Openbaar vervoer Badhoevedorp steeds meer op de schop

Algemeen
Los van de knip in de Zeemanlaan zijn er ook andere knelpunten met het ov in Badhoevedorp.
Los van de knip in de Zeemanlaan zijn er ook andere knelpunten met het ov in Badhoevedorp. (Foto: René Kater)

BADHOEVEDORP - Met de fiets of zelfs met de auto naar de dichtstbijzijnde halte van de bus om de reistijd flink te verkorten. Zoals het er nu uit ziet gaat dat veel inwoners van Bodhoevedorp binnenkort gebeuren. De Dorpsraad Badhoevedorp werd onlangs overvallen met het nieuws dat twee buslijnen per 11 december plotseling gaan wijzigen en meerdere haltes verdwijnen. “Dat is opnieuw een achteruitgang voor de fijnmazigheid van het ovin het dorp reageert Bart Baltus, secretaris van de dorpsraad.

“Deze wijziging betekent ook een definitieve knip voor het ov op de Zeemanlaan en dat de gemeente hiermee een voorschot neemt op de plannen voor het centrum. De dorpsraad en gemeente zijn achter de schermen juist in gesprek om die plannen in goede samenwerking af te stemmen.” Er zijn al meer problemen met het ov in Badhoevedorp en bewoners vrezen dat door deze keuze de situatie alleen maar erger wordt.

Plein

Het Definitief Stedenbouwkundig Ontwerp (DSO) van 2018 was een plan voor het nieuwe centrum van Badhoevedorp. Er was een plein beoogd dat half ten noorden en half ten zuiden van de Zeemanlaan zou komen te liggen. Daarom moest de Zeemanlaan autoluw worden middels een knip, zonder een duidelijke afweging te maken van de gevolgen voor het ov. Dat plan is inmiddels flink gewijzigd en het nieuwe plein komt nu alleen nog ten noorden van de Zeemanlaan. Volgens de dorpsraad is daardoor de reden vervallen om voor die OV-knip te kiezen.

 ”Desondanks gaat de gemeente stug door met het opheffen van haltes, terwijl plannen nog gemaakt en goedgekeurd moeten worden.” De dorpsraad heeft jarenlang gevraagd om een goede discussie over en extra onderzoek naar de knip. Bart: “Probeer te zorgen dat de bus wel op een goede manier door het centrum kan gaan. Onderzoek of daarvoor een harde knip op de Zeemanlaan nodig is of dat een zachte knip kan volstaan.” Zonder overleg lijkt de gemeente nu de beslissing genomen te hebben zonder discussie of onderzoek naar de knip. De dorpsraad is teleurgesteld.

Aanpassingen

In het Vervoerplan 2023 stelt Connexxion meerdere voorwaarden voor aanpassingen aan de wegen. “De Sloterweg en Keplerstraat dienen geschikt gemaakt te worden om bus bewegingen te maken, zonder op elkaar te moeten wachten, inclusief de bochten, afslaande bewegingen en zonder drempels. Anders gezegd, Connexxion lijkt de situatie in het dorp nu nog niet geschikt te vinden voor de nieuwe routes per 11 december. Ze zegt daarbij dat als de knip in de Zeemanlaan wel door gaat, maar de aanpassingen niet komen, dat de buslijn 192 dan alleen nog maar over de Schipholweg rijdt en de 195 alleen nog maar over de Amersfoordtlaan en Pa Verkuijllaan. Dat scenario zou nog meer verlies van haltes betekenen, en nog verdere verschraling van de fijnmazigheid van het ov.”

Knip

Los van de knip in de Zeemanlaan zijn er ook andere knelpunten met het ov in Badhoevedorp. Twee wijken hebben een te grote loopafstand tot haltes. De verbinding met Amsterdam Centrum is slecht, door een te lage frequentie en die bus gaat alleen rechtstreeks naar station Lelylaan. Badhoevedorpers parkeren in Nieuw Sloten bij Tram 2 en dat wordt vanaf begin 2023 bijna onmogelijk vanwege verkeersmaatregelen met elektronische camera’s bij Sloten en Nieuw Sloten.
Ov voor ouderen en andere minder mobiele mensen wordt steeds schrijnender. Pak maar even de fiets of deelvervoer naar een halte, is voor hen het advies, terwijl de fiets voor hen vaak geen optie is. Deelvervoer is slecht geregeld of afhankelijk van vrijwilligers die niet gevonden kunnen worden. “Zo lang mobiele mensen uitspraken doen over de actieradius van minder mobiele mensen, ligt discriminatie en uitsluiting op de loer.”

“Het is storend dat Connexxion de nieuwe wijzigingen in zijn Vervoerplan onderbouwt met verwijzing naar een raar alternatief. Connexxion noemt de mogelijkheid om een bus te nemen die hooguit eens per halfuur rijdt, die aansluit op een HOV-bus over de Schipholweg, en hen naar een plek brengt waar veel Badhoevedorpers op dat moment helemaal niet heen willen.
Over deze nieuwe wijzigingen is niet met bewoners gecommuniceerd. We zijn benieuwd of politici dat allemaal echt kwaliteit vinden. Als er ergens een kloof is tussen burger en politiek, dan uit die zich duidelijk in de discussie over OV in Badhoevedorp”, vindt Bart, die met dit standpunt de dorpsraad vertegenwoordigt.

Wijzigingen

Bij deze nieuwe wijzigingen in het Vervoer plan 2023 schrijft Connexxion doodleuk: “Hiermee is Badhoevedorp zeer goed voorzien van Openbaar Vervoer en is verdere uitbreiding niet nodig.” Een bewoner op Facebook: “Eerst zijn de bus routes in het oostelijk deel van het dorp verdwenen. Nu is het westelijk deel aan de beurt en daarna volgt, bij de afsluiting van de Zeemanlaan, het centrum. Over enkele jaren is er geen OV meer in Badhoevedorp.” Een ander schrijft: “Wat een schijnvertoning. Het inwonersaantal in Badhoevedorp groeit aanzienlijk en in het OV wordt geknepen.” De dorpsraad mist visie mist bij de overheid. Het is nu telkens pleisters plakken in Badhoevedorp.

Geen stip 

Er is geen stip aan de horizon in de vorm van een plan dat de situatie over een paar jaar wel verbetert. De dorpsraad blijft hiervoor aandacht vragen. “De gemeente ziet het probleem wel”, zo verneemt de dorpsraad. “Maar ze lijkt geen flauw idee te hebben wat de oplossing is. In september vorig jaar deed de dorpsraad een aantal suggesties en na een vol jaar vergaderen is het resultaat dat juist meer haltes worden opgeheven.”