Team PaanZee in de startblokken met de rem erop

Algemeen
De plannen van PaanZee voor bewaakt en onbewaakt fiets/scooterstalling, opladen etc.
De plannen van PaanZee voor bewaakt en onbewaakt fiets/scooterstalling, opladen etc. (Foto: PaanZee)

CASTRICUM AAN ZEE - Zou het dan toch gaan lukken, parkeren bij het strand en betalen naar de tijd dat je er gebruik van maakt? Een jarenlange gekoesterde wens van een deel van de strandbezoekers, maar ook van de exploitanten van het parkeerterrein. Al vanaf juli 2017 ligt er een vergunningsaanvraag van PaanZee bij de gemeente Castricum om het parkeerterrein zo in te richten dat kort parkeren mogelijk is. De jaren die daarop volgden werden de ‘zwarte pieten’ aan elkaar toegeschreven, wat voor nog meer onbegrip wederzijds tot gevolg had. In 2019 werd er een alternatief plan ingediend bij PWN en de Provincie, waarop nog steeds gewacht wordt naar formele goedkeuring.

door onze verslaggever Aart Toth

Intussen ruim vier jaar verder en er is nog steeds niets waar te nemen van eventuele aanpassingen op het parkeerterrein om lang en kort parkeren te scheiden en de in en uitritten aan te passen. De plannen van PaanZee zien er subliem uit, met uitbreiding van laadpalen voor elektrisch aangedreven auto’s, waarbij een geheel duurzaamheidsplan van toepassing is. Intussen blijven bezoekers klagen als voor alleen een lunch of kort bezoek aan het strand moeten parkeren en voor een hele dag moeten betalen. De uitbater van het parkeerterrein krijgt dan al gauw de schuld, maar er blijkt nogal wat nodig om goedkeuring te krijgen voor verandering.

Alternatief

Sinds juli 2017 zijn er verschillende malen aangepaste plannen ingediend, na commentaar op de voorgaande. Dat was begin oktober 2018 en eind oktober na mondelinge toestemming van PWN en de vergunningaanvraag opnieuw bij de gemeente Castricum terecht kwam. Samen met de gemeente worden wat alternatieven bekeken, intussen november 2018, om de infrastructuur aan te passen. Door opnieuw weerstand vanuit de gemeente wordt dit ook afgeschoten vanwege Natura2000 in juni 2019.

Na wederom aanpassingen in het plan volgt een update in juli 2019 met het scheiden van verkeersstromen van lang en kortparkeerders. Voor kort parkeren zijn 175 plaatsen gecreëerd. Het betaalsysteem wordt geheel geautomatiseerd. Er wordt vreselijk veel aandacht besteed aan duurzaamheid waarbij zelfs een ‘Back to Nature’ programma wordt toegevoegd.

Dan alweer februari 2020 waar nog steeds gewacht wordt op formalisering van het plan. Volgens PaanZee is het maar wachten, wachten, bellen en nog eens bellen zonder verder te komen. Dan in maart 2020 goed nieuws! In gezamenlijk overleg van PaanZee, PWN en Provincie Noord-Holland wordt beloofd in april 2020 met concrete input te komen.

Heden

Na april 2020 lijkt de oplossing in zicht om kort parkeren mogelijk te maken. Juni 2020 wordt verwacht dat de formalisering van Provincie en PWN in juli 2020 echt van de grond komt er aan het werk gegaan kan worden nu eindelijk plannen tot werkelijkheid te laten uitkomen. Helaas, helaas, het duurt en duurt maar tot november 2020 waarbij PaanZee zich afvraagt of de overheden wel willen. Willen zij dat het kort parkeren en aanpassingen voor bewaakte fietsen/scooterstalling, oplaadplaatsen voor fietsen en auto’s en heel veel duurzaamheid maatregelen wel van de grond komen?

Dan intussen alweer april 2021 wanneer er enige positiviteit ontstaat bij de stakeholders en er meerdere partijen die hun inzet tonen om eruit te komen met de overheidsinstanties. Er blijken nog enige hobbels te gaan. Na die hobbels zal PaanZee zorgen voor terugkoppeling richting gemeente en Provincie. Meer weten, kijk op www.paanzee.nl en verwonder je!