Nieuwe app om te varen op de Blauwe Golf

Algemeen
Alkmaarder Aad Moore heeft zijn twijfels over de apps.
Alkmaarder Aad Moore heeft zijn twijfels over de apps. (Foto: Bert Westendorp)

REGIO - De provincie Noord-Holland roept (recreatie)schippers op om gebruik te maken van een digitale vaargids. Varen in de provincie Noord-Holland draait om genieten, maar ook om vlot doorvaren. Dat kan met een digitale vaargids. Naast persoonlijke route-informatie en handige vaarinformatie is het mogelijk om automatische openingsverzoeken te sturen naar meer dan vijftig aangesloten bruggen in Noord-Holland. De provincie stimuleert hiermee het in konvooi varen. Daardoor hoeft de brug minder vaak open en dat zorgt voor een betere doorstroming op weg én water.

Routeadvies

Door het invoeren van de gewenste bestemming in één van de digitale vaargidsen krijgt de schipper een persoonlijk routeadvies, met daarnaast de mogelijkheid om automatische openingsverzoeken in te dienen voor de bruggen. Dankzij deze unieke functie in de digitale vaargids weet de brugbedienaar dat de schipper eraan komt. Samen met de informatie over de drukte op de weg, het openbaar vervoer en de nood-en hulpdiensten kan de brugbedienaar het beste bedientijdstip bepalen. Het kan zijn dat het voorste schip even moet wachten tot een konvooi gevormd is, maar daarna ervaart de schipper de voordelen van varen op de Blauwe Golf.

Konvooivaren

Gedeputeerde Bereikbaarheid en Mobiliteit Jeroen Olthof: “Hoe meer schippers een vaargids gebruiken, hoe meer rekening we met de (recreatie)schippers kunnen houden. Met de digitale vaargids stimuleren we konvooivaren, waarbij een grote groep schippers in een keer de brug passeert. Varen op de Blauwe Golf noemen we dat, net zoals de Groene Golf op de weg, maar dan op het water. Zo hoeven niet alleen schippers minder vaak te wachten bij een brug, minder brugopeningen is ook gunstig voor het wegverkeer.”

Meer apps

Tot voor kort was er één digitale vaargids, waarmee automatisch bedienverzoeken ingediend konden worden. Dit jaar zijn er meer apps (Waterkaarten Nederland, Waterkaart Live, WinGPS 5 of NavKid waterkaart) die deze functie aanbieden in een digitale vaargids (deels tegen betaling). Dat is op dit moment in ontwikkeling en kan vanaf deze maand getest worden op het water. Zo kunnen schippers een digitale vaargids kiezen die het beste bij hen past.

Skeptisch

Schippers zijn redelijk sceptisch over deze mogelijkheden. Alkmaarder Aad Moore heeft voor zijn schip een ligplaats in Uitgeest en is één van hen. “Ik heb een marifoon waarmee ik de brugwachter oproep en dat werkt prima. Ik heb mijn twijfels over zo’n app. Als ik richting Den Helder vaar dan heb je redelijk wat bruggen. De Leeghwaterbrug geeft voor mijn schip geen problemen, ik ka er zo onderdoor varen, maar daarna krijg ik met veel bruggen te maken richting noorden. Alles wordt tegenwoordig centraal bediend. Met de marifoon kan ik alles prima regelen. En vergeet niet dat de vaarroute naar het noorden, maar ook naar het zuiden gemonitord wordt met camera’s. Zodoende kunnen de mensen van de centrale post alles in de gaten houden en zien ze ook hoe druk het is. En in konvooi varen gebeurt nu ook al naar de bruggen. Ik zie het voordeel van zo’n app niet in.”