Opnieuw waarschuwing omtrent veiligheid toekomstig treinverkeer

Algemeen
Dave van Ooijen waarschuwt: bij frequenter treinverkeer meer roodlicht.
Dave van Ooijen waarschuwt: bij frequenter treinverkeer meer roodlicht. (Foto: Aart Toth)

REGIO - Opnieuw trekt specialist in spoorverbindingen in Noord-Holland, Dave van Ooijen, aan de ‘noodrem’ om zijn bezorgdheid uit te spreken over de toekomstige PHS-treinverbindingen tussen Alkmaar en Amsterdam. Van Ooijen is lid van de ‘Maatschappelijke Denktank Integraal VerkeersPlan Castricum’ en laat zich positief uit over het toekomstige treinverkeer op het traject (met naar verwachting een verbinding naar Schiphol), maar tegelijkertijd maakt hij zich ook grote zorgen om de veiligheid rondom treinovergangen en het meer gesloten zijn daarvan.

door onze verslaggever Aart Toth

Het ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer’ (PHS) opent de mogelijkheid de bereikbaarheid van de BUCH-gemeenten en Noord-Holland als geheel een stevige impuls te geven. In plaats van vier intercity’s per uur, rijden straks zes intercity’s vanuit Alkmaar naar Amsterdam. Van Ooijen vindt het een positieve ontwikkeling ent toch geeft hij een waarschuwing af: “Als de noodzakelijke infrastructurele- en omgevingsmaatregelen niet snel worden opgepakt komt de voorgenomen frequentieverhoging vanaf 2028 op losse schroeven te staan.” 

Met name over de oplossing en financiering van knelpunt Beverwijkerstraatweg bestaat nog onzekerheid. In het Ontwerptracébesluit, dat onlangs voor inspraak is vrijgegeven, worden binnen de gemeente Castricum slechts infrastructurele maatregelen getroffen met betrekking tot de overwegen 1e Groenelaan, Vinkenbaan en Kramersweg. “In het plan wordt niet uitgegaan van maatregelen op de overweg Beverwijkerstraatweg”, concludeert Van Ooijen, die onlangs een inspraakreactie over het Ontwerptracébesluit PHS naar het ministerie I&W stuurde.

Jongstleden januari is de Ontwikkelingsagenda Toekomstbeeld OV naar de Tweede Kamer gezonden. Daarin komt de benodigde vraag een miljoen woningen ter sprake die voor 2030 nodig zijn. Voor Noord-Holland zou dit betekenen dat er andere varianten interessanter worden dan waarvoor nu gekozen wordt in het PHS-programma. “Zo wordt in deze agenda voor het traject vanaf Uitgeest gesproken over vier sprinters en voor het traject vanaf Alkmaar over acht intercity’s per uur per richting. Waarbij in deze variant vier intercity’s naar Amsterdam CS kunnen doorrijden en vier intercity’s naar Schiphol en verder. Hiermee kan de reistijd naar Amsterdam tien minuten korter worden.” 

Volgens Van Ooijen is het project PHS Alkmaar- Amsterdam alleen compleet als de overwegen Beverwijkerstraatweg en Guisweg (Zaanstad) daar integraal onderdeel van worden. Lukt het niet deze knelpunten op te lossen, waarbij Beverwijkerstraatweg de zwakste schakel is, dan is de frequentieverhoging vanaf 2028 niet realistisch.”