Hoe vraag ik in Zaanstad een eigen laadpaal aan?

Algemeen
De EVBox Elvi heeft altijd een vaste kabel.
De EVBox Elvi heeft altijd een vaste kabel. (Foto: Laadpunt Nederland)

ZAANSTAD – Of we nu willen of niet, we moeten er uiteindelijk aan geloven: een elektrische auto. Als het aan de regering ligt moet ons nieuwe wagenpark vanaf 2030 omschakelen van fossiele brandstof naar ‘de stekkerbak’. Los van vragen als ‘kan ons elektriciteitsnetwerk deze vraag wel aan?’ en ‘zijn er genoeg grondstoffen voor al die accu’s?’ raakt de voorraad aardolie gewoon op en moeten we wel denken aan alternatieven om mobiel te blijven. Maar hoe vraag je in Zaanstad een openbare laadpaal aan voor je huis? Wat zijn de kosten? Hoelang duurt het traject aanvraag-realisatie? Moet je een ‘domme’ of ‘slimme’ laadpaal kiezen? We vroegen Gerrit Kramer, Content Marketeer/ Planner bij Laadpunt Nederland om antwoorden en slimme tips.

Startpunt voor aanvraag laadpaal aan huis

Een aanvraag voor een openbare laadpaal gaat via de gemeente. Die laat weten dat - als er geen oplaadvoorziening in de omgeving is- een aanvraag mogelijk is door een verzoek in te dienen via MRA-Elektrisch. Pas als de gemeente nieuwe oplaadpalen krijgt toegewezen kan er met het plaatsingsverzoek rekening worden gehouden. Wie het geluk heeft een eigen oprit te hebben of garage op eigen terrein kan een laadpaal aan eigen woning aanvragen. Daarvoor tipt de gemeente commerciële aanbieders zoals EVBox en Alfen ICU. Laadpunt Nederland is bij deze partijen de uitvoerende instantie. 

Kostenindicatie: tussen de 2000 en 2500 euro

“Het totale traject ‘aanvraag-realisatie laadpaal aan eigen woning’ duurt nu – begin 2023 - ongeveer éen maand”, licht Gerrit Kramer toe. “We praten dan over de plaatsing van een EVO-box. Als kostenindicatie kun je tussen de 2000 en 2500 aanhouden voor een laadpaal aan huis. Het prijsverschil komt door zaken als, kies je voor een ‘slimme’ of ‘domme’ box en of er in de meterkast nog aanpassingen gedaan moeten worden. Zoals een aparte groep als je een oude stoppenkast hebt met smeltzekeringen.”

Let op extra kosten bij oude stoppenkasten

Nou zijn er in de Zaanstreek veel oudere woningen waarvan zo’n stoppenkast bovendien als tikkende tijdbom fungeert. De draden van deze stoppenkasten zitten met een schroefje vast in plaats van een klem. Elektra resoneert langzaam maar zeker de schroefjes los. Een proces van jaren wat ervoor zorgt dat de draad op gegeven ogenblik los komt te liggen in de kroonsteen. Dit kan gaan vonken en uitmonden tot brand. Het lastige is dat je dit niet ziet. Een Zaanse elektricien adviseert dan ook tijdig de oudere stoppenkasten te laten controleren om brand te voorkomen. Als je dus pech hebt, ben je 1000 euro extra kwijt voor een nieuwe stoppenkast. Maar die zal er ook voor zorgen dat je bijvoorbeeld de stroom die je zelf opwekt via zonnepanelen kunt benutten voor het opladen van je elektrische auto. En dat levert heel veel voordeel op.

Laadpunt Nederland: ‘Je kunt zomaar praten over verdubbeling van het stroomverbruik door het opladen van een elektrische auto ‘

“Het spreekt voor zich dat de eigen elektrische installatie goedgekeurd moet zijn voordat wij een laadbox aan huis aansluiten. Je kunt zomaar praten over verdubbeling van het stroomverbruik door het opladen van een elektrische auto en dus moet alles degelijk zijn aangesloten en goed functioneren. Als dat niet zo is, doen wij de aanpassingen die nodig zijn”, aldus Laadpunt Nederland.

Wat kost de laadbox zelf?

De prijzen voor de laadbox starten bij Laadpunt Nederland bij €495-, (dat is exclusief BTW, inclusief BTW is het 585,95 euro). Daar komen installatiekosten bij. Als vuistregel geldt: hoe verder de laadpaal bij de meterkast vandaan geplaatst wordt, hoe hoger de installatiekosten zijn. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de voedingskabel. Hoe loopt deze van de meterkast naar het laadpunt? Kan dit via een kruipruimte? Moet er gegraven worden? Al deze vragen hebben invloed op de totaalprijs van de installatie.

Domme of slimme box, wat moet ik kiezen?

Gerrit Kamer: “ik adviseer een slimme box te laten installeren. Zeker als je zakelijk elektrisch rijdt. Het heeft vele voordelen. Zo voorkomt een slimme box dat iemand anders zomaar zijn auto bij jouw laadpunt aan huis kan aansluiten. Je regelt via de app wie je toegang geeft, . Bovendien kun je het verbruik per gebruiker uitsplitsen. Stel, jij rijdt elektrisch via je werkgever. Dan kun je de box zo inregelen dat de kosten voor het opladen van jouw auto automatisch worden vergoed. Terwijl de auto van je partner opgeladen wordt op eigen kosten. Je kunt ook zien wie er gebruik maakt van je laadpaal en wanneer. Zo zijn er nog veel meer slimme mogelijkheden. Met een slimme box anticipeer je ook op nieuwe ontwikkelingen in het laden aan huis.”

Tip bij ‘domme laadpaal’

Hij tipt: “koop je een ‘domme’ laadpaal, zorg er dan voor dat de stroom eraf gaat als je op vakantie gaat. Dat is vrij eenvoudig, want een laadpunt heeft een eigen zekering in de groepenkast. Als je een eigen oprit hebt waar de buren makkelijk hun elektrische auto kunnen parkeren, heb je natuurlijk liever niet dat stroom wordt ‘geleend’ zonder toestemming.”

Hoe gaat de plaatsing in z’n werk?

Als de aanvraag op het bureau van Laadpunt Nederland ligt, wordt er een afspraak gemaakt om de wensen te inventariseren. Inclusief opvragen van foto’s van de meterkast, de plek waar de box moet komen etc. Dan volgt er een offerte. De prijs is afhankelijk van box-keuze en aansluitingswensen.

Kabels over de stoep

“Als er geen eigen oprit is, maar je wil wel een eigen laadpunt voor je deur zijn er in sommige gevallen gemeenten die toestaan dat de laadkabel tijdens het opladen op de stoep ligt. Dit mag in de gemeente Zaanstad. In opkomst is de kabelgoottegel, de laadkabel ligt dan in een goot die wordt afgedekt met een rubberen strip”, vertelt Gerrit Kramer tot slot.

De Webasto Pure is een 'dom' laadpunt aan  huis.
Afbeelding