Het Schiedam van Kor Kegel: Keer om, ga maar in de file staan!

Column
Kor Kegel.
Kor Kegel. (Foto: )

De A4 is een slagader in het Hollandse wegennet, eigenlijk een dubbele slagader, het verkeer doorpompend in beide richtingen. Als dan bijvoorbeeld de Beneluxtunnel wordt afgesloten, ontstaat er zoiets als een arteriële trombose. Drie weekends had de Rijnmond last van een verkeersinfarct, Schiedam niet in het minst.

In het eerste weekend kon je vanaf het Beneluxplein niet door de tunnel, de twee weekends erna zat de tunnel juist dicht vanaf Schiedam-West. Het verkeer zocht zich een weg over voor de hand liggende routes zoals de A20 en de Horvathweg, maar of je nu naar de Maastunnel wilde, de Erasmusbrug, de Willemsbrug of de Van Brienenoordbrug, je kwam overal vast te staan. Tussen het Marconiplein en het Droogleever Fortuynplein kwam zelfs een paar keer een stilstaande file voor. Sluipwegen hielpen niet. Rijkswaterstaat had ‘de Brien’ als omleidingsroute geadviseerd, omdat er in Rotterdam ook werkzaamheden waren aan de Maastunneltraverse.

Gelukkig was in het eerste weekend net op tijd de autoveerpont Blankenburg weer in gebruik genomen, zodat de veerdienst tussen Rozenburg en Maassluis nog aardig wat autoverkeer kon verwerken, en met extra overtochten en tot in de avond door bewees de Blankenburg zijn betekenis, terwijl het tegelijk aantoonde dat één veerboot de Beneluxtunnel niet kon opvangen. Was in het eerste weekend het verkeer op Rozenburg verstopt geraakt, in de twee weekends erna ontstond extra verkeersdruk in Maassluis. En daar deed zich iets merkwaardigs voor. Op de A20, iets vóór de afrit naar Maassluis, werd gewaarschuwd: ‘Lange wachttijd. Keer om’. Erboven stond een bootje geïllustreerd, zodat het duidelijk was dat er voor de veerpont een lange wachttijd zou zijn. De fotograaf met wie ik meereed besloot om niet om te keren, maar naar de veerstoep te rijden. We hoefden de Blankenburg maar één keer te missen, daarna konden we het dek op rijden. In een klein half uurtje waren we aan de overkant.

Wat als we wel omgekeerd waren? Dan waren we al in Vlaardingen in een file beland die door heel Schiedam tot in Rotterdam zou duren en hadden we er zeker twee uur over gedaan. Ik snap best dat Maassluis de drukte een beetje van zich af wil houden, maar je moet de weggebruikers niet met een kluitje in het riet sturen.

Een afsluiting van de Beneluxtunnel komt natuurlijk nooit goed uit. Nu hadden vooral de paasvakantiegangers er last van. Is het in vakantietijd drukker of rustiger op de weg? Het moment van afsluiting is altijd discutabel. Daar moet Schiedam dus goed over nadenken bij een gelijktijdige afsluiting van de Lange Haven en de Hoogstraat. Moet het vrachtverkeer zich voor de bevoorrading van de winkels en bedrijven net als vroeger per schip naar Schiedam-Centrum begeven?