Hoeksveer vaart weer aan Landtong voorbij

Algemeen
Het schip van Hoeksveer komt aan op de Maasvlakte.
Het schip van Hoeksveer komt aan op de Maasvlakte. (Foto: Jerry Lampen.)

Sinds zaterdag vaart het Hoeksveer weer tussen Hoek van Holland en Futureland op de Maasvlakte, maar het gemeentebestuur van Rotterdam heeft geen poging ondernomen om de Landtong Rozenburg weer als halte op te nemen.

Door Kor Kegel

Hoeksveer is de opvolger van de fastferry, die voorheen wel de Scheurhaven op de Landtong aandeed. De veerverbinding zet tussen de Berghaven in Hoek van Holland en Futurelijn het 22 meter lange passagiersschip Veerwel in. Het in 1957 op de werf van Van der Velden in Zwolle gebouwde schip voer aanvankelijk onder de naam Annemieke voor de Ketjen Zwavelzuurfabrieken in Amsterdam. Vanaf 1997 werd het door het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam ingezet als IJveer 35. Vorig jaar kreeg het de naam Veerwel.

Bezoekers van Futureland hoeven niet meer via de Maasvlakte. Ze hebben nu een alternatief om er te komen. Het Hoeksveer functioneert tot 1 oktober voor voetgangers en fietsers op wisselend vijf of zes dagen in de week en zeven dagen per week in juli en augustus. Vlakbij de opstapplaats in de Berghaven staat het metrostation Hoek van Holland-Haven en dat betekent een snelle OV-verbinding met Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis en met Hoek van Holland-Strand, dat eind maart in gebruik werd genomen. Zo kan komende zomer een strandbezoek makkelijk gecombineerd worden met het ontdekken van de Rotterdamse haven in Futureland.

In het informatiecentrum zie je voorbeelden van slimme technologie, veelbelovende vormen van nieuwe energie, de modernste containerterminals en – vanaf het Panoramadek – de grootste zeeschepen ter wereld.

De overtocht met het Hoeksveer naar FutureLand duurt ongeveer een uur, want de Veerwel vaart langzaam en niet recht-toe-recht-aan tussen begin- en eindhalte. Onderweg is er een wisselend schouwspel met zeehonden en zeeschepen, tankers en trekvogels.

Vorig jaar was de toeristische opvolger van de fastferry volgens rederij Ottevanger OV met 18.628 reizigers een groot succes. De dienstregeling is voor dit jaar aangepast. De eerste afvaart in Hoek van Holland is nu om 10.00 uur in plaats van 9.00 uur. De laatste afvaart vanaf Maasvlakte 2 vertrekt om 17.00 uur. De tijden sluiten daarmee beter aan op de openingstijden van FutureLand.

Het Hoeksveer werd vorig jaar ingesteld voor een periode van drie jaar. Tot 2022 werd de fastferry geëxploiteerd door de RET. Er waren tussen De Hoek en Futureland een paar tussenhaltes, waaronder de Scheurhaven. Het Rotterdamse gemeentebestuur wilde dat de RET met de exploitatie stopte. Dat was tegen de zin van de RET, die nog voorstellen deed om de fastferry – al dan niet in aangepaste vorm – overeind te houden. De Nieuwe Prins, zoals het schip heette, mocht de laatste vaarten in december 2021 niet meer meemaken. Wegens een kapotte motor zette de RET de laatste dagen van de dienstregeling een ander schip in.

Aanvankelijk kwam er voor de fastferry een busdienst in de plaats, de Maasvlaktehopper, die rijdt tussen busstation Rugge in Brielle en enkele haltes in Europoort en op de Maasvlakte en ook tussen metrostation Vlaardingen-Oost en de Maasvlakte. Het was vraagvervoer, dus je moest je busrit reserveren en ook de haltes opgeven waar je in- en uitstapt. Op uitdrukkelijk verzoek van de gebiedscommissie Hoek van Holland en de Rotterdamse gemeenteraad ging wethouder Judith Bokhove op zoek naar nog een ander alternatief dan de Maasvlaktehopper. Daar slaagde ze in. Met Ottevanger OV kwam ze overeen dat er met ingang van mei 2022 weer een veerboot zou varen, nu als pilotproject voor in principe drie jaar. Het veer zou hoofdzakelijk gericht zijn op recreanten, niet meer op beroepsgroepen, en het zou slechts twee haltes aandoen.

In 2024 opent het nieuwe HavenErvaringsCentrum (HEC) op een andere locatie dan FutureLand. De ervaringen met de pilot worden dan gebruikt bij onderzoek naar een toekomstige veerverbinding, die aansluit op de nieuwe omstandigheden. Maar er zal dan geen ervaring zijn opgedaan met een halte op de Landtong Rozenburg, waardoor duizenden passagiers de kans mislopen om hier van de ruige natuur te genieten.

Vanwege de herontwikkeling van de Scheurhaven vindt Havenbedrijf Rotterdam er een halte voor openbaar vervoer ongewenst. Verplaatsing en renovatie van het ponton naar een halte elders zou te duur zijn voor een recreatieveer dat slechts een pilot is voor drie jaar.