Werkplaats voor technici en uitvinders van morgen geopend bij Lely

Algemeen
Alexander van der Lely heeft net samen met Gideon Yadin GoDare geopend samen met leerlingen van de St. Aloysiusschool uit Maasland.
Alexander van der Lely heeft net samen met Gideon Yadin GoDare geopend samen met leerlingen van de St. Aloysiusschool uit Maasland. (Foto: CW)

Met een druk op een rode knop openden Alexander van der Lely van Lely (Lely) en Gideon Yadin (Gevasol) vorige week donderdagmiddag officieel de GoDare-locatie. Dat is een multifunctionele MakeSpace waar kinderen en jongeren hun passie voor techniek en innovatie kunnen ontdekken. 

Chrit Wilshaus

GoDare is gevestigd op de Lely Campus in Maassluis en brengt kinderen, jongeren en professionals onder één dak samen om er te kunnen ontdekken, verkennen en creëren.

Tijdens de opening presenteerden de kinderen van groep acht van basisschool St. Aloysius uit Maasland hun technische oplossingen om rondzwervend afval op het land van de boer op te kunnen ruimen.

Leuk en een optie

Bij Alexander van der Lely, voorzitter van de commissarissen van Lely, ontstond het idee voor GoDare twaalf jaar geleden bij een bezoek aan Israël. “Het is fantastisch dat het programma zo aanslaat bij kinderen en jongeren.” GoDare is gevestigd in een deel van de oude Lely fabriek. “Destijds was ik bang dat in Nederland de hele technische gedachte, en daarmee ook het technisch onderwijs, zou verdwijnen. Dat baarde mij zorgen en ik wilde eigenlijk aan kinderen laten zien dat techniek ook leuk is en een technische opleiding een optie is. Bovendien hebben we steeds meer technici nodig.” Bijvoorbeeld bij Lely zelf maar zeker ook bij andere bedrijven, weet Van der Lely. “De programma’s die we doen bij GoDare zijn dan ook heel breed opgezet. We hebben nu in een project laten zien wat landbouw is maar we doen ook heel veel andere projecten. Zo proberen we de GoDare-deelnemers bij te brengen hoe robots geprogrammeerd worden en dat allemaal op een hele leuke, eenvoudige manier. Als wij een duurzamere samenleving willen, kunnen we bovendien niet zonder techniek.”

Samenwerken

Wat valt Van der Lely op bij de leerlingen en scholieren, afkomstig van scholen in Maassluis en Maasland, die nu meedoen? “Dat de energie er vanaf spat en dat ze stralen als ze bezig zijn.” Om iets te bereiken moeten ze samenwerken, benadrukt Van der Lely, die verder graag zou zien dat er weer een vorm van technisch onderwijs in de regio zou komen. “Maar zelf een school opzetten is iets wat ik liever aan de professionals overlaat.”

In plaats van

Stichting GoDare werkt samen met Gevasol uit Israël dat eveneens enthousiasme voor techniek bij jonge mensen wil opwekken. Yadin: “Bij ons komen deelnemers van acht tot achttien jaar, die al met hun handen werkend ontdekken wat techniek is in plaats van het uit boeken te leren.” De geopolitieke situatie zorgt voor veel innovatie op technisch gebied in Israël, aldus Yadin. “Door wat we doen hopen we kinderen al jong te enthousiasmeren voor techniek want we hebben een groot gebrek aan technici en ingenieurs. Zowel software als elektrotechnische ingenieurs. Wereldwijd werken we samen met honderden klanten. Zoals hier in Nederland met Lely. En dat werk is heel leuk om te doen.” Yadin beklemtoont dat Gevasol nooit met standaardoplossingen voor technische problemen komt maar altijd met maatoplossingen. “Het is altijd uitdagend om na te denken over nieuwe producten, nieuwe oplossingen.” Houdt hij van moeilijke situaties? “Ik hou zeker van moeilijke situaties. Hoe ingewikkelder hoe beter”, lacht Yadin. “We zeggen vaak tegen klanten: Vergeet hoe het decennialang ging en kijk met een frisse blik naar wat je wil oplossen.”

Onderwijs helpen

“Na de samenwerking met Gevasol werd het GoDare. Daarvoor bestond Lely Kids al en deden we ongeveer hetzelfde.” Aan het woord is Has van den Kieboom, directeur van GoDare. We werken nu met kinderen vanaf groep acht, zeg maar vanaf een jaar of elf tot een jaar of achttien, maar we willen gaan van vijf tot 25.” GoDare richt zich volgens Van den Kieboom vooral op scholen uit Maassluis en Maasland omdat door de beperkte afstand kinderen dan regelmatig kunnen langskomen. “Je ziet namelijk wel vaker van dit soort initiatieven, waar de kinderen dan een keer langskomen. Dat noemen we het wasstraatmodel: kinderen worden daarbij even ‘gewassen’, geïnspireerd voor techniek, maar wij willen het onderwijs juist helpen om een andere manier van leren aan te bieden. Maar dat werkt alleen als je iets dergelijks regelmatig kunt aanbieden. De scholen vinden dat fantastisch want ze worden deels ontzorgd. Daarnaast moeten ze ook iets aan techniek doen maar, met alle respect, hebben scholen daar vaak de kennis en faciliteiten niet voor.” Scholen staan volgens Van den Kieboom zeker open voor wat GoDare aanbiedt. “Maar ze moeten wel een drempeltje over.”

Robots

Bij ons gaat het om verschillende projecten. De ene keer ligt de nadruk op techniek en de andere keer op innovatie. Er zijn kinderen die cognitief minder goed functioneren op school en die hier juist heel goed tot hun recht komen, merken we.” Net als Van der Lely benadrukt Van den Kieboom dat de techniek waaraan bij GoDare, vaak letterlijk, wordt gesleuteld niet altijd met de activiteiten van Lely te maken hoeft te hebben. “Maar we gebruiken wel technologie die bijvoorbeeld in de robots zit die door Lely zijn ontwikkeld. Als je een robot programmeert van lego en laat kinderen daarna een echte robot zien, verschillen die twee niet zoveel van elkaar; wat ze al spelenderwijs maakten, lijkt op hoe het in het echt is.” Volgens Van den Kieboom is het fantastisch om met kinderen en jongeren te werken. “Maar ook om met techniek professionals samen te werken.” GoDare, aldus Van den Kieboom, wil ook gaan samenwerken met het speciaal onderwijs. “Dat kan omdat bij ons alle leerstijlen aan bod komen.”