Actievoerders zijn snel- en sluipverkeer beu - Handtekeningenactie voor verlaging maximumsnelheid Basiusstraat
Nieuws
Ine Hermans en Mona Beksvoort proberen wethouder Jan van der Starre ervan te overtuigen dat de maximumsnelheid op de Basiusstraat en de Van Foreeststraat omlaag moet naar dertig kilometer per uur.
Ine Hermans en Mona Beksvoort proberen wethouder Jan van der Starre ervan te overtuigen dat de maximumsnelheid op de Basiusstraat en de Van Foreeststraat omlaag moet naar dertig kilometer per uur. (Foto: Aangeleverd)

HEERHUGOWAARD - De initiatiefgroep Heemradenwijk/Centrumwaard is het zat. Onder omwonenden van de Basiusstraat en de Van Foreeststraat bestaat al zo’n twintig jaar onvrede over de verkeershinder, geluidsoverlast en daarmee samenhangend de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Volgens hen is de verkeersintensiteit, vooral in de Basiusstraat, van ongekende orde. Hoog tijd om de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Heerhugowaard, Jan van der Starre, te wijzen op de onrust die er heerst. 

De wethouder kreeg woensdag 31 oktober een petitie, tezamen met de handtekeningen van meer dan 125 omwonenden, aangeboden uit handen van een delegatie van de initiatiefgroep. In het verzoekschrift pleiten de actievoerders voor een verlaging van de maximumsnelheid in het gebied. In beide straten mag nog steeds vijftig kilometer per uur worden gereden, terwijl in de rest van Heerhugowaard in zogeheten verblijfsgebieden een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur wordt toegepast. “In een dertig-kilometerzone neemt niet alleen de geluidshinder en het overlast drastisch af, maar gaat ook de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof omlaag. De gevelbelasting door het geluid daalt daarmee met maar liefst tien decibel”, zo verkondigt de actiegroep, die zich ‘Wij zijn het zat’ noemt, in haar zienswijze.

Luis in de pels

De actiegroep is al langer actief in de wijk. Ze is er primair op gericht in verweer te komen tegen de hoogbouwplannen die de gemeente heeft aan de Van Duivenvoordestraat en de Basiusstraat. Eén van de aspecten die daarmee samenhangt is het verkeer in de wijk. Vooral de Basiusstraat is een druk bereden straat, die wordt gebruikt als sluiproute om de verkeerslichten aan de Vondellaan/Middenweg te omzeilen en als alternatieve route om de verkeersdrukte op de Westtangent te ontwijken in de ochtend- en avondspits. “Bovendien nodigt deze straat uit om een zeer hoge snelheid te ontwikkelen op een wegdek dat ook nog eens veel geluidshinder veroorzaakt”, aldus Ine Hermans namens de actiegroep, die een luis in de pels is van de gemeente.. “En dan hebben we het nog niet eens gehad over de luchtkwaliteit die door de uitlaatgassen in sterke mate wordt aangetast.”

Leefbaarheid onder druk

Bij het overhandigen van de petitie hebben de actievoerders wethouder Van der Starre gewezen op zijn verantwoordelijkheid als bestuurder. In het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) neemt het leefbaar houden van de wijken een belangrijke plaats in. “Vooral in deze oude wijk, en dan met name de Basiusstraat en de Van Foreeststraat, staat de leefbaarheid onder wel heel hoge druk”, aldus Hermans. De wethouder werd er verder op gewezen dat verschillende beleidsaspecten uit het GVVP niet of niet voldoende zijn toegepast. Van der Starre, die het stevige maar openhartige debat met open vizier aanging, kon geen toezeggingen doen voor aanpassingsmogelijkheden. Hoopgevend voor de actiegroep was het feit dat hij beloofd heeft binnenkort een werkbezoek af te leggen aan de wijk en dat de gemeente Heerhugowaard zich terdege bewust (geworden) is van de verkeerssituatie in dit oude plandeel, mede door de ontwikkelingen rondom de herinrichting Middenweg-Centrumwaard.