Rechtszaak om kap kastanjeboom Oostsingel in Schiedam: bewoners strijden voor behoud

De rechtbank in Rotterdam behandelde woensdag 24 juni het beroep tegen de kap van een volwassen kastanjeboom aan de Oostsingel in Schiedam. De boom staat op de plek waar een projectontwikkelaar 17 appartementen wil realiseren.
Volgens omwonenden draait de zaak om meer dan alleen deze ene boom. In hetzelfde gebied worden de komende jaren duizenden woningen gebouwd. Daardoor neemt de druk op de openbare ruimte, groenvoorzieningen en leefbaarheid verder toe.
Bewoners noemen de kastanjeboom belangrijk voor de buurt. De boom zorgt voor schaduw en verkoeling en draagt bij aan de biodiversiteit. Ook wijzen zij erop dat een volwassen boom tientallen jaren nodig heeft om uit te groeien en ecologische waarde op te bouwen.
Het beroep werd ingediend door Carolien Ruigrok-Nieuwland en ondersteund door 23 buurtbewoners.
De zaak raakt aan een bredere discussie: hoe moeten volwassen bomen worden meegewogen in een tijd waarin steden verdichten en tegelijk klimaatbestendig moeten worden? Volgens de bewoners is nieuwe aanplant belangrijk, maar vervangt die niet de waarde van een volgroeide boom.
De uitspraak van de rechtbank wordt naar verwachting over ongeveer zes weken gedaan.






Meer nieuws uit Schiedam?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie