Sandra Metselaar en Ila Van Gastel in hun salon aan de Dusseldorperweg in Limmen.
Sandra Metselaar en Ila Van Gastel in hun salon aan de Dusseldorperweg in Limmen. (Foto: Anouk van den Brink)

Ondernemers uit Limmen sturen brandbrief naar minister-president en branchevereniging

13 jan, 10:49 Politiek

LIMMEN – Ila van Gastel en Sandra Metselaar runnen samen vijf jaar ‘In Stijl Kappers’ in Limmen: een begrip in de regio, ook dankzij de tien hairstylisten met wie klanten een warme band hebben. Ondanks de corona-maatregelen weet het duo bijna de helft van hun ondernemerschap hun hoofd boven water te houden. Buffers zijn gebouwd, verdampt, opnieuw gebouwd en wederom verdampt. Na het bericht dit weekend dat zij geen enkele financiële overheidssteun krijgen, houden zij hun hoofd wel boven water, maar zakt de moed ze nu wel in hun schoenen. “Daarom hebben wij een brief geschreven aan de minister-president en aan onze branchevereniging. Het is gewoon niet eerlijk”, vertelt Ila van Gastel.

‘Maatregelen kun je niet over één ‘niet-essentiële’ kam scheren’Samen? Zo voelt het niet!

“Alleen samen krijgen we corona onder controle”, luidt de slogan. “Maar zo voelt het niet”, aldus Van Gastel. “Ondernemers in de kappersbranche, maar ook de eigenaren van de ‘niet-essentiële-winkels’ moeten sterke schouders of buffers hebben. Aangezien wij geen product verkopen maar een dienst, is de Klik & Collect voor ons geen oplossing. En omdat wij geen medische dienst verlenen, is er voor ons geen uitzondering. De maatregelen kun je niet over een ‘niet-essentiële’ kam scheren. Het wringt.”

Steun ontoereikend en blijft uit

De financiële steun die het demissionair kabinet ‘In Stijl Kappers’ toezegde was ontoereikend en blijft nu zelfs uit. Dit heeft te maken met de rekenmethodiek, die uitgaat van een omzetverlies over een periode van drie maanden. Ook is daarbij een drempel van toepassing en wordt slechts een deel van de kosten vergoed. De ondernemer ontvangt steun, echter niet genoeg om het hoofd boven water te houden. Spaartegoeden worden ingezet om een faillissement af te wenden. In Stijl Kappers: “Dit heeft na drie keer een lockdown een gigantische impact op onze financiën, bedrijfsvoering en motivatie. Juist omdat de kosten, denk aan de tien hairstylisten maar ook van het pand, gewoon doorlopen. Natuurlijk denken we in mogelijkheden en maken we een ‘colorkit op maat’ zodat onze klanten thuis hun haar kunnen kleuren. Maar dit is naast het verkopen van een shampoo of haarspray, echt het enige wat we kunnen. En dat staat niet in verhouding tot onze kosten. Tel daar de uitblijvende vergoeding van de overheid bij op en je weet hoe de vlag erbij hangt.”

Spreiding en knippen op 1,5 meter afstand

Van Gastel merkt een aantal zaken op, die zij ook in haar brief aan de overheid en de branchevereniging schrijft. “Denk aan verzoeken tot ‘koffie-afspraken’ doelend op ‘knippen achter de deuren’. Ook ziet zij ‘frisse coupes’ op straat en op televisie. Dat zijn geen voorbeelden van ‘samen Corona onder controle krijgen’. Daarnaast trof ze ook de nodige maatregelen in de salon aan de Dusseldorperweg: knippen met 1,5 meter tussen de stoelen en minder afspraken per dag. Het staat haaks op de toestroom op het moment dat de deuren weer open mochten en straks hopelijk weer mogen. Dit levert in een korte tijd extra veel contactenmomenten op, iets dat ook na de lockdown onwenselijk is. Daarnaast levert dit een hoge werkdruk op, die veel ondernemers na de mentale dreun van de lockdown maar moeilijk kunnen verwerken. Zonder een sluiting en met de bestaande protocollen kan dit voorkomen worden. 

Als kappers kunnen knippen met 1,5 meter tussen hun klanten is de kans op het verspreiden van het virus toch kleiner dan wanneer je boodschappen doet in de supermarkt of slijterij?

Oproep: heroverweeg sluiting van kapsalons

In de brandbrief die de ondernemers van In Stijl Kappers aan de minister-president en de branchevereniging schrijven, roepen zij op de sluiting van kapsalons te heroverwegen (na een grondig OMT-advies, als dat nodig is), de huidige rekenmethodiek te heroverwegen en met terugwerkende kracht - vanaf de derde lockdown - aan te passen, en de gevolgen van de pandemie meer evenredig te verdelen tussen ondernemers en niet ondernemers.

Doe mee: #kapperskunnenopen

De Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO), de branchevereniging voor kappers roept ook op tot een heropening. Wie dit initiatief wilt steunen (en weer heel graag naar de kapper wilt) kan via social media een update doen en daarbij de hashtag #kapperskunnenopen plaatsen.

Hieronder de brandbrief aan de ANKO:

 

Geachte mevrouw, meneer, 

Wij zijn 2 gedreven ondernemers met een eigen kapsalon in een dorpje in Noord-Holland. Een goedlopende salon, die we nu 5 jaar samen met veel plezier en inzet runnen. We hebben 10 personeelsleden in dienst. Sinds de Covid-pandemie is daarin een hoop veranderd. Inmiddels zijn we voor de 3e keer in 2 jaar tijd dicht, wat een aanzienlijke aanslag is op onze motivatie en financiën. Ongetwijfeld zult u dit niet alleen van ons horen. Het is voor velen zwaar, echter zijn wij van mening dat de huidige steunmaatregelen ontoereikend zijn, er te weinig aandacht is voor onze branche en het huidige beleid te weinig differentiatie biedt. Wij lichten ons standpunt hieronder verder toe.

Financiële steun

De financiële steun is ontoereikend en tijdens deze lockdown 0,0! Dit heeft te maken met de rekenmethodiek, die uitgaat van een omzetverlies over een periode van 3 maanden. Ook is daarbij een drempel van toepassing en wordt slechts een deel van de kosten vergoed. De ondernemer ontvangt steun, echter niet genoeg om het hoofd boven water te houden. Spaartegoeden worden ingezet om een faillissement af te wenden. Dit heeft na 3 keer lockdown een gigantische impact op onze (eigen) financiën, bedrijfsvoering en motivatie. Waar doen we het nog voor? 
Alleen samen krijgen we Corona onder controle. Wij zien dat anders. Een fors deel van deze pandemie wordt afgewenteld op de ondernemers; er wordt geen enkel appel gedaan op de medewerkers. Tijdens de lockdown worden medewerkers volledig doorbetaald en bouwen zij vakantie-uren op. Na heropening zijn de uren die zij extra werken overuren en is er in het weekend en de avonden sprake van een toeslag. Bij een situatie in bedrijf blijven medewerkers met symptomen thuis, wederom op kosten van de werkgever.  
Voor veel bedrijven is het mogelijk om met Klik & Collect te werken. Restaurants kunnen bezorgen of afhalen, andere niet-essentiële winkels zetten kramen voor de deur. Voor bedrijven met productverkoop is dat, mogelijk in combinatie met de financiële steun, net genoeg om het hoofd boven water en de motivatie nog enigszins op peil te houden. Voor niet-essentiële winkels die niet-medische diensten leveren is dit een compleet ander verhaal. Vrijwel de gehele bedrijfsvoering ligt plat. Er zijn geen inkomsten. Kappers blijken daarnaast deel uit te maken van een van de weinige contactberoepen die niet-medische diensten leveren. Veel andere contactberoepen kunnen dus ook nog door. Kappers niet. Onzes inziens zou het passend zijn als er in de maatregelen maatwerk geleverd wordt ten aanzien van de kappersbranche.
Maatregelen

