Ingezonden reacties: Pilot Dorpshart Castricum

Algemeen
Dorpsstraat Castricum.
Dorpsstraat Castricum. (Foto: Yvette van der Does)

Geachte redactie,

De Dorpsstraat en de Burgemeester Mooijstraat vormen samen het dorpshart annex winkelcentrum en uitgaanscentrum van Castricum. Sinds een tiental jaren is de Dorpsstraat ingericht als fietsstraat. Door die inrichting als fietsstraat is hij voor auto’s aantrekkelijker geworden omdat het verkeer van zijwegen voorrang moet verlenen aan het verkeer in de Dorpsstraat. Fietsers, waaronder veel ouderen, voelen zich onveilig door het vele autoverkeer dat zich vaak niet aan de snelheid houdt. Terwijl het één van de belangrijkste fietsroutes in en door Castricum is. Sinds begin 2020 wordt er met de gemeente gesproken over een proef om in de Dorpsstraat en de directe omgeving maatregelen te treffen die doorgaande autoverkeer onmogelijk maken. De plannen voor deze pilot zijn gemaakt door enkele ondernemers en de fietsersbond in samenspraak met de gemeente. Het plan was om dit in de maanden september en oktober van dit jaar uit te voeren. Hierbij zou tevens duidelijk worden wat de invloed van de veranderde verkeersstroom zou zijn op de veiligheid van de spoorwegovergang bij de Beverwijkerstraatweg.

Nu gaat de gemeente toch weer in gesprek met een aantal ondernemers in het centrum. Hierdoor dreigt de pilot weer uitgesteld te worden. Terwijl er vanwege de coronaproblemen al vertraging in de uitvoering is.

Wij roepen de gemeente op om nu eindelijk deze pilot, die maar twee maanden duurt, met spoed uit te voeren. En daarbij in het oog te houden dat de ondernemers wel aan deze straten hun bedrijf hebben maar daarom niet de enige belanghebbenden zijn.

Het gaat hier ook om de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers. Dit alleen al moet voldoende zijn om prioriteit aan de uitvoering te geven. Gemeente: houd nu eindelijk eens de rug recht, neem de regie en voer de plannen uit. De uitkomst kon wel een verrassend zijn!

A.T. Nieuwkoop

Dag Hammarskjöldlaan, Castricum.


Naar een gezellig, veilig, en leefbaar Castricums dorpscentrum

En dus een pilot in het belang van het winkelend publiek

Met enige verontrusting las ik in de plaatselijke media dat er rond de pilot afsluiting Dorpsstraat, die in september mogelijk van start gaat, nogmaals met ondernemers/ winkeliers wordt gesproken.

Ik hoop dat ondernemers/ winkeliers het nieuws elders ook goed volgen. Afgelopen zaterdag stond in Trouw dat Amsterdam overgaat tot 30 kilometer en dat autoluwe of autovrije winkelstraten de ondernemers/ winkeliers geen windeieren leggen. Mijn idee, en vele voorbeelden in den lande bevestigen dit: centra zonder doorgaand verkeer leiden tot meer klanten.

Wij moeten ons de vraag stellen in wat voor soort dorp willen we leven: een dorp waarin de auto primair is of een dorp waarin het wonen en verblijven centraal staan met een auto die echt te gast is.

Wat mij verontrust is dat in de plaatselijke berichtgeving niet wordt gesproken over wat burgers en winkelend publiek vinden van de pilot, wat is hun mening. Ik denk dat velen voorstander zullen zijn van een centrum waar het veilig wandelen en winkelen is zonder doorgaand autoverkeer. Daarbij denk ik ook aan ouderen, mensen met een rollator of rolstoel, maar ook aan vaders en moeders met kinderwagens, buggy’s en ander spul.

Ik pleit ervoor het centrum te bestempelen voor ‘funshopping’. Daarvoor moet je veilig en rustig kunnen wandelen en flaneren met af en toe een terrasje.

Het huidige centrum is daar nu absoluut ongeschikt voor: de trottoirs zijn te smal en bezet door terrassen, fietsrekken, design betonblokken, en parkeerplaatsen. Het is voor voetgangers laveren. Ik kies dan liever voor plaatsen waar dat wel kan zoals Alkmaar. Ik denk ook dat veel winkelend publiek onbekend is bij onze ondernemers/ winkeliers. Simpel omdat zij allang de keuze hebben gemaakt voor andere plaatsen waar winkelen wel gezellig kan.

De huidige Dorpsstraat en Mooijstraat zijn nu autogebied, waar vaak veel te hard wordt gereden: gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.

Ik pleit dus voor een pilot met een verbod op doorgaand verkeer door zowel de Dorpsstraat als de Mooijstraat. Een variant waarbij auto’s nog wel kunnen ‘sluipen’ door de Mooijstraat via de Dorpsstraat, moeten we echt niet willen. Dat zou een gemiste kans zijn.

De Mooijstraat blijft natuurlijk wel bereikbaar voor auto’s, maar niet vanuit de Dorpsstraat. Een voor winkelend publiek onaantrekkelijk centrum gaat onherroepelijk leiden tot nog meer leegstand!

Hierbij dus een oproep aan politiek en ondernemers/ winkeliers: kies voor uw burgers/ winkelend publiek en maak Castricum een plek waar je wilt zijn. Dat is juist in het belang van de ondernemers/ winkeliers!

Overigens is de pilot ook van groot belang voor de veiligheid rond de spoorovergang Beverwijkerstraatweg!

Evert Hofland