Spetterende presentaties door leerlingen IMC Weekendschool

Nieuws
Presentatie met moodboards over communicatie; speeltuinen
Presentatie met moodboards over communicatie; speeltuinen (Foto: Hans Straeter)

NOORD - Tijdens de afgelopen vier weken kregen leerlingen van de IMC Weekendschool les in het vak Noordkunde. Medewerkers van het stadsdeel zorgden dat ze aan de slag gingen met verschillende thema’s die belangrijk zijn voor Noord. In groepjes kregen leerlingen te maken met techniek, sport, openbare ruimte, communicatie en het Noorderpark. 

Door Hans Straeter

De afronding had zondagmiddag 24 maart plaats in de Burgerzaal van het stadsdeelkantoor. Onder het oog van enkele tientallen trotse ouders en verzorgers presenteerden ze hun adviezen. Adviezen die uiteindelijk allemaal bij projectleiders en betrokken instanties terecht komen om bij te dragen aan verbeteringen en vernieuwingen in Amsterdam-Noord.

Jaarcoördinator Samira el Kandoussi van de IMC Weekendschool opende de bijeenkomst met een hartelijk welkom en een uitleg over wat er stond te gebeuren. Stadsdeelbestuurder Esther Lagendijk kreeg daarna het woord en benadrukte hoe belangrijk het is dat jongeren betrokken worden. 

“Zo kunnen we echt een verbinding maken met wat er in het stadsdeel gebeurt. Wat is er nodig? Hoe kan iets beter? Dan is het juist heel belangrijk dat jongeren meedenken en hun mening geven.” 

Even later gaf ze de microfoon door aan Suzan Manav die als gastdocent Noordkunde met de leerlingen had gewerkt. Zij complimenteerde de scholieren: “Ik wil jullie bedanken voor jullie inzet, want jullie hebben het onwijs goed gedaan.”

Speeltuinen

Als eerste kwam het groepje leerlingen aan bod die bezig waren met het thema communicatie. Een van de leerlingen beet de spits af: “Wij gaan het hebben over speeltuinen in Amsterdam-Noord. Hoe we die beter en veiliger kunnen maken.” 

Om dit te verhelderen waren moodboards gemaakt waarop stond wat ze graag wel en juist niet wilden. Op het voorkeurslijstje o.a. speeltuinen, regels, groente, fruit, speeltoestellen, een boomhut, camper, picknicken, drinkkraantje, camera’s en een fontein. De zaken die ze liever niet in de speeltuin tegenkwamen, bestond uit gebroken harten, oude mensen, zwembaden, loterijen, pesten, schietpartijen, parfums, zwervers, stalkers, geen sport, geen kinderen ouder dan 16 jaar en geen geld meenemen. 

“Wat we wel willen, zijn heel veel planten en groente en fruit zodat als kinderen honger hebben, dat ze gewoon iets kunnen pakken.” Verder veel klim- en speeltoestellen en het zou avontuurlijk moeten zijn. “Anders is het heel saai en gaat iedereen toch maar hangen.” Ook stonden een trampoline, kabelbaan en schommels op het wensenlijstje. Bovendien moet er veel licht zijn als het donker wordt. Het duidelijke overzicht leverde een fiks applaus op. 

Noorderpark

Daarna was het de beurt aan Naama, die als enige van haar groepje een presentatie verzorgde. Haar teamgenootjes hadden zich ziek gemeld. Zonder twijfel sprak hier een heel stoere jongedame. Haar groepje had zich beziggehouden met het Noorderpark en een enquête gehouden onder enkele tientallen bezoekers. 

De uitkomst was dat men het Noorderpark leuk en gezellig vindt, maar dat het er zo nu en dan ook ‘n beetje eng is. Voor tieners is het park soms wat saai. Het park zou verbeterd kunnen worden met een kinderboerderij en picknickplekken. Een park moet overzichtelijk zijn, gezellig en open. Naama kwam met een helder advies: “Maak een voetbalveld met hekken zodat de bal niet steeds kwijtraakt en zorg dat iedereen iets te doen heeft zodat het druk is en sowieso veilig voelt. Picknickplekken vinden moeders fijn want dat kunnen kinderen leuk spelen en kunnen moeders lekker kletsen.”

