Juliëtte Rot, lijsttrekker Democratisch Zaanstad

Lijsttrekkers gemeenteraadsverkiezingen Zaanstad aan het woord

Algemeen
Juliëtte Rot: "Wij zijn geen politici die bezig zijn met hun carrière, wij zijn er voor u, vier jaar lang aanspreekbaar, niet alleen op 16 maart.”
Juliëtte Rot: "Wij zijn geen politici die bezig zijn met hun carrière, wij zijn er voor u, vier jaar lang aanspreekbaar, niet alleen op 16 maart.” (Foto: aangeleverd)

ZAANSTAD - Juliëtte Rot van Democratisch Zaanstad gaf in onze rubriek ‘Lijsttrekkers gemeenteraadsverkiezingen Zaanstad aan het woord’ de volgende antwoorden op prangende (lezers)vragen.

Stel, jullie partij is straks de grootste. Wat gaan jullie als eerste aanpakken?

“Met huidige zittende partijen heeft Democratisch Zaanstad onder meer de afspraak gemaakt om de ‘bestuurscultuur’ (zoals de lokale overheid nu functioneert) aan te pakken. Dat is nog niet gelukt en daar willen we in de volgende periode graag het voortouw in nemen. Dat doen we door het introduceren van meer directe democratie (inwoners bepalen voortaan echt de politieke agenda) en concrete oplossingen voor concrete problemen. Daarnaast willen we een eerlijker erfpachtstelsel introduceren dat het huidige moet vervangen. Ook het onderhoud van de openbare ruimte verdient wat ons betreft een professionele aanpak.”

Welke fout moet uw partij de komende jaren niet maken?

“Onderdeel worden van de ‘bestuurscultuur’ die Democratisch Zaanstad al jaren bestrijdt. Wij vinden kennis en kunde bij bestuurders van groot belang en daarbij ook het gebruik maken van de expertise van onze inwoners. Die combinatie moet wat ons betreft leiden tot een beter functionerende en vooral betrouwbare lokale overheid.”

Waarom zouden de kiezers op uw partij ‘moeten’ stemmen?

“Democratisch Zaanstad bestaat uit volksvertegenwoordigers en wordt daarbij ondersteund door ondernemers en andere professionals. Wij zijn dus geen politici die bezig zijn met hun carrière, wij zijn er voor u, vier jaar lang aanspreekbaar, niet alleen op 16 maart a.s.”

Als kiezers over een jaar terugkijken, verzeker ik dat…

“Wij onze eerste bereikte resultaten, zoals opgenomen in ons partij -en verkiezingsprogramma, kunnen presenteren. Diezelfde resultaten kunnen wij over de afgelopen jaren ook laten zien en dat zal in de toekomst niet anders zijn. Afspraak is tenslotte afspraak bij Democratisch Zaanstad.”

Antwoorden op lezersvragen

Zaans Stadsblad lezer Jacques Kuik vroeg aan Democratisch Zaanstad de mening over de vele straatschenderijen in de gemeente Zaanstad en de oplossing dit te minimaliseren, en met name voor Zaanstad oost.

“Wij zijn voor wijkgerichte aanpak, samen met inwoners en ondernemers, waarbij wij met meer politie/handhaving gericht op willen treden. Preventief fouilleren en ‘patsercontroles’, evenals het behouden van het messenverbod, zijn voor ons essentieel. Daarbij vinden wij het belangrijk dat er meer gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht. Aangezien de vraag specifiek over Zaanstad-Oost gaat nog het volgende: Democratisch Zaanstad is al geruime tijd bezig met de overlast in het Veldpark, waarbij wij met ons voorstel ten aanzien van het terugdringen van deze overlast, grenzen stellen en perspectief bieden. Zo hebben wij onder andere gezorgd voor een avondklok in het voorjaar/de zomer en komt er een inloopvoorziening om het verblijf van de overlastgevers in het Veldpark, minder aantrekkelijk te maken.”

Heine Buis vroeg of er een verlaging van de maximumsnelheid op de Provinciale wegen bijvoorbeeld naar 60 kilometer, en bijvoorbeeld op de Wandelweg (binnen de bebouwde kom) naar 30 kilometer terug kan.

“Om de maximumsnelheid te verlagen moet een weg anders worden ingericht. Of van 80 km/u naar 60 km/u ook echt veiliger is, kan volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) niet direct gesteld worden. ,,Dat is echt afhankelijk van hoe de weg er uitziet. In het algemeen is het wel zo: hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op ongelukken. Maar inrichting van de weg, moet wel passend zijn bij de weg.” Als het om verkeersveiligheid gaat, is het beter dat de Provincie wat doet aan het veiliger maken van rotondes en kruisingen in Provinciale wegen. De Wandelweg in Wormerveer is een doorgaandeweg, bij doorgaande 50 km/uur wegen binnen de bebouwde kom is het omwille van de doorstroming niet raadzaam om de snelheid te verlagen naar 30 km/uur. Hier zijn overigens ook vrij liggende fietspaden aanwezig.”

Jose Ammerlaan ziet graag de hondenbelasting afgeschaft. ‘Het is in Den-Haag al besproken en alle partijen vinden deze belasting niet meer van deze tijd, eigenlijk een zakkenvuller voor de gemeente kas’.

“Wij zijn het met u eens en pleiten al lang voor de afschaffing van de hondenbelasting. Zodra er een raadsmeerderheid ontstaat zult u en wij onze zin krijgen.”

