Soepbus Den Haag vernieuwd: elektrisch en klantvriendelijker

Algemeen
Het loket is verlaagd zodat de bus een meer open uitstraling heeft.
Het loket is verlaagd zodat de bus een meer open uitstraling heeft. (Foto: pr)

De Stichting De Haagse Soepbus neemt donderdag 8 december een nieuwe bus in gebruik. De soepbus bestaat 35 jaar en is volgens de stichting harder nodig dan ooit.

De bus wordt gebruikt  voor het dagelijks uitreiken van soep, koffie, broodjes en indien gewenst een praatje en advies voor mensen die noodgedwongen op straat leven. De aanschaf en aanpassingen van de nieuwe elektrische bus werden mogelijk gemaakt door een gift van de Vrienden van Kessler en diverse donaties(o.a.Fonds 1818) en sponsoren.  

Elektrisch en klantvriendelijker

De bus is elektrisch en duurzaam, ergonomisch ingericht en vooral veel klantvriendelijker uitgevoerd. Het loket is verlaagd met een opener uitstraling en ook is er een luifel zodat wachtende mensen niet meer in de regen hoeven te staan wanneer hun soep wordt uitgeserveerd. De Haagse Soepbus staat elke dag van ongeveer 19.00 tot 20.00 uur op de Koekamp.

Samenwerken

De Soepbus nieuwe stijl wil samenwerken met diverse leveranciers, de voedselbank en restaurants zodat er elke dag verse, gezonde en voedzame soep beschikbaar is. Ook zijn er bijna dagelijks medewerkers van het Straatconsulaat, Straatpastoraat, Barka, Leger des Heils, Kessler Stichting en verpleegkundigen van HWW aanwezig om cliënten van de Soepbus maatschappelijk te ondersteunen wanneer daar behoefte aan is.

Zelfstandige stichting

De Soepbus bestaat al sinds 1987 en heeft in de loop der jaren verschillende verschijningen gekend. Het beheer en de exploitatie werd altijd door de Kessler Stichting gedaan maar is begin dit jaar overgedragen aan de zelfstandige Stichting De Haagse Soepbus.