Onder de huidige maatregelen zijn alle kappers gesloten. Toch zien we dat er veel ‘achter de voordeur’ wordt geknipt. Kijk maar op straat, of let eens op de ‘korte koppies’ van menig talkshowgast. De huidige maatregelen werken dit in de hand. Goedwillende ondernemers zijn hier principieel op tegen, maar worden vanwege de financiën of onbegrip ten aanzien van het beleid (niet gehoord worden) hier soms toe aangezet. Dit moeten we voorkomen.
Wij denken dat de kappersbranche, met de juiste maatregelen en protocollen, een minimaal effect heeft op de verspreiding van het virus. Het mooie is dat deze protocollen al sinds de eerste lockdown aanwezig zijn: werken op afspraak, hygiënemaatregelen, beperking en spreiding van de klanten, noem maar op. Toch worden de kappers met alle andere niet-essentiële winkels over-één-kam geschoren.
Bij het heropenen, na de lockdown, is er een enorme toestroom van klanten. Dit levert in een korte tijd extra veel contacten op, iets dat ook na de lockdown onwenselijk is. Daarnaast levert dit een hoge werkdruk op, die veel ondernemers na de mentale dreun van de lockdown maar moeilijk kunnen verwerken. Zonder een sluiting en met de bestaande protocollen kan dit voorkomen worden. 

Wij vragen u:Sluiting van de kappers te heroverwegen, evt. na een gericht OMT-advies. En daarbij in komende lockdowns eveneens aandacht voor te hebben. De huidige rekenmethodiek te heroverwegen en met terugwerkende kracht (3e lockdown) aan te passen. Gevolgen van de pandemie meer evenredig te verdelen tussen werkgevers en werknemers en daarmee tevens (indirect) te sturen op het gedrag van de medewerkers zodat wij daadwerkelijk met elkaar deze pandemie tot een goed eind brengen. 

Wij zijn ons ervan bewust dat de huidige situatie voor allen complex is en dat we om maatwerk vragen. Dit maatwerk is echter noodzakelijk om de kappersbranche te redden. Ons verzoek is niet slechts financieel gedreven; het komt juist voort uit de passie voor ons vak en de zware mentale omstandigheden waarin we zijn beland.

Met vriendelijke groet,

Ila van Gastel, Sandra Metselaar

En de brief aan de minister-president: 

Limmen, 30-12-2021

Beste minister,
Wij hebben een kapsalon met 10 medewerkers. Een goedlopende salon, vijf jaar geleden overgenomen van mijn moeder, samen met mijn compagnon. Twee gedreven onderneemsters! Ik ben er zelf al bijna 20 jaar werkzaam in deze salon. Na afronding van de Havo heb ik tijdelijk bedrijfseconomie gestudeerd, uiteindelijk de opleiding niet afgemaakt maar wel alle kennis meegenomen om een salon zoals deze succesvol te laten zijn. Ik weet precies aan welke knoppen ik kan draaien voor als het niet goed loopt. De personeelskosten of de inkoopkosten verlagen als dat nodig is of zelfs de prijzen aanpassen. Kort door de bocht, op dit moment valt er aan geen 1 knop te draaien, er is maar 1 knop en daar moeten jullie aan gaan draaien! 2 keer is onze eigen buffer compleet op gegaan aan het betalen van alle vaste lasten! En geloof me, deze buffer was behoorlijk! Dit mag niet nog voor een derde keer gebeuren! Daar hebben we niet met zijn allen zo hard voor gewerkt. Voordat mijn eigen kinderen wakker waren vertrok ik naar de salon om om 7 uur s’ochtends weer aan het werk te gaan na de 2e lockdown. Dit alles om weer iets van een buffer op te bouwen, klanten te vriend te houden zodat we op de langere termijn onze klanten blijven behouden. Ook hier worden we voor gestraft, de steun die we kregen kon daardoor terug betaald worden!
Hebben we het nog niet eens over de uren die het personeel opbouwt, overhoudt en niet opgenomen kan worden. Hier hebben we nog jaren hinder van!
We groeiden uit ons jasje voordat Corona uitbrak, veel personeel, relatief kleine ruimte. Oplossing, zo veel mogelijk open, zodat het personeel allemaal hun uren kunnen maken, 4 koopavonden. We laten 1 behandelstoel ertussen, die gebruiken we niet, kunnen daardoor minder klanten plaatsen. Maar houden ons wel aan de 1,5 meter. Creatieve oplossing, nu door de 17.00 sluiting meer klanten op de dag zelf! We zorgden juist voor spreiding, door de gedwongen 17.00 sluiting is die ver te zoeken!
Nu we helemaal gesloten zijn krijgen we regelmatig de mail of we komen ‘koffie drinken ‘, dit is iets waarvan we allemaal weten dat dit gebeurt, en wordt met de week erger hoe langer deze lockdown duurt!
En daarbij de steun, er wordt een beeld geschetst dat we de ondernemers helpen, tijdens de 3e lockdown is er 0,0 steun! We hebben 10 personeelsleden, dit kan toch niet in een land als Nederland? We komen nergens voor in aanmerking!

