, maar wel omdat dit nu eenmaal een kwetsbare groep fietsers betreft.”

Hoge prioriteit

Het tweede onderdeel is de aandacht voor de scholier. “Dat heeft ook een hoge prioriteit want er is altijd wat te corrigeren. Last but not least is er de doelgroep met zwaardere en snelle fietsen. Er zijn concrete plannen voor een doorfietsroute van Den Helder via Schagen naar Alkmaar, en een van Den Oever via Medemblik naar Enkhuizen en Hoorn. Denk aan woon-werkverkeer dat daar lekker snel door kan fietsen. Daarvoor zijn we niet alleen met de desbetreffende gemeenten maar ook met de provincie in gesprek. Het betreft hier een lange termijnvisie waarbij elke gemeente het een en ander in 2025 op papier moet hebben staan en de uitwerking doorloopt tot 2040. Het uitrollen van de fietsplannen op wijkniveau verwachten we eind volgend jaar te hebben gerealiseerd. We behoren daarmee tot de eerste tien gemeenten die hiermee aan het werk zijn. Sterker nog, na de gemeente Soest staat Schagen prominent op de tweede plaats.”

ISA

Dat de veiligheid van de fietser een niet te onderschatten aspect is, wordt ook in breder opzicht serieus genomen. “Het Europees Parlement maakt zich momenteel sterk om nieuwe voertuigen uit te rusten met levensreddende technologie door middel van het systeem Intelligente Snelheidsassistentie (ISA). Dit GPS-systeem zorgt volgens schattingen voor 20% minder dodelijke ongelukken. ISA geeft een terugkoppeling aan de bestuurder bij te hard rijden, gebaseerd op kaarten en de observatie van verkeersborden. Met dit systeem kunnen maximumsnelheden vanaf 15 km per uur worden opgelegd. De meeste van deze technologieën worden verplicht vanaf mei 2022 voor nieuwe modellen en vanaf mei 2024 voor reeds bestaande modellen. Voor fietsland is dit een fantastisch systeem”, jubelt Charles van der Mark. “Het is heel veilig en het scheelt niet alleen mensenlevens, maar ook geld want verkeersdrempels worden overbodig.”

Meedenken

Fietsersbond Noordkop pakt woensdagavond 19 augustus de werkzaamheden met betrekking tot het uitrollen van het ‘8en88 fietsnetwerk’ weer op. “We zien graag dat mensen uit de wijk hierover gaan meedenken of -doen. Het gaat tenslotte om hun en niet om ons. Via de website kan men zich opgeven voor de avond. In verband met Corona graag uiterlijk zondagavond 16 augustus. Ook mensen die lid willen worden van onze bond nodigen wij van harte uit. Ze kunnen hiervoor terecht op onze site noordkop.fietsersbond.nl“, besluit de slagvaardige fietsliefhebber Van der Mark. “Er moet misschien nog veel gebeuren maar we blijven positief, want we hebben een lange adem.”