Lokale bedrijfsleven schenkt werkkleding aan techniekstudenten

Onderwijs
Techniekleerlingen van Johannes Bosco, geflankeerd door vertegenwoordigers van NM Heilig (l) en Bravilor (r).
Techniekleerlingen van Johannes Bosco, geflankeerd door vertegenwoordigers van NM Heilig (l) en Bravilor (r). (Foto: AG Heeremans Photography)

HEERHUGOWAARD - Het staat ze goed hoor, de derdejaars van het Johannes Bosco College. Sinds kort hebben ze een prachtige, gloednieuwe zwarte overall met hun eigen naam erop. De werkkleding is gesponsord door twee lokale bedrijven: totaalleverancier voor recycling en bulkhandlingsystemen N.M. Heilig bv en Bravilor Bonamat, producent van koffiezetapparaten. “Voorheen moesten ze stofjassen aan, die zijn natuurlijk lang niet zo mooi als deze overalls”, vertelt de mentor van de leerlingen, Jelle Haantjes. “En hoe gaaf is het dat dit pak helemaal van de jongeren zelf is!”

Nooit meer die saaie stofjassen aan!

Het was al langer een wens van Haantjes en zijn collega’s, maar goede werkkleding is niet goedkoop. De oplossing kwam in de vorm van sponsoring. “Omdat ik zelf vier jaar bij Bravilor heb gewerkt, heb ik dat bedrijf als eerste aangeschreven. N.M. Heilig kende ik via via. Met onze techniekleerlingen brengen we geregeld bezoeken bij bedrijven hier in Heerhugowaard. Zo zien ze alvast hoe het eraan toegaat op de werkvloer en verbreden ze hun horizon. Zo gaan we in juni weer langs bij Bravilor. Nu dus met allemaal hun eigen pak aan.” 

Prikkelen

Gelukkig reageerde beide bedrijven direct positief. “Wij zijn hier ingestapt omdat we het belangrijk vinden dat deze leerlingen weten dat er in deze regio genoeg bedrijven zijn waar ze later aan de slag kunnen”, vertelt Melanie Dam van de afdeling HR van N.M. Heilig. “Goed technisch personeel is lastig te vinden”, erkent Martijn Oostrom, marketingmanager van Bravilor. “Door ons op deze manier te verbinden aan de school, kunnen we onze naamsbekendheid vergroten en de jongeren prikkelen om meer van ons bedrijf te weten te willen komen.” 


Derdejaars Floris toont trots zijn gloednieuwe werkpak. - (Foto: AG Heeremans Photography)

Zijn collega Nick Blokdijk, HR businesspartner bij Bravilor, onderstreept dat het de kunst is om de scholieren niet alleen enthousiast te maken, maar ook te houden. “De gemiddelde 14- of 15-jarige heeft echt geen idee wat hij of zij kan verwachten. Door snuffelstages en bedrijfsbezoeken aan te bieden kun je ze al vroeg laten zien wat je te bieden hebt.”

Er zitten echt pareltjes tussen deze scholieren

Gouden handen

“Er zitten echt pareltjes tussen deze scholieren”, weet Jelle. “Dat zijn leerlingen met gouden handen, die nu al heel serieus met techniek bezig zijn. Die kunnen straks zo aan de slag. Er zitten allerlei prachtige bedrijven op de Zandhorst. Dan is het toch zonde om je mensen van ver te moeten halen.” De vakdocenten van het Johannes Bosco zijn veelal mensen met ervaring in het bedrijfsleven, die het klappen van de zweep kennen. Dat geldt ook voor Jelle. “Wij laten zien dat je echt geen HBO hoeft te hebben om een mooie loopbaan te kunnen hebben. Inzet en wilskracht zijn vele malen belangrijker. Laat zien wat je kan en ga ervoor!” 

Martijn deelt graag een pluim uit aan de docenten. “Zij zijn zo gedreven en enthousiast, dat werkt aanstekelijk. Zonder hun hulp gaat het ons niet lukken om deze jongeren te bereiken. Daarom zie ik het als onze taak om het onderwijs zoveel mogelijk te ondersteunen.”

Groei

Jelle: “Bij het Johannes Bosco zien we een grote groei in het aantal leerlingen dat kiest voor techniek. Op dit moment volgen er al meer dan 120 leerlingen onderwijs binnen een technisch profiel. We zien ook steeds meer meisjes, ook dat is een mooie ontwikkeling. 

Door de leerlingen hun eigen werkkleding en werkschoenen te geven, komen ze professioneel voor de dag als ze aan de slag gaan bij een bedrijf. Lang niet iedereen kan zelf zo’n pak betalen, dus ook in dat opzicht is het fijn dat het bedrijfsleven ons daarin ondersteunt. Daarnaast leren ze zelf de verantwoordelijkheid te nemen over hun spullen. Ze moeten er goed voor zorgen, want als hun pak kwijtraakt of kapot gaat, moeten ze weer die vreselijke stofjas aan. Geloof me, ze zullen er alles aan doen om dát te voorkomen!”