‘Mensen blij maken, daar doen we het voor’

Algemeen
Onder toeziend oog van bakker Jaco Schippers een draai maken aan het Rad van Geluk .
Onder toeziend oog van bakker Jaco Schippers een draai maken aan het Rad van Geluk . (Foto: Ton van Veen)

ZAANDAM – Ondernemen als idealist; gebeurt dat nog vandaag de dag? Draait het bij de meeste ondernemers niet om zoveel mogelijk euro’s binnen te harken? Jaco Schippers kan zeker ‘simpel’ meer geld verdienen want zijn drie winkels worden inmiddels goed bezocht. En de producten zijn tongstrelend goed. “Ik kan mijn artikelen duurder maken en zo meer omzetten. Maar dat doe ik niet. Ik kies voor het business model ‘We love to bake you happy‘.”

Ondernemer Jaco Schippers ziet zijn bakkerij als sociaal middelpunt

Inmiddels wordt er bij KISS Bakery dagelijks op drie locaties brood, croissants en taartjes gebakken. Wat in september 2016 in de Verskade aan de Westzijde begon, groeide uit tot een tweede filiaal bij de AH XL (bij het ZMC in Zaandam). In 2019 werd in Roodswijk het derde filiaal geopend. Toevallig ook naast een AH-supermarkt. De vestigingen naast ’s lands grootste kruidenier - die toch ook goed brood verkoopt – weerhoudt KISS Bakery niet te groeien.

Ander bakproces

“Ik weet precies hoe daar wordt gewerkt. Als manager bij een productiebakkerij, waar 150 man personeel brood en banket bakte voor onder meer La Place, IKEA en verschillende bedrijfsrestaurants, weet ik wat daar in de schappen ligt. Ik heb 25 jaar in die wereld gewerkt. In mijn KISS Bakery kies ik niet voor driehonderd verschillende producten maar circa dertig. Een simpel en overzichtelijk assortiment. We bakken ons brood volgens een ander proces en met andere ingrediënten dan bij een centrale bakkerij. Teveel verschillende producten maken gaat vaak ten koste van versheid en dus kwaliteit.”

Bakken om blij te maken

En juist met kwaliteit in smaak weet KISS Bakery zich te onderscheiden. Niet altijd in vorm. Want geen stokbrood is hetzelfde en de razend lekkere haverkoeken kunnen mooi plat zijn, maar ook bol en rond. Alles is handwerk. En achter de slogan ‘We love to bake you happy‘ zit niet alleen de motivatie om tevreden klanten te maken, maar ook een goede band op te bouwen én houden met leveranciers en collega’s op de winkelvloer. “Bij ons wordt je geholpen door vrolijk personeel en krijg je een kwaliteitsproduct voor een schappelijke prijs. Wie wordt daar niet blij van?” zegt Jaco met een glimlach.

Dankzij Jaco’s ervaring, bijzondere netwerk van leveranciers, het gebruik van desem in plaats van bakkersgist en een andere manier van bakken, is brood van KISS Bakery een echte beleving. Ja, beleving. Ooit in Frankrijk geweest en daar bij zo’n piepkleine boulanger een kraakverse baguette gekocht? Die unieke smaak van zo’n stokbrood heeft Jaco en zijn team ‘gewoon’ naar de Zaanstreek gehaald.

“Zo komt ons bloem uit Frankrijk. Het biologisch meel komt van van de Commadeursmolen, een eeuwenoude watermolen in Zuid-Limburg. Het zeezout komt rechtstreeks van de zoutpannen in Guérande, Bretagne. Wist je dat die zo’n 2000 jaar geleden zijn aangelegd door de Kelten? Dat zout is wel duurder dan gewoon zout, maar als wij omwille van de prijs dit soort unieke producten niet meer afnemen, verdwijnt ook het ambacht. En komt nooit meer terug.”

Sociaal ontmoetingspunt

Een ander aspect van de bedrijfsvoering in KISS Bakery is de rol van de bakkerij in de samenleving. Jaco: “Het is jammer dat veel bakkerijen hun deuren hebben gesloten. Mijn passie is de bakkerij weer relevant te maken voor zijn omgeving. Geen massaproductie op een industrieterrein maar als sociaal ontmoetingspunt in de stad of dorp. Bakkerijen hebben bestaansrecht. KISS Bakery onderscheidt zich door verbinding aan te gaan met de omgeving. Zo hebben we onder meer voor Anna’s huis een mooi bedrag weten in te zamelen. Met een kinderdagverblijf acties gehouden voor KIKA. We verkopen ons brood ook via de Fronik Buurtboerderij. Daarbij gaat een groot deel van de opbrengst naar de stichting.”

‘Je kunt nog zulke mooie producten maken, de klant moet je wel vinden’

Jaco probeert ondernemen als vak bij scholen op de kaart te zetten, en ontvangt jongeren in de bakkerij. Daar laat hij ze zien hoe de producten worden ontwikkeld en legt uit hoe ze in de markt worden gezet. “Want je kunt nog zulke mooie producten maken: de klant moet je wel weten te vinden. Je moet een bedrijfsplan hebben, al is het maar om geld te lenen bij de bank. Tegelijk blijkt als je begint, dat er van je hele plan geen donder terecht komt”, zegt hij lachend. “En pas dan begint het ondernemen. Als zelfstandig bakker heb je het zelf in de hand of je succesvol wordt of niet.”

Voedselbank

Goed voorbeeld van hoe Jaco de samenleving bij het ondernemen betrekt, is de dagelijkse donatie aan stichting ’Prakkie Over’. Brood dat na sluitingstijd over blijft, gaat naar mensen die weinig te besteden hebben. “Zo helpen we elkaar. Wij hoeven niets weg te gooien en kunnen daardoor elke ochtend de ovens weer opstoken voor het bakken van verse producten. En dat gaat de hele dag door. Doordat wij werken met gekoelde desem, kunnen we de stap van urenlang het deeg laten rijzen overslaan. We houden de voorraad per uur in de gaten en bakken steeds een kleine hoeveelheid