De spagaat van ondernemen in coronatijd

Algemeen
Ook met kerst afhalen en bezorgen bij Van Bleiswijk.
Ook met kerst afhalen en bezorgen bij Van Bleiswijk. Foto: Aangeleverd

Volgens Sander Moeskops, eigenaar van grand café restaurant Van Bleiswijk in Enkhuizen, heeft de totale lockdown waar Nederland nu in zit in zijn situatie niet zo gek veel veranderd. “We zijn al een paar maanden dicht. We hebben in oktober meteen het afhalen weer geactiveerd waarmee we eerder dit jaar vanwege corona al waren begonnen. Vanaf 1 november zijn we ook gaan bezorgen op vrijdag, zaterdag en zondag.” Juist in dat laatste zit voor hem het dilemma. “Je levenswerk is getackeld.”

Het blijft gek, zegt hij. “Ik wil kwaliteit bieden en daar hoort bezorgen niet bij. Er zijn genoeg redenen om het niet te doen, maar hiermee hebben we wel actie in het bedrijf. Zolang je dicht bent is dat ook slecht. Niet alleen voor je apparatuur, maar ook voor het moraal. Het is goed om bezig te kunnen blijven.” 

Bezorgen en afhalen is booming

Van Bleiswijk is natuurlijk niet de enige horecaondernemer die met afhalen en/of bezorgen nog wat probeert te verdienen. Ook het personeel blijft zo lekker bezig. “Goed horecapersoneel is moeilijk te krijgen, dat koester ik. Ik had in maart net een fulltimer in de bediening aangenomen, die werkt nog steeds bij ons. Dat geldt ook voor de kok die ik in oktober heb aangenomen. Goed personeel moet je koesteren.” 

Mensen waarderen het aangepast afhaal- en bezorgmenu van Van Bleiswijk, zegt Moeskops. “Wij onderscheiden ons met onze befaamde club sandwiches die lekker groot zijn.” Maar voor iedereen geldt, en dus ook voor zijn bedrijf: als restaurant kun je niet leven van afhalen en bezorgen.

Steun van inwoners

Ook hij kent zijn omzetverlies en ‘het blijft moeilijk om de moed er in te houden’, zegt hij. “Je levenswerk is getackeld. Je staat stil.” Zorgen over de toekomst maakt hij zich niet. Er is niet veel kans dat zijn bedrijf omvalt. “Ik voel me gesteund door de overheid doordat de NOW-regeling wordt voortgezet om een deel van het omzetverlies te compenseren.”

Complimentjes via Whatsapp zijn ontzettend leuk

Het warmhouden van het klantencontact is hem wat waard. “De Enkhuizers zijn positief. Ik voel me door hen gesteund. Het is ontzettend leuk om na een bezorging een compliment via Whatsapp te krijgen.” En wie weet, zegt hij: ‘’Blijft het afhalen wel voor altijd.”