Belangrijk moment voor Rijswijk: buis WarmtelinQ gaat grond in

Algemeen
Deze mannen genieten van het moment suprème na 5 maanden voorbereiding: de eerste boorsteng in RijswijkBuiten gaat voor WarmtelinQ de grond in.
Deze mannen genieten van het moment suprème na 5 maanden voorbereiding: de eerste boorsteng in RijswijkBuiten gaat voor WarmtelinQ de grond in. (Foto: Rodi.nl/DvE)

Al maanden liggen ze langs de Prinses Beatrixlaan bij RijswijkBuiten: de witte buizen voor WarmtelinQ. Zaterdag 12 november wordt de eerste buis na maandenlange voorbereiding eindelijk de grond in getrokken. De stemming onder de 40 personeelsleden is bijna euforisch te noemen. Rijswijkers kijken aan de kant bewonderend toe. Het voelt als een feestelijk moment. Als een mijlpaal in de geschiedenis van Rijswijk.

WarmtelinQ

Door Debbie van Eijk

“Dit is het startschot om Rijswijk aardgasvrij te krijgen.” Deze woorden komen van niemand minder dan wethouder Mark Wit, die rond negen uur in de ochtend even langs is komen fietsen om de grote operatie te bewonderen. Techniek zit hem in zijn bloed: hij studeerde Bouwtechniek aan de TU Delft. Voor techneuten is het bijwonen van een spektakel als dit, deze zaterdagmorgen, een absolute must. 


Een medewerker laat aan wethouder Mark Wit (links) zien hoe een drone het project monitort. - Rodi.nl

De wethouder is hier om nog een reden in zijn element: Energietransitie, Klimaat en duurzaamheid zitten in zijn portefeuille. In WarmtelinQ komen techniek en duurzaamheid samen. Het warme restwater van de fabrieken in de Rotterdamse haven gaat duizenden huishoudens verwarmen in Rijswijk. Dan is er minder gas nodig, en krijgt de ontwikkeling naar volledige energieneutraliteit een flinke duw in de rug. In 2030 wil Rijswijk energieneutraal zijn. 


Tien van de twaalf telekranen die de buis de ondergrondse ‘tunnel’ in geleiden. Op deze foto zie je goed de ‘kattenrug’ die de buis maakt. - Rodi.nl/DvE

Twaalf telekranen zijn ervoor nodig om de buis deze ochtend de lucht in te houden. Dat is meer dan bij de vorige twee boringen voor WarmtelinQ, in Delft. Daar waren er maar tien nodig. Die boringen waren vrij doorsnee. Maar de boring hier, de eerste in Rijswijk, is operatief gezien een ‘huzarenstukje’, geeft omgevingsmanager Richard Rijbroek aan. De buis moet over twee punten de lucht in worden getild: over de Laan van Sion en over de snelweg. Best een uitdaging, want deze joekels van 1 kilometer lang wegen maar liefst 500 kilo per meter: dat is 500 ton in totaal. De tien telekranen in RijswijkBuiten staan vrij dicht op elkaar, maar de twee telekranen die de buis boven de snelweg houden, staan een stuk verder uit elkaar en hebben dus meer gewicht te dragen. Daarom zijn dit wat sterkere jongens.

Wegafsluiting

Het tillen van de buis over de snelweg en Laan van Sion is nodig om de wegen open te houden. Het viaduct over de A4 moest dit weekend helaas dicht. Dit weekend gaat de eerste buis de grond in; woensdag 23 november, naar verwachting, volgt de tweede. Maar dan zal het viaduct open kunnen blijven, vertelt omgevingsmanager Richard Rijbroek.

Van RijswijkBuiten naar Delft

Het intrekken van de buis in de grond kostte ongeveer 5 maanden aan voorbereiding. Het openboren van de grond is al gedaan, met een boorinstallatie vanaf de Kuyperweg in Delft. Dat duurde zo’n anderhalve week. Hij wordt nu van RijswijkBuiten naar Delft getrokken, onder de watergang van de Kerstanjewetering door. Om de buis van de lucht naar beneden te leiden, geleiden de telekranen hem in een ‘kattenrug’, zoals dat in mooi jargon heet.


Een deel van het WarmtelinQ-traject aan de Prinses Beatrixlaan in Delft. - Rodi.nl/DvE

Dat dit een goede stap is voor het klimaat, vinden de weergoden misschien ook. Ze zijn de boring in elk geval gunstig gezind. Het is prachtig weer, rond 9 uur in de ochtend. Dat is niet de hele dag al zo: vannacht om 4 uur stonden de medewerkers al op het viaduct. Het was toen mistig en behoorlijk koud; dat moet afzien zijn geweest. “Ik heb maar een extra trui aangetrokken,” lacht Richard.

Buurtbakkie


Buurtbewoners en geïnteresseerde passanten worden verwelkomd om mee te kijken met een bakkie. - Rodi.nl

Het Buurtbakkie dat aan de zijlijn van het project staat, is een schot in de roos. Van een paar meter ver ruik je de verse koffie al. Veel passanten stoppen even om zich aan de grootsheid van wat hier gebeurt te vergapen: zij kunnen meteen een bakkie krijgen.


Deze mannen regelen het Buurtbakkie. - Rodi.nl

 Er zijn ook wat vaders met jonge kinderen aangehaakt. “Ze hebben mensen nodig in de techniek. Je kan ze niet vroeg genoeg interesseren,” grapt een van hen. Eén ding is zeker: dit zie je niet iedere dag.


Een vader kijkt met zijn kind naar de indrukwekkende technische operatie. - Rodi.nl/DvE