Noord-Zuidlijn Amsterdam zorgt voor directe NS-verbinding Alkmaar-Schiphol

Algemeen
 In één keer zonder overstap naar Schiphol en het vliegtuig in.
In één keer zonder overstap naar Schiphol en het vliegtuig in. (Foto: Aart Toth)

CASTRICUM/UITGEEST/ALKMAAR/ZAANDAM – De doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol zorgt voor een directe NS-verbinding vanuit Alkmaar. Het lijkt een onwaarschijnlijke veronderstelling en toch zal het positief gaan werken voor het toekomstige spoorweggebruik in onze regio. Onze verslaggever Aart Toth sprak Castricummer Dave van Ooijen, expert infrastructuur en een van de deskundigen van de maatschappelijke denktank verkeersplan van de gemeente Castricum. 

door onze verslaggever Aart Toth

Ruimte voor nieuwe verbindingen per spoorVan Ooijen: “Sharon Dijksma heeft als wethouder van Amsterdam op de valreep, voor haar vertrek naar Utrecht, een aanbod gedaan van 1,025 miljard euro bij KLM, NS en Luchthaven Schiphol om de metro Noord-Zuidlijn te verlengen naar Schiphol. Wat heeft Castricum nu met een metroverbinding te maken is daarbij de gedachte. Welnu, die metroverbinding zorgt ervoor dat de huidige (tijdelijke) airportsprinter, die tussen Amsterdam-CS en Schiphol rijdt niet meer nodig is, waardoor er ruimte ontstaat voor andere verbindingen.”

Grotere grondopbrengsten in de regio

Er is voor de verlenging van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn naar Schiphol en sluiting van de Ringlijn totaal zo’n 4 tot 5 miljard euro nodig, grotendeels vanuit het Rijk, maar ook de Vervoersregio Amsterdam draagt 525 miljoen bij, gemeente Amsterdam 300 miljoen en de NS 60 miljoen. Daarbij de verwachting van grotere grondopbrengsten in de regio.

Reizigers van en naar NS Castricum en Uitgeest profiteren

Wat heeft de regio Alkmaar en de BUCH-gemeenten met een NS-station, Castricum, Heiloo, Uitgeest dan aan het verlengen van de metro Noord-Zuidlijn? “Omdat er minder treinverbindingen nodig zijn vanuit Amsterdam richting Schiphol en verder - door de verlenging Noord-Zuidlijn en sluiting van de Ringlijn - ontstaat er ruimte op het spoor en vooral in de Schipholtunnel. Zodoende komt er ruimte voor nieuwe verbindingen per spoor, waaronder de al langer gewenste Intercity verbinding Alkmaar-Schiphol waar ook reizigers van en naar NS-stations Castricum en Uitgeest van kunnen gaan profiteren.”

Bereikbaarheid verbeteren

Volgens Dave van Ooijen kunnen in dat geval vier Intercity’s per uur rechtstreeks vanuit Noord-Holland naar Schiphol en verder rijden. De bereikbaarheid zal dus sterk verbeteren: met je koffers naar het station en rechtstreeks zonder overstappen naar Schiphol het vliegtuig in. Daarnaast ook de mogelijkheid om door te rijden naar Leiden en Den Haag. Een minpunt is dat de Sprinters op de Kennemerlijn dan niet verder rijden dan Uitgeest. Dit station gaat de komende jaren op de schop. Met de bouw van twee eilandperrons gaat Uitgeest een belangrijk overstapstation worden. Het inkorten van de Kennemerlijn tot Uitgeest is noodzakelijk omdat het anders te druk wordt op het spoor tussen Uitgeest en Alkmaar.

Van Ooijen stelt daarbij “Doortrekking van de Noord-Zuidlijn scoort, samen met doortrekking Ringlijn van Sloterdijk naar Amsterdam CS, zeer hoog in het kader van Wobke/Wiebes Groeifonds. Als alles meezit kan verlenging van de Noord-Zuidlijn in 2032 gerealiseerd zijn. Dus ongeveer in dezelfde tijd dat Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) 2.0 tussen Alkmaar en Amsterdam (8 Intercity’s) gerealiseerd kan zijn. Beide projecten in Amsterdam zijn nodig om ruimte op de Westtak en in de Schipholtunnel vrij te maken, om rechtstreekse treinen vanaf Alkmaar naar Schiphol en verder te laten rijden.”

Aanvullend onderzoek

Voor Castricum hebben rechtstreekse treinen naar Schiphol een positief effect op de dichtligtijden van de spoorovergang Beverwijkerstraatweg. Door het wegvallen van de Kennemerlijn en het niet stoppen van de vier van de acht Intercity’s in Castricum, wordt de tijd dat de overweg dicht is namelijk minder. (Even voor de beeldvorming: dit is nu gemiddeld 30 van de 60 minuten) 

Is het in dat geval mogelijk handhaving van de overweg, in combinatie met het verkeersluw maken daarvan, voldoende om de veiligheid op het spoor te kunnen garanderen? En wordt mogelijk een tweede ongelijkvloerse kruising (West, Zuid of door het midden) minder noodzakelijk? Van Ooijen: “Linksom rechtsom, in het aanvullend onderzoek van de gemeente naar de vier varianten, inclusief FB-variant, is mijn advies aan de gemeente vanaf nu niet alleen meer naar de invoering van PHS (met zes Intercity’s per uur per richting) te kijken, maar ook naar de gevolgen van invoering van acht Intercity’s per uur op de Zaanlijn.”

Nu de doortrekking bekend is gemaakt is het advies van Van Ooijen aan de deskundigen bij de ProRail, Provincie, Rijksoverheid en gemeenten om opnieuw een berekening te maken in de oplossing voor de beste en veiligste verkeersvariant met betrekking tot het gebied rondom spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg. Daarbij zijn verwachtingen en plannen rondom werkgelegenheid, woningbouw en verwachte vervoersstromen een punt voor op de agenda.