Ondernemen in Den Haag? Wij geven je 8 tips

Nieuws
Afbeelding
(Foto: PR)

Of je nu als eenmanszaak of met personeel aan de slag gaat: er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je van start gaat met een eigen onderneming in Den Haag. Wij geven je een aantal handige tips om goed van start te kunnen gaan.

Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Een goed bedrijf heeft een goede bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen, voldoet aan een aantal regels én is uniek. Met een pakkende bedrijfsnaam heb je gegarandeerd een goede binnenkomer bij zowel je potentiële klanten als je zakenrelaties. Met een unieke bedrijfsnaam maak je kenbaar wat je doet en onderscheid je jezelf van de concurrent.

Het belang van een goede boekhouder

Ben jij als ondernemer heel goed in jouw eigen vak? Dan kunnen wij ons zo voorstellen dat je interesse, kennis en kunde niet ook op het gebied van boekhouding liggen. Maar het is wel heel erg belangrijk om controle te houden over je administratie en inzicht te hebben en te houden in je financiële administratie. Een goede boekhouding is namelijk het halve werk. Het is aan te raden om (samen) te werken met een boekhouder. Met samenwerken bedoelen we dat je ook je boekhouding gedeeltelijk kunt uitbesteden. Met een goede boekhouder in Den Haag bespaar je tijd, energie en uiteindelijk ook geld.

En een goede boekhouder weet ook als geen ander hoe het zit met het doen van Btw-aangiftes. Maar ook wat de verschillende Btw tarieven zijn en of je al dan niet aanspraak kunt maken op een vrijstelling.

Kies een rechtsvorm

Elk bedrijf in Nederland moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KVK). Maar om jouw bedrijf in te kunnen schrijven bij de KVK heb je eerst een rechtsvorm nodig. De rechtsvorm bepaalt bijvoorbeeld jouw aansprakelijkheid, welke belastingen je moet betalen en op welke belastingvoordelen je aanspraak kunt maken. De meest voorkomende rechtsvormen zijn een eenmanszak, een vof en een bv.

Ken je markt, je klanten en je concurrent

Om jezelf met je onderneming te kunnen onderscheiden van je concurrent, is het wel belangrijk dat je de concurrent kent. Ga op onderzoek uit, ga netwerken om klanten te vinden en praat met andere ondernemers.

Regels en wetten

Het is altijd goed om te controleren met welke regels en met welke wetten je te maken krijgt. Dit is afhankelijk van de activiteiten van je onderneming. Ga je voedsel maken of verkopen? Dan heb je van doen met de regels voor horeca, recreatie en catering. Daarnaast moeten je producten voldoen aan de Europese veiligheidseisen.

Het kan ook voorkomen dat je aan bepaalde beroepseisen moet voldoen of dat je te maken krijgt met eisen voor de bedrijfsruimte. De gemeente Den Haag kan helpen met het uitzoeken van de wetten en regels die gelden voor jouw bedrijf.

Regel algemene voorwaarden en verzekeringen

Wanneer je een bedrijf start, kies je er automatisch ook voor om risico’s te nemen. Aangezien je niet voor een werkgever werkt, ben je zelf verantwoordelijk voor de financiële gevolgen. Denk bijvoorbeeld als je ziek wordt of bij een ongeluk met één van uw werknemers. Gelukkig heb je de mogelijkheid om je tegen veel risico’s te verzekeren, zoals een aansprakelijkheidsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Het is ook slim om algemene voorwaarden op te stellen. Met algemene voorwaarden maak je meteen duidelijk welke rechten en plichten jij en jouw klanten over en weer hebben.

Voldoende kapitaal verwerven

Heb je een ondernemingsplan geschreven? Dan heb je daar waarschijnlijk in onderbouwd hoeveel startkapitaal je verwacht nodig te hebben. Ga hierbij altijd uit van een ruim budget, want je zult niet de eerste ondernemer zijn die uiteindelijk meer nodig heeft dan van tevoren beraamd. Er zijn verschillende manieren om aan kapitaal te komen. Denk bijvoorbeeld aan particuliere investeerders, eigen spaargeld, geld lenen of crowdfunding.

Laat weten dat je er bent

Klanten komen niet zomaar aanwaaien. Het wordt dus de hoogste tijd om te laten weten dat je er bent. Vermarkt jezelf. Dit kan zowel offline als online. Maar houd in je achterhoofd dat meer dan de helft van de mensen online begint. Online vindbaarheid, of in ieder geval online aanwezigheid, is dus echt essentieel. Het is slim om een goed marketingplan op te stellen. Een marketingplan waarin je doelen formuleert en deze doelen uiteindelijk ook meet. Meten is weten.

Deze publicatie valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.