Heeft virtuele spreekkamer bij bank toekomst?

Partnerbijdrage
Rob de Neve.
Rob de Neve. (Foto: Els Broers)

PURMEREND - Het coronavirus zorgt ervoor dat nieuwe technologieën gemakkelijker geaccepteerd worden. Steeds meer gaat digitaal. Ook voor het kopen van je huis of het oversluiten van je hypotheek kun je gewoon thuis blijven.

Rob de Neve, Directeur Particulieren van Rabobank Waterland en Omstreken, merkt deze digitale opmars ook en is er blij mee. “Juist in deze tijd krijgen we veel vragen van klanten. Sluit je in deze tijd bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek af? En wat als je betalingsproblemen voorziet? Of vragen hebt over de hypotheekofferte? Voor veel van deze vragen kwamen klanten voorheen naar de bank, nu doen we heel veel gesprekken via video en online.”

Ook blijkt dat het zoeken naar een andere woning gewoon doorgaat. Maar de mensen die een bezichtiging doen zijn wel heel selectief en serieus bij hun keuzes. De Neve: “Wij helpen onze klanten graag bij het regelen van een hypotheek. In deze coronacrisis staat de gezondheid van onze klanten en van onze medewerkers daarbij voorop. Wanneer je een afspraak wil maken dan hoef je daar de deur niet voor uit. We stimuleren een afspraak eenvoudig en veilig online via een videogesprek. Zo beperken we het fysieke contact om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.”

Ook worden er gesprekken gevoerd over het oversluiten van een hypotheek. Je hypotheek oversluiten kan interessant zijn als de actuele rente lager is dan de rente die je nu betaalt. Zo kun je in het zelfde huis blijven wonen tegen lagere maandlasten. De Neve: “Deze maand hebben we al veel oud-DSB-klanten in onze virtuele spreekkamer gehad. Zij kunnen vanaf april kosteloos hun hypotheek oversluiten bij een andere bank.”

Informatie over genomen maatregelen rondom hypotheken en consumptieve financieringen staan op www.rabobank.nl/particulieren.