Landtong Rozenburg weer toegankelijk: hantavirusquarantaine zonder besmettingen afgesloten

Nieuws
De quarantainecontainers die werden geplaatst.
De quarantainecontainers die werden geplaatst. (Foto: Archief/PW)

De bemanning van expeditieschip m/v Hondius vertrok op donderdag 18 juni vanuit Rotterdam naar hun thuisbestemming. Daarmee kwam ook een einde aan de vier weken durende quarantaine op de Landtong Rozenburg.

De quarantaine werd ingesteld nadat, aan boord van de m/v Hondius, een mogelijke blootstelling aan de andesvariant van het hantavirus was vastgesteld. Gedurende de hele periode is de situatie onder controle gebleven. Er zijn geen gezondheidsklachten gemeld en de betrokken opvarenden kunnen hun dagelijkse activiteiten weer hervatten.

Tijdens de quarantaine stonden de gezondheid en het welzijn van de opvarenden centraal. De GGD hield dagelijks contact met de betrokkenen, volgde hun gezondheid en bood waar nodig ondersteuning. De personen die geen klachten hebben ontwikkeld, ontvangen een gezondheidsverklaring waaruit blijkt dat zij niet besmet zijn met het hantavirus.

De gemeente Rotterdam, GGD Rotterdam-Rijnmond, Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam, de rederij en andere betrokken partners kijken terug op een intensieve periode waarin snel en zorgvuldig is gehandeld. Door nauw samen te werken konden de opvarenden veilig worden opgevangen en begeleid en kan de bemanning nu terugkeren naar huis.

Vanuit de gemeente Rotterdam wordt met waardering teruggekeken op deze gezamenlijke inzet. Als gastvrije stad en haven heeft Rotterdam, samen met alle betrokken partners, verantwoordelijkheid genomen voor de opvang van de bemanning en gezorgd voor een veilige en zorgvuldige afronding van deze bijzondere situatie.

De rederij is blij dat de bemanning weer naar huis kan en kijkt met grote waardering terug op de steun en inzet van alle betrokken organisaties. Daarmee kan voor de bemanning en de rederij een ingrijpende periode worden afgesloten.

Yvonne van Duijnhoven, Directeur Publieke Gezondheid GGD Rotterdam-Rijnmond: "Dit is het resultaat van wekenlange inzet van veel professionals. De investering in het netwerk van GGD’en met lucht- en zeehavens en in de voorbereiding op dit soort VRR-Standaard (V2) situaties betaalde zich in deze gezamenlijke opgave direct uit. Dat is belangrijk voor het versterken van de pandemische paraatheid van Nederland."

Toegankelijkheid Landtong Rozenburg

Na afronding van de werkzaamheden is de Landtong op maandag 22 juni weer volledig toegankelijk voor bezoekers.

Meer nieuws uit Rozenburg?

Ontvang de laatste updates per mail —

Volg ons op:

Heb je ook een nieuwtje? —

Deel dit bericht: