Inwoners Uitgeest: ‘Beloftes nakomen aan burgers kan beter’

Algemeen
Inwoners Uitgeest: 'Beloftes nakomen aan burgers kan veel beter'
Inwoners Uitgeest: 'Beloftes nakomen aan burgers kan veel beter' ((Foto: Bert Westendorp))

UITGEEST – Inwoners van Uitgeest voelen zich doorgaans thuis en veilig in de buurt. Meer inwoners hebben vertrouwen in de wijze waarop de gemeente wordt bestuurd. Het percentage is gestegen van 21 naar 26. De dienstverlening wordt gewaardeerd met een 6,9. Dit blijkt uit de Burger- en Ondernemerspeiling die afgelopen voorjaar voor de derde maal is gehouden.

Van de 2.000 uitgenodigde inwoners vulden 613 de vragenlijst van de Burgerpeiling in. Ook 69 ondernemers deden mee aan de Ondernemerspeiling. Eerder waren er zulke peilingen in 2016 en 2019.De Uitgeesters waarderen hun leefomgeving net als twee jaar eerder met een 8,1. Driekwart denkt niet aan verhuizen. Nog steeds vindt 79% dat buurtbewoners prettig met elkaar omgaan, al is dat iets minder dan 2 en 5 jaar geleden. Ook de mate waarin buurtbewoners voor elkaar klaarstaan (59%) is minder dan voorheen, blijkt uit de antwoorden.

Het vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd is gestegen. Bij 26% is dit vertrouwen (heel) groot en dat is 5% meer dan in 2019. De waardering over zaken als toezicht houden, beloftes nakomen en flexibel opstellen is gedaald en ligt ook onder het landelijk gemiddelde.

De gemeente scoort een 6,1 voor het betrekken van inwoners bij haar beleid. Op de vraag of de gemeente luistert naar de inwoners, ze voldoende betrekt bij plannen en activiteiten, of genoeg ruimte geeft aan hun initiatieven zeggen minder mensen ja dan bij de vorige peilingen. Het rapportcijfer voor de dienstverlening is 6,9, net als 2 jaar geleden.

Lastige tijd

Vertrouwen is het belangrijkste wat er is in de relatie met onze inwoners en ondernemers vindt burgemeester Sebastiaan Nieuwland. “Een stijging is mooi, maar nog lang niet genoeg. Ook voor onze dienstverlening geldt: met een voldoende zijn we niet tevreden. Natuurlijk hadden we te maken met een lastige tijd, dat kan een rol spelen bij de iets gedaalde cijfers. Toch vind ik dit teleurstellend, omdat we er al hard aan werken. We willen van die krappe 7 toch minstens een 8-plus maken, daar gaan we ons voor inspannen. Ik lees ook duidelijk de wens van de inwoners dat we hen beter bij onze plannen en beleid moeten betrekken. Zij geven ook aan dat we niet altijd genoeg luisteren of ons flexibel opstellen. Dat oordeel trekken we ons aan. Er is werk aan de winkel.”

Tevreden wonen

Negen op de tien inwoners voelt zich veilig in de buurt. Ze ervaren de buurt als goed onderhouden en schoon. De helft van de inwoners ervaart wel verkeersonveilige situaties. Over de aanwezigheid van voorzieningen is men zeer tevreden, parkeergelegenheid en welzijnsvoorzieningen krijgen lagere scores (43% en 62% vindt dit voldoende).

Ondernemers

Ondernemers geven het rapportcijfer 6,3 voor het ondernemersklimaat. Ze zijn tevreden over de bedrijfsomgeving en de bereikbaarheid. De algehele dienstverlening scoort een 6.2 en de digitale mogelijkheden scoren 6.0. De wijze waarop de gemeente ondernemers betrekt en de samenwerking zoekt wordt lager gewaardeerd dan landelijk. Nieuwland: “Zeker in coronatijd hebben we flink ingezet op contact met onze ondernemers. Het is een beetje lastig deze cijfers te duiden omdat maar een klein percentage ondernemers heeft meegedaan. Maar de 69 ondernemers die wél hebben meegedaan, vinden dat er een schep bovenop kan qua samenwerking en communicatie. En dat hebben we goed gehoord. Dat vraagt onze inzet om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.”

De peiling is uitgevoerd door I&O Reseach. Door het hele land worden dergelijke peilingen gehouden. Zie hiervoor waarstaatjegemeente.nl