Deelscooters van GO Sharing zorgen nog regelmatig voor overlast

Algemeen
De deelscooters van GO Sharing worden nog regelmatig op de voor blinde en slechtziende mensen bestemde geleidelijnen geplaatst. Zoals hier bij metrostation Steendijkpolder.
De deelscooters van GO Sharing worden nog regelmatig op de voor blinde en slechtziende mensen bestemde geleidelijnen geplaatst. Zoals hier bij metrostation Steendijkpolder. (Foto: CW)

E-scooters van GO Sharing worden na gebruik regelmatig zo geparkeerd in Maassluis dat ze een vrije doorgang belemmeren. Vooral voor mensen die gehandicapt zijn en bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, is dat een (groot) probleem.

Chrit Wilshaus

Maar ook komt het nog steeds voor dat een deelscooter op een geleidelijn voor personen die blind of slechtziend zijn wordt gestald. Zoals bij metrostation Steendijkpolder (zie foto). Sinds daar borden zijn geplaatst om OV-gebruikers erop te wijzen de geleidelijnen vrij te houden (van fietsen, brommers, scooters en andere zaken), om zo het metrostation ook bereikbaar te houden voor mensen met een visuele beperking, is de overlast aanzienlijk afgenomen. Ook liggen er speciale tegels met een pictogram waarop een figuurtje met een taststok staat afgebeeld die de aandacht vestigen op de geleidelijnen. Een dergelijke voorziening helpt iemand met een visuele beperking om ergens te komen. Toch lijkt nog steeds niet iedereen ervan doordrongen te zijn van het feit hoe belangrijk het is dat de openbare ruimte ook toegankelijk is voor mensen met een beperking. Bij de gemeente komen regelmatig klachten binnen over foutgeparkeerde deelscooters van GO Sharing, zo blijkt.

Klantenservice

Het bedrijf zelf hebben we een paar weken geleden per mail een aantal vragen daarover gesteld. Vooral over hoe het daarmee omgaat. Daarop volgde geen (inhoudelijke) reactie. Ook van het bellen van het nummer van GO Sharing, dat vermeldt staat op hun site, werden we niet veel wijzer. De overigens vriendelijke medewerkers van de klantenservice konden alleen een mailadres doorgeven wat we dus al hadden. Het bedrijf zelf is volgens gegevens van de Kamer van Koophandel in Nieuwegein gevestigd. Het aan dat adres gekoppelde telefoonnummer blijkt van de hierboven genoemde afdeling klantenservice te zijn. In hoeverre dat een onderdeel is van eerdergenoemde toko is niet duidelijk; het zou goed kunnen dat de klantenservice los staat van GO Sharing. Onze vragen blijven (voorlopig) dus onbeantwoord. Waarom een bedrijf dat stelt mensen met elkaar te willen verbinden zelf niet bereikbaar is voor het beantwoorden van een aantal vragen, blijft evenwel een raadsel. Overigens stelt het bedrijf op zijn website dat er regels zijn voor waar de voertuigen geparkeerd mogen worden en dat ze geen overlast mogen veroorzaken maar in hoeverre dat wordt gecontroleerd is onduidelijk.

Prioriteit

GO Sharing, gestart in 2019 in Eindhoven, verhuurt elektrische scooters, fietsen en auto’s. Niet alleen in Nederland maar ook in België, Duitsland, Italië en Turkije. Met behulp van een app op een smartphone zijn deze vervoersmiddelen te lokaliseren, reserveren en gebruiken.

In gemeentes zijn zones ingesteld waar wel en niet gereden mag worden met bijvoorbeeld de elektrische deelscooters. Het bedrijf zegt prioriteit te geven aan de veiligheid van rijders en andere weggebruikers. Zo zijn e-scooters bijvoorbeeld begrensd op de maximaal toegestane snelheid. En verder worden de scooters ook regelmatig technisch onderzocht, aldus het bedrijf. De onderneming laat op zijn site weten ‘te geloven in een groene planeet met mobiliteit van iedereen, voor iedereen’ en ‘100 procent elektrisch deelvervoer voor iedereen van deur tot deur toegankelijk te willen maken.’ GO Sharing stelt daarmee aan het roer te staan van de transitie van traditioneel naar milieuvriendelijker en compact deelvervoer. Dus vervoer ‘wat alleen gebruikt wordt als je het nodig hebt.’ Een mooi streven, uiteraard. Daarnaast lijkt de indruk gerechtvaardigd dat de deelscooters ook gewoon voor de lol gebruikt worden zonder speciaal ergens te komen. Bijvoorbeeld door pubers.

.