Zoom-sessie geeft duidelijkheid over autoluw dorpshart

Algemeen
Naar verwachting wordt variant 1 uitgevoerd. verkeersdeskundigen werken dat plan verder uit.
Naar verwachting wordt variant 1 uitgevoerd. verkeersdeskundigen werken dat plan verder uit. (Foto: Aart Tóth)

CASTRICUM – We hadden het er al eerder over, het autoluw maken van de dorpskern Castricum door het doorgaand autoverkeer moeilijker te maken. Dat heeft alles te maken met het verkeersveiliger en leefbaarder maken van het dorpshart. Bijkomende reden is het veiliger maken rondom spoorovergang Beverwijkerstraatweg-Stationsweg. Via een computerverbinding was het voor belangstellenden mogelijk hun voorkeur uit te spreken over vier voorgestelde varianten. Van die vier zal er één als pilot worden uitgeprobeerd in februari/maart of maart/april. Na die proefperiode zal er pas een echte keuze gemaakt worden.

door onze verslaggever Aart Tóth

Zo werden afgelopen dinsdag en woensdag de vragen en opmerkingen gesteld via een zoom-sessie, waar vooraf aangemelde belangstellenden hun mening en voorkeur kwijt konden. Vooraf waren rond de 300 uitnodigingen verstuurd. Gespreks-/projectleider was Marcel Arens. De keuzes waren: variant 1, welke overeenkomt met de vrijdagse marktafsluiting, met daarbij ook beperking sluipverkeer. Variant 2 houdt in dat de Dorpsstraat is afgesloten tussen Torenstraat en Overtoom, dus niet het Dorpsplein, waar Burgemeester Mooijstraat bereikbaar is. Bij variant 3 is alleen het Dorpsplein afgesloten tussen Overtoom en Verlegde Overtoom en zijn ook de sluiproutes niet bruikbaar. Variant 4 is het minimale met alleen afsluiting bij Overtoom richting Station en geen autoluw Dorpsplein maar wel beperking sluiproutes.

Eerste sessie

De eerste sessie werd bijgewoond door acht belangstellenden. Daarvan één bewoonster en een vertegenwoordiger van het Ondernemersfonds die ondernemers vertegenwoordigde. Er werden zinnige opmerkingen gemaakt en zelfs ideeën aangedragen. Daarbij de opmerking van een ondernemer, die opmerkte dat er al voorstellen vanuit 1994 zijn waar ook het autoverkeer en de snelheid daarvan ter discussie stond. Recentere cijfers tonen aan dat er iets moet gebeuren in het dorpshart om de verkeersveiligheid te verhogen. Nu blijkt uit tellingen dat 89% van het autoverkeer doorgaand verkeer is en er dus maar 11% bestemmingsverkeer is. Van dat totaal rijdt maar liefst 86% veel te hard, waarmee wordt aangetoond dat het beperken hiervan geen overbodige luxe is. De stemming aan het eind van deze eerste sessie was 4 stemmen voor variant 1 en eveneens 4 stemmen voor variant 3.

Tweede sessie

Deze sessie had meer belangstellenden met 20 personen, waar het merendeel bewoners waren van omliggende straten waar ook wat veranderingen kunnen plaatsvinden. De sessie werd daarmee zeer constructief genoemd met genoeg ruimte voor insprekers en ook andere ideeën of aanpassingen. Maar liefst 70% van de deelnemers vonden de sessie uiterst positief. Over het voorstel om met venstertijden te werken was men minder positief, wat bleek uit het percentage van 63% tegenstemmers, dus viel dit af. Bij stemming over de verschillende variantenkeuze tijdens de pilot bleek maar liefst 45% voorstander voor variant 1 en 20% voor variant 3. Daardoor is het zo goed als zeker dat de varianten 2 en 4 zeker afvallen als pilot.

Hoe nu verder?

Hoe nu verder? Welnu, verkeersdeskundigen zullen nu de uitkomsten verder uitwerken om vervolgens een keuze te maken, waar variant 1 te verwachten is gezien de stemming. Hopelijk ontstaat hier snel duidelijkheid over en kunnen de voorbereidingen beginnen om een pilot van twee maanden in te gaan.

Reageren? Stuur een mail naar redactie.cnb@rodi.nl