A. Kuiper kwam met de vraag over parkeren in het centrumgebied Zaandam (begin Rosmolenwijk en Klaaskaterbuurt). ‘Is het mogelijk dat deze ‘economisch gebonden’ automobilisten een plek toegewezen krijgen op de Burcht of een mogelijk nieuw aan te leggen P+R terrein?” 

“Bij DZ is de automobilist welkom. Wij zijn ook strikt voor het handhaven van de parkeernorm bij nieuwe projecten en creëren van voldoende parkeerplaatsen. In dat geval is een duur vergunningssysteem met alle ambtelijke kosten en bureaucratische overlast voor onze inwoners niet nodig!”

Edith Nibourg stelt dat erfpacht veel nadelen heeft voor eigen woonbezitters. “Wat doen jullie om een soepele afkoopregeling of maandlastenregeling te treffen? Ook de WOZ regeling is niet eerlijk.”

“Democratisch Zaanstad is voor het afschaffen van de huidige erfpacht-regeling en is er voorstander van om erfpachters de mogelijkheid te bieden, om tegen een redelijke en billijke afkoopprijs, het recht van erfpacht om te zetten in bloot eigendom, ofwel dat Zaanstad dezelfde voorwaarden en prijs hanteert, zoals die waren tot 2006 voor particuliere erfpachters. Democratisch Zaanstad wilde in november 2021 een onafhankelijk onderzoek instellen naar het gevoerde erfpachtbeleid van de gemeente Zaanstad in de afgelopen jaren. Naast de slepende zaak die de BEZ al vanaf 2012 met de gemeente voert, wil zij zich er zeker van stellen dat het gevoerde erfpachtbeleid van Zaanstad nu én in de toekomst voldoet aan de normen en eisen die consumentenbescherming stelt aan een financieel product als erfpacht. Het voorstel haalde het niet in de gemeenteraad, maar Democratisch Zaanstad is van mening dat dit slechts een uitstel is omdat het de verantwoordelijkheid van een gemeenteraad blijft om beleid te controleren en te formuleren waaraan Democratisch Zaanstad zich als een van de weinige politieke partijen niet aan wilde onttrekken.”

Ook zou ze graag in een ‘knarrenhof’ willen wonen. “Wat doen jullie partij hiervoor?”

“De zogenaamde knarrenhofjes zijn een mooi plan waarbij ouderen het initiatief nemen om hun eigen versie van duurzaam en betaalbaar wonen in te vullen. Twee trekkers van de Stichting zijn al 3,5 jaar bezig om een hof in Zaanstad vorm te laten krijgen. Zaanstad kan helpen met bij het vinden met kennis van de omgeving en beschikbare locaties, het planproces en sturen op de bestemmingen van ontwikkellocaties o.a. door verplichten CPO. Democratisch Zaanstad vindt dat in onze gemeente er ruimte moet zijn voor deze woonvorm en vanwege de voordelen zoals de grote vraag naar passende woningen voor ouderen, de besparing op zorgkosten en de bevordering van doorstroming op de woonmarkt.”

En als laatste vroeg ze hoe DZ aankijkt tegen  het terugdringen van overlast van vliegtuiglawaai.

“Wij zetten in op het behoud van de mainport functie van Schiphol en daarmee de banenmotor. De luchthaven zou 300.000 mensen aan een baan helpen en de Nederlandse economie aan een economische bijdrage van 26 miljard helpen. Wij stellen als voorwaarde dat de luchthaven zich proactief blijft inspannen voor schonere, stillere en milieuvriendelijkere vliegtuigen. Door een stillere en schonere vloot houden we de omgeving leefbaar, de economie draaiend en is er ruimte voor meer woningbouw doordat de geluidshinder afneemt. Wij blijven inzetten op innovaties als elektrisch taxiën, geluidsadaptief bouwen en hinder beperkende maatregelen zoals slimmere aanvliegroutes. Wij willen dat Lelystad Airport zo snel mogelijk opengaat. Op die manier kunnen vakantievluchten vanaf Lelystad worden uitgevoerd en kunnen vluchten die meer bijdragen aan onze lokale en nationale economie vanaf Schiphol vliegen. Naast het economische voordeel zorgt de opening van Lelystad airport voor een eerlijkere verdeling van de hinder. (Gemiddeld ondervinden er in onze regio 100.000 mensen hinder van een vlucht, terwijl in de omgeving van Lelystad gemiddeld 150 mensen hinder ondervinden.) Wij willen dat het Rijk grondgeluid erkent als vorm van hinder.”

Luit Boonstra Hazn kwam met de vraag waar de partijen de gevraagde hoeveelheid ‘sociale’ woningen gaan bouwen? “En niet aankomen met schaam aantallen in peperdure herlocaties maar gewoon een wijk met 5000 woningen”, zegt hij streng.

“Nieuwbouwplannen zouden moeten worden afgestemd op de wensen van: jongeren, starters, senioren- en geïnteresseerden in de vrije sectorbouw (uitgifte bouwkavels) ervan uitgaande dat in deze categorieën de nood het hoogst is. Voorop staat voor ons dat er gebouwd moet worden naar behoefte. Democratisch Zaanstad dus geen voorstander van het bouwen van een bepaald percentage sociale huurwoningen (bijvoorbeeld 30-70) in nieuwe wijken. De vraag van de markt is een graadmeter die niet behoeft te worden vastgelegd in een percentage. In wijken waar de verhouding tussen sociaal en vrije sector uit balans is, kunnen woningen naar behoefte in het betreffende segment bijgebouwd worden.”