Column Blik van Co: ‘Reclamespotjes’

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Dennis Mantz)

Ik zit helemaal in een spannende film, waarin het bijna duidelijk wordt wie de moord heeft begaan. Helaas, je wordt ongevraagd op een vreselijke manier weer in het dagelijkse leven geworpen. De commerciële omroep die deze detective uitzendt breekt de film af en trakteert je op een blok forse reclame. Een glad gespierd figuur vertelt je even welke aftershave je moet gebruiken na het scheren. Ik zet het volume van de televisie zachter want het geluid van de reclameboodschappen galmt door de kamer omdat het geluid veel harder is dan bij het programma wat je aan het kijken bent. Geïrriteerd pak ik de afstandsbediening en schakel over naar een andere zender maar ook daar is volop reclame. Het lijkt erop dat dit afgesproken werk is. Wordt het nu niet eens tijd dat wij als televisiekijkende Nederlanders besluiten om de artikelen die in dit soort spotjes worden “aangeprezen” niet te kopen. Zullen we met z’n allen de straat opgaan om te demonstreren tegen dit reclame geweld? Nee niet doen hoor!!! Misschien heb ik een veel beter idee en dat is Uitzending Gemist kijken. Dat is echt een verademing zonder al die vervelende onderbrekingen. Tegenwoordig is niet alleen midden in de film een break maar zelfs tijdens de aftiteling, waar de muziek uit de film nog een keer terugkomt als één grote symfonie. In de bioscoop blijf je op je stoel zitten tot de laatste klanken verstomd zijn. De aftiteling is een belangrijk onderdeel van de film. Niks van dat alles bij de commerciële omroepen: tijd is geld; na het laatste beeld komt onmiddellijk weer die schreeuw-reclame. Wat een afknapper. Maar….het kan altijd nog erger. Een speelfilm kijken op de Amerikaanse TV is verschrikkelijk. Al na 8 minuten komt de eerste reclame voorbij. Deze duurt zolang, dat je rustig naar de supermarkt kan lopen en weer terug naar huis om ruim op tijd te zijn om het vervolg van de film niet te hoeven missen. Om nog even terug te komen op onze eigen commerciële televisie: zou het helpen als we met z’n allen de producten uit de reclameblokken boycotten? 

Co Backer

jalbacker741@telfort.nl