NV Purmerend voorziet in groeiende behoefte - Snelle en to the point-ondernemerstalkshow trekt steeds meer bezoek

  Nieuws
De broers Bram en Meindert Engberts runnen hun bedrijven ieder op eigen wijze. (Foto: Han Giskes)
De broers Bram en Meindert Engberts runnen hun bedrijven ieder op eigen wijze. (Foto: Han Giskes) (rodi.nl)

door John Bontje
PURMEREND - Geen oeverloos gezever over ondernemen of slaapverwekkende non-informatie over hoe geweldig de ondernemer in kwestie het toch allemaal voor elkaar heeft gekregen. Nee, to the point in 6 minuten iets vertellen over je bedrijf, onderneming of organisatie. Lekker snel, overzichtelijk en voor iedereen behapbaar. Het bepaalt in grote lijnen de succesformule van NV Purmerend, de ondernemerstalkshow die maandagavond voor de derde keer in de Purmaryn werd gehouden.
Dit keer zaten er 105 geïnteresseerde toehoorders in de zaal. En dat waren er weer meer dan de voorgaande twee edities. Met andere woorden: NV Purmerend voorziet in een (groeiende) behoefte. Achtereenvolgens Rona Uitenthuis, Nico Molenaar, Robert Kuijper en Martijn ten Klei, Thierry van der Woude, de gebroeders Bart en Meindert Engberts en Cees Baerts bepaalden de setting. Zij lieten zich ondervragen door bedenker Jaap Sluis en Rosalie Smit (zij nam de honneurs waar van Annet Rijser, die normaal gesproken presenteert, maar vanwege drukte moest afzeggen, JB).

Zangeres

Tussen de bedrijven door zong de 18-jarige Kim van der Vlies het nummer Million Reasons van Lady Gaga. Kim zingt al van kleins af aan. Ze heeft een voorliefde voor het zingen van ballads en popmuziek. Ze volgt zanglessen. Als uitsmijter van de show presenteerde Piet Hein Debets zijn 'Pietpraat'. Speciaal voor deze keer sorteerde Debets voor op de komst van Sinterklaas, zijn alter ego. In het getoonde filmpje, met Bob Doets als verslaggever, kraakte de goed ingevoerde Sint enkele harde noten. En hij gaf een aardige tip: maak van het oude weeshuis, op de hoek Weeshuissteeg/Willem Eggertstraat, een Sinterklaashuis.
Vrij ondernemerschap

Rona Uitenthuis, die naast het houden van vee, samen met haar familie BeemsterBeleving bezit, tevens voorzitter van LTO Noord-Holland en moeder is, manifesteerde zich als een ambitieuze, innovatieve en hardwerkende onderneemster. Ze zat van 2010 tot 2014 voor de VVD in de gemeenteraad van Beemster, was bijna toegetreden tot Provinciale Staten en is voorstander van vrij ondernemerschap. Ondanks haar drukke bestaan sluit ze een terugkeer in de politiek niet uit. "De partij zou het graag willen, maar of het zover komt....", trok ze een rookgordijn op.
Thierry van der Woude, die zichzelf als het oliemannetje van Purmerend-Werkt betitelde, ging nader in op deze grote manifestatie, op 27 januari in het centrum van de stad. Van der Woude riep de aanwezige ondernemers op zich vooral aan te melden. "Op dit moment zijn er rond de 50 aanmeldingen, we kunnen er tussen de 120 en 140 hebben", aldus Thierry. Grote bedrijven die zich inmiddels hebben zijn Bose en Prins Transport.
Geniet van succes

Daarna was het de beurt aan Nico Molenaar, vestigingsdirecteur van Sligro Purmerend. Molenaar schetste kort de historie van de beursgenoteerde horeca-groothandel en vertelde dat de Purmerendse vestiging met 45.000 artikelen erin geslaagd is de omzet te verdubbelen. "We hebben met name veel nieuwe klanten uit Edam en Volendam gekregen. Ik geniet wel van zo'n succes, maar deel dit graag met al onze medewerkers".
Na Molenaar kwam Cees Baerts. De van oorsprong dyslect steeg onlangs boven zichzelf uit door het boekje 'Het komt op als....' te schrijven en uit te geven. Het leverde de Purmerender tal van uitnodigingen op om te spreken en lezingen te geven. Baerts vertelde dat zijn taal- en leesgebrek voorheen op alle fronten camoufleerde en dat liegen hem geenszins vreemd was.
Elke dag feestje

Robert Kuijper en Martijn ten Klei, de breinen achter Het DM Bureau zijn goed in meetbaar communiceren, zo maakte het duo duidelijk. Als direct marketingspecialist hebben zij grote klanten als de Postcodeloterij, Knorr en zeer recent de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) in hun portfolio. Het meest trots zijn ze op de klussen die ze in het kader van de opening van de Hermitage in Amsterdam mochten uitvoeren. Hun motto is 'elke dag een feestje'.
Tot slot pakten de broers Bram (33) en Meindert Engberts (35) het podium. Bram met zijn hoveniersbedrijf, z'n broer met zijn elektrotechnische onderneming. Mooi om te zien en te horen dat deze mannen het ondernemen simpel houden, maar dat de saus eroverheen altijd innovatief dient te zijn.
De eerstvolgende NV Purmerend is op maandag 11 maart 2019. Goed om alvast in de agenda te noteren!

Meer berichten