Aanpak leegstand winkelstraat Enkhuizen

Algemeen
Maison Miracle: winkel vol franje van Oranje en Sjaan van de Jordaan.
Maison Miracle: winkel vol franje van Oranje en Sjaan van de Jordaan. Foto: Rodi Media/IH

Steeds meer nieuwe ondernemers vestigen zich in de binnenstad van Enkhuizen. De leegstand in het stadscentrum is zichtbaar, maar langzaam krijgt het straatbeeld meer kleur. Ondernemers zetten nieuwe stappen en openen weer winkels in de Westerstraat.

De binnenstad van Enkhuizen trekt steeds meer ondernemers. Atelier Gerbrand, Maison Miracle, Gentle Brands dat twee keer zo groot is geworden onder leiding van een nieuwe, jonge ondernemer; het zijn een paar voorbeelden van nieuwe zaken en veranderingen die de afgelopen maanden plaatsvonden.

‘Karakter en gezelligheid’

Decorateur Udo, eigenaar van de sinds 1 juli geopende decoratiewinkel Maison Miracle, is razend enthousiast over het sfeervolle centrum van Enkhuizen. “Wij zijn hier zo warm ontvangen door inwoners en toeristen en de aanloop is hartstikke leuk.” De voormalig eigenaar van een antiekzaak in Amsterdam ontdekte bij toeval Enkhuizen. “We waren bij kennissen in de stad aan het eten en al lopende ontdekten we dit mooie pand in een mooie stad dat qua uitstraling precies past bij wat ik wil uitdragen met Maison Miracle. Het heeft karakter en straalt gezelligheid uit. En voor wat ik hier betaal, heb ik in Amsterdam een parkeerplaats.” Over zijn winkel zegt hij: “Denk aan de franje van Oranje en Sjaan van de Jordaan. Ik heb alles wat de mensen niet nodig hebben.”

Rotzooi

Kunstenaars Gerbrand Lub en Eline de Zoete openden hartje zomer hun atelier met werkplaats middenin de Westerstraat. Gebrand: “Een eigen werkplaats met een ruimte waar je je werk kan laten zien, is wel een droom. Voorheen was het vooral sjouwen met je werk naar een expositie.” En schilderen thuis is ook niet ideaal. “In een klein huis moet je je rotzooi altijd weer opruimen.”

Verbinden met inwoners

De ruimte aan de Westerstraat is een mooie manier om de binding met de Enkhuizers te verstevigen. Eline: “De verbinding met de stad is voor ons belangrijk. We geven ook workshops aan zowel kinderen als volwassenen en gaan ook naschoolse activiteiten aanbieden. Ideeën genoeg!” De komst van corona heeft de kunstenaars wel aan het twijfelen gebracht. Gebrand: “Het is een moeilijke tijd om als kunstenaar je schilderijen te verkopen. We steken wel onze nek uit door nu te gaan huren en een galerie te openen. We hopen dat de gemeente het waardeert.” En gekscherend over de top 1 locatie in Enkhuizen: “Je wordt zo makkelijker miljonair.”

Kleine, historische binnensteden zijn populair

Ook Eduard Plate, projectleider leegstand Enkhuizen, is enthousiast over de vernieuwingen. “Dit zijn typische starters die we graag zien in Enkhuizen. Net als Maison Erard, Hard-Wear, Tierlantijn, Coffy-huys, La Vie en Rose, West29 en andere winkels in de Westerstraat zijn dit unieke winkels met een eigen gezicht die je elders niet vindt. Ze passen ook bij de historische binnenstad. Deze winkels versterken elkaar, maar versterken ook het unieke karakter van de binnenstad.”

Doorgroeimogelijkheden

Juist kleine, historische binnensteden hebben nu het tij mee, zegt Plate: “Een historische binnenstad trekt mensen aan. Toeristen, maar ook nieuwe bewoners zien de aantrekkingskracht ervan. Mensen vinden wonen en winkelen in een oude binnenstad aantrekkelijk.” Dat geldt voor de mensen achter Atelier Gerbrand en Maison Miracle, maar net zo goed voor Gentlebrands, zegt Jorg Postel die samen met zijn broer Niels de zaak overnam en het aantal merken meer dan verdubbelde. “Ik had niet verwacht dat het zó goed zou gaan. Het wordt hier alleen maar beter en drukker.” Hard-Wear opende in juli een grotere zaak aan de overkant. Stan Köster koos voor Enkhuizen vanwege het aanbod van betaalbare panden en flexibiliteit om te starten en te groeien: “Zulke doorgroeimogelijkheden heb je elders niet snel.”

Enkhuizen tegen leegstand

Enkhuizen volgt een tweesporenbeleid om de leegstand in de winkelstraat tegen te gaan, vertelt Plate. “Enkhuizen wil nieuwe ondernemers, zoals startups, kansen geven en aan zich binden. Tegelijk wil Enkhuizen ruimte bieden aan wonen in de Westerstraat door winkelpanden te vervangen door woningen. Simpelweg omdat de behoefte aan winkelpanden afneemt en de behoefte aan woningen groeit. Je hebt het dan over de uiteinden, de uiterste randen van de Westerstraat in het winkelgebied.”

Ondernemeninenkhuizen.nl

Het gaat goed, maar er staan nog te veel panden leeg, aldus Plate. Om starters, zittende ondernemers, investeerders en de gemeente bij elkaar te brengen, lanceert hij de website Ondernemeninenkhuizen.nl. “Op deze landingsplaats vind je alle partijen bij elkaar, maar lees je ook over de beschikbare panden en de regelgeving rond vestigingseisen en bestemmingsplannen. Ik nodig nieuwe ondernemers graag uit om naar de website te gaan.”


Atelier Gerbrand: verbinding met stadsgenoten.