Techniekbeurs

Vervolgens kwam het groepje leerlingen aan bod die zich op het thema techniek hadden gestort en de vraag hoe kinderen kunnen kiezen voor een technisch vak. De oplossing werd enthousiast aangedragen; er zou een techniekbeurs georganiseerd moeten worden in Amsterdam zodat kinderen daar kennis kunnen maken met deze vakken. Daar zou informatie gegeven kunnen worden over alle richtingen. Op de beurs zouden kinderen zich kunnen opgeven voor een snuffelstage.

Multifunctioneel sportveld

Na techniek volgde het groepje leerlingen dat zich richtte op sport. “We willen dat kinderen meer buiten gaan spelen en dat ze meer gaan sporten.” Daarom zouden er multifunctionele velden moeten komen met basketbal, voetbal en atletiek. “Er zouden elke twee of drie weken toernooien georganiseerd moeten worden. Dat zorgt voor enthousiasme en maakt het spannend. Er zouden ook prijzen moeten zijn want dat vinden kinderen leuk. We willen elk seizoen wisselende activiteiten zodat kinderen elk seizoen lol hebben. Zoals in de zomer of lente wanneer het warm is waterballonnengevechten of in de winter met sneeuwballen gooien en in de herfst pompoenen plukken.” Daarnaast moeten er ook trainers uitgenodigd worden om kinderen beter te laten worden in hun sport. 

Tunnel onder Beemsterbrug

Als laatste groepje volgde de presentatie over de openbare ruimte. De tunnel onder de Beemsterbrug is het onderwerp waar leerlingen mee bezig zijn geweest. Die tunnel zou veilig moeten zijn voor mensen en dieren. Daarbij speelt dat mensen wel veel licht willen hebben en sommige dieren juist niet. Daarom werd een schaalmodel van de tunnel gemaakt met twee etages; beneden voor de mensen en boven voor de vogels en vleermuizen. “Boven leggen we infrarood licht aan zodat de vogels of vleermuizen weten waar ze naar toe moeten vliegen.” 

Nadat de jury zich korte tijd had teruggetrokken, maakte stadsdeelbestuurder Esther Lagendijk de winnaars bekend. Daarbij gaf niet alleen de presentatie de doorslag, maar ook het naar voren brengen van meerdere ideeën. Het sportgroepje kwam daarbij als beste uit de bus. Die waren dolblij, lieten dat hard horen en vielen elkaar in de armen. Ook Naama die in haar eentje een presentatie had gedaan werd terecht in het zonnetje gezet. De gewonnen prijzen waren tickets voor Sprookjeswonderland in Enkhuizen.

Wekelijkse oppepper

De IMC Weekendschool maakt in Noord gebruik van de schoollocatie aan de NDSM-straat 1, Ook in Amsterdam-West en in Zuidoost zijn vestigingen, net als elders in het land. De scholen zijn daar waar het het hardst nodig is om kansen voor jongeren te vergroten. Jongeren vanaf 10 jaar gaan naast hun gewone school iedere zondag drie jaar lang naar de IMC Weekendschool. Het is een wekelijkse oppepper om ze in contact te brengen met allerlei maatschappelijke organisaties. Bedoeling is dat hierdoor toekomstperspectieven verbreed worden, zelfvertrouwen toeneemt, vaardigheden getraind worden en dat de drang van jongeren om zich verder te ontwikkelen, wordt versterkt. 

In een gesprekje na de presentaties is Samira el Kandoussi heel enthousiast over dit inspirerende initiatief. Ze legt uit dat kinderen de school kosteloos volgen en dat dit mede mogelijk wordt gemaakt door bedrijven die maatschappelijke impact willen maken. Daarom moet dit door blijven gaan. “Dergelijke bedrijven of donateurs kunnen zich via de site van IMC Weekendschool aanmelden.” Hoe nuttig de school is, bleek uit de fantastische presentaties in het stadsdeelkantoor. Al deze leerlingen verdienen het om winnaar te zijn en verdere stappen te zetten op weg naar een mooie toekomst.

Introductie door stadsdeelbestuurder Esther Lagendijk met deel van aanwezige ouders en verzorgers.
Presentatie openbare ruimte; de tunnel onder de Beemsterbrug
Presentatie door Naama over milieu; het Noorderpark.
Presentatie over techniek; de techniekbeurs