Dit is niet een lockdown voor iedereen, maar voor een klein groepje van de bevolking! Wij zijn weer afhankelijk van het gedrag van onze bevolking, gezellig met kerst bij elkaar zitten, ik snap het, maar het doet zeer!

Kijk in het winkelcentrum, welke winkels zijn er nu echt dicht? Wij verkopen een dienst, geen product! Bijna alle contactberoepen zijn ineens medisch!

Ik heb passie voor het vak, ben echt een vakfreak, passie voor ondernemen maar de energie verdwijnt wel heel langzaam...

Wat als er straks 30000 ondernemers aankloppen bij een psycholoog, kunnen we die zorg wel aan? Want ook het thuisfront heeft hier hinder van. Op de langere termijn creëren we veel meer nevenschade dan dat we nu eigenlijk willen....

Wij mogen niet de rekening betalen van deze pandemie, en geloof me ik ben niet afhankelijk van deze inkomsten, heb gelukkig een man met een goede baan, maar er zijn er genoeg die er wel van moeten leven en er geen compensatie voor krijgt! Dit mag niet zo doorgaan! De branche gaat kapot en het is voor elke ondernemer een mentale uitputtingsslag!

Er is 1 knop waar jullie wel aan kunnen draaien ...

Afbeelding
OVNH: Milieu Service Nederland Beste Onderneming van 2022 (Grootbedrijf) Algemeen 25 mei, 22:28
Afbeelding
OVNH: Green Soap Company Beste Onderneming van 2022 (MKB-Midden) Algemeen 25 mei, 21:42
Afbeelding
OVNH: Drystack Beste Onderneming van 2022 (MKB-Klein) Algemeen 25 mei, 20:47
Afbeelding
OVNH: TommyTomato Beste Onderneming van 2022 (De Belofte) Algemeen 25 mei, 19:30
Afbeelding
Koninklijke onderscheiding voor Henriëtte Maassen van den Brink Algemeen 24 mei, 11:40
Afbeelding
Wie is deze man? Foto van Vroeger 24 mei, 11:35
Afbeelding
Dagbesteding Volly’s een feit Algemeen 24 mei, 11:31
Afbeelding
Groenmarkt en Open Tuinenweekend in Limmen en Heiloo Algemeen 24 mei, 11:05
Afbeelding
Bakkum Bruist weer in augustus Algemeen 24 mei, 10:54
Afbeelding
Tekort aan fietsenstallingen Algemeen 24 mei, 10:00
Afbeelding
Timelapse station en overweg video 23 mei, 13:36
Afbeelding
Cruciale zege voor FC Castricum op Olympia Haarlem Sport 23 mei, 13:30
Digitale krant
Het laatste nieuws uit Castricum

Op Rodi Castricum volg je het laatste nieuws uit Castricum. Rodi Castricum informeert via nieuws, interviews en tips over ontwikkelingen en activiteiten in de buurt, regio en in Noord-Holland.

Nieuws Castricum

Via onze nieuwsbrief mis je nu geen enkel nieuwtje uit jouw regio. Elke week krijg je het laatste nieuws uit Castricum in je mailbox.