Onderdoorgang Broek in Waterland stapje dichterbij

Algemeen
De onderdoorgang in Broek in Waterland is weer een stukje dichterbij.
De onderdoorgang in Broek in Waterland is weer een stukje dichterbij. (Foto: Archief Rodi Media)

BROEK IN WATERLAND - Afgelopen maandag is in de Commissie Bereikbaarheid en Mobiliteit van de Provinciale Staten gesproken over het voornemen om nabij Broek in Waterland een onderdoorgang te realiseren. In het jarenlange proces van co-creatie (het denk- en ontwerpproces van Dorpsraad en Provincie samen) hebben vrijwel alle fracties in de Staten maandagavond de voorkeur uitgesproken voor een onderdoorgang met twee rijbanen én twee busbanen.

Tijdens de commissievergadering sprak Robert van de Griend in namens de bewoners van de Parallelweg. Van de Griend verklaarde zich zorgen te maken over de consequenties van de onderdoorgang voor de bewoners van de huizen aan de Parallelweg. Volgens de voorlopige tekeningen zal de Parallelweg mogelijk transformeren van een autoluwe, doodlopende weg in een doorgangsweg voor bussen en ander inkomend verkeer. Van de Griend zei te vrezen voor onder meer geluidsoverlast, een verslechterde luchtkwaliteit, en onveiligheid. Hij benadrukte dat de bewoners van de Parallelweg inspraak willen hebben in de plannen, omdat de Dorpsraad naar hun mening veel te optimistisch is over de onderdoorgang en de afgelopen jaren onvoldoende heeft gedaan met kritische geluiden.

Dorpsraad

De volgende stap is een nadere studie die volgens verwachting circa een jaar gaat duren. De onderdoorgang laat dus nog wel even op zich wachten. Wanneer die onderdoorgang echter eenmaal een feit is, dan is het gedaan met de scheiding tussen Broek Noord en Broek Zuid. Dan komt er boven die onderdoorgang een fraai plein dat beide helften van het dorp met elkaar verbindt. Alle hulde natuurlijk aan het adres van de Dorpsraad Broek in Waterland die met een niet aflatende inzet heeft gestreden voor de onderdoorgang. Een toekomstbestendige onderdoorgang die de leefbaarheid in Broek op een hoger peil brengt.

Reductie van reistijd

Lachende derde is de weggebruiker. De huidige situatie nabij Broek in Waterland is een ergernis voor menig automobilist, die aldaar de dagelijkse opstoppingen ondervindt. De smalle N247 dwars door het dorp, de snelheidsbeperking, de openstaande brug, in- en uitvoegend busverkeer, het zijn allen obstakels die een vlotte doorstroming verhinderen. Uit berekeningen blijkt dat de onderdoorgang zorgt voor een reductie van de reistijd tussen bijvoorbeeld Edam en de ring A10 met tientallen procenten. Van de kant van het georganiseerde bedrijfsleven is langdurig gepleit voor een robuuste variant met 2 x2 rijbanen voor alle verkeer. Het bedrijfsleven is bevreesd dat een smalle onderdoorgang toch ook weer tot filevorming leidt. Voor die robuuste variant is echter onvoldoende politiek draagvlak.

Coalitieprogramma

De huidige coalitie van D66, PvdA, Groen Links en VVD kiest er primair voor om het autogebruik te ontmoedigen. Openbaar vervoer verdient hoe dan ook de voorkeur, aldus het College van Gedeputeerde Staten. Het voorstel dat nu nader uitgewerkt (2 rijbanen voor het reguliere verkeer én twee busbanen) gaat worden is geheel in lijn met hetgeen over de onderdoorgang in het coalitieprogramma is opgenomen.

Iedereen tevreden?

Is iedereen tevreden? Vast niet. Maar dat de onderdoorgang er komt, dat de leefbaarheid in Broek in Waterland er straks sterk op vooruit gaat, én dat de verkeersdoorstroming beter zal zijn dan de huidige situatie, stemt menigeen tevreden. Sterker nog, velen kunnen niet wachten op de ‘eerste spade die in de grond gaat’.