Hoe het staat met het project Maritiem Erfgoed Maassluis

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Pixabay)

De wethouders Sjef Evers (VVD), Corine Bronsveld (CDA) en burgemeester Edo Haan hebben de gemeenteraad in een onlangs verschenen raadsinformatiebrief (RIB) bijgepraat over de voortgang van het project Maritiem Erfgoed Maassluis waarvoor ruim zes ton subsidie is toegekend. (We schreven daar al eerder over in deze krant).

Chrit Wilshaus

Bij het project functioneren schepen, havens, havenpanden en musea als vliegwiel voor de ontwikkeling van het historisch havengebied en de stadskern van Maassluis. Het project bestaat uit verschillende onderdelen. Zoals een gemeenschappelijk vaar- en publieksprogramma dat de samenwerking tussen vrijwilligers van schepen en musea moet versterken. De verwachting is dat dit meer bezoekers naar Maassluis zal trekken. Verder de ontwikkeling van een Living Lab, die erfgoedvrijwilligers, het onderwijs en het bedrijfsleven moet verbinden en onder meer verduurzamingstechnieken op schepen, in havens en de havenpanden gaat toepassen en daarmee de energietransitie en exploitatie van het maritieme ensemble zou moeten verbeteren. Ook is het de bedoeling een gebiedscoöperatie Maritiem Historische Maassluis op te richten. Dat is een ondernemende vereniging die de samenwerking tussen de schepen, musea, onderwijs en bedrijfsleven moet borgen en moet bijdragen aan het gemeenschappelijk vaar- en publieksprogramma en ook het Living Lab realiseert.

Varen

Voor de verwezenlijking van de verschillende deelprojecten wordt met uiteenlopende partners samengewerkt om van het project Maritiem Erfgoed Maassluis een succes te maken. In de RIB wordt ingegaan op de stand van zaken per deelprojecten. Zoals het Vaarprogramma. Door met historische schepen te gaan varen moet de nieuwe dynamiek in de historische haven van Maassluis zichtbaar gemaakt worden. Met dat doel voor ogen wordt in het vaarseizoen iedere zaterdag varen met een van de drie schepen van de kleine vloot: Bruinvisch, Tonijn of Steenbank. Maar ook vaartochten met Furie en Elbe behoren tot de mogelijkheid, zo blijkt uit de RIB. Het vaarschema is trouwens in overleg met alle betrokken schepen en met Stichting Sleepboothaven Maassluis (SSM) tot stand gekomen. Het seizoen start morgen met het slepen van de Hudson naar Rotterdam door de Tonijn en Steenbank. Het vertrek uit Maassluis staat gepland om 08:00 uur en de aankomst in de Maasstad om 12:00 uur om daar vervolgens twee weken te bleven liggen.

Reguliere vaarten

Vanaf zaterdag 14 mei (Vaardag SSM) zouden de reguliere vaarten van start moeten gaan.

Bovendien worden in het kader van 150 jaar Nieuwe-Waterweg op vier zondagen (19 juni, 17 juli, 31 augustus en 18 september) vaartochten van Maassluis naar Rotterdam en omgekeerd georganiseerd. Het vaarseizoen duurt tot zaterdag 15 oktober. Ook zullen verschillende culturele organisaties in Maassluis gevraagd worden om zich op voornoemde Vaardag te presenteren aan het publiek. Dat programma wordt afgestemd met Maritiem Museum Rotterdam en met de gemeenten Rotterdam en Maassluis.

Living Lab

Belangrijk onderdeel van het project Maritiem Erfgoed Maassluis is het zogenaamde Living Lab. Dat is een actief samenwerkingsverband tussen bedrijven, beroepsonderwijs en erfgoedorganisaties. Samen vormen zij een expertisecentrum voor verduurzaming van het Maritiem Erfgoed. Van wezenlijk belang daarbij is om erfgoed en werkgelegenheid in de regio te waarborgen. Gekozen is om dit voor de toekomst op een duurzame manier te organiseren door in het Living Lab te gaan werken aan duurzaamheid nu maar ook op de lange termijn). Bijkomend effect is dat het erfgoedvrijwilligers, onderwijs en bedrijfsleven met elkaar verbindt. (Althans dat is de verwachting van de auteurs van de raadsinformatiebrief). Concreet gaat het daarbij om stageplaatsen, afstudeerprojecten en – opdrachten, evenals onderwijsprojecten voor jongeren. Dit alles moet een broedplaats worden voor startups met een regionale uitstraling. Voor de toekomst zou het betrekken van zowel studenten als bedrijven bij het Living Lab van grote toegevoegde waarde zijn omdat leren en kennis delen de essentie vormen van het Living Lab. Op dit moment wordt nog gezocht naar huisvesting. Voorlopig neemt het Living Lab zijn intrek op de Hudson. Het definitieve onderkomen moet volgens de RIB een voorbeeldfunctie krijgen als het gaat om de verduurzaming van monumentale panden. Daaruit zou kunnen worden opgemaakt dat naar dergelijke huisvesting gezocht wordt om het Living Lab in onder te brengen. Verder gaat het Living Lab samenwerken met de universiteiten van Leiden, Rotterdam en Delft.