Haarlem bungelt onderaan met afval scheiden: twee derde van afval belandt in restbak

Nieuws
Wie minder restafval wil produceren, kan beginnen met de indeling van de keukenbakken.
Wie minder restafval wil produceren, kan beginnen met de indeling van de keukenbakken. (Foto: aangeleverd)

HAARLEM - Haarlemse inwoners gooien een veel groter deel van hun afval in de restafvalbak dan gemiddeld in Noord-Holland. Maar liefst 64% van het reguliere huishoudelijke afval eindigt er als restafval, blijkt uit een analyse van CBS-cijfer door Your Kitchen.

Het provinciale gemiddelde ligt op 45%. Haarlem zit daar dus 19 procentpunt boven en staat daarmee op plek 3 van de 44 Noord-Hollandse gemeenten als het gaat om het hoogste aandeel restafval. Per inwoner gaat het om 197 kilo restafval per jaar — 46 kilo meer dan het provinciale gemiddelde van 151 kilo.

Tips en tricks

Wie minder restafval wil produceren, kan beginnen met de indeling van de keukenbakken. Gebruik de kleinste bak voor restafval in plaats van voor gft of pmd. Een apart bakje voor twijfelgevallen voorkomt dat alles automatisch in de grijze bak verdwijnt.

Voor gft helpt een klein afsluitbaar bakje op het aanrecht: schillen, koffiedik en etensresten zijn dan makkelijker direct apart te houden.

Haarlemse inwoners gooien een veel groter deel van hun afval in de restafvalbak dan gemiddeld in Noord-Holland.

Meer nieuws uit Haarlem?

Ontvang de laatste updates per mail —

Volg ons op:

Heb je ook een nieuwtje? —

Deel dit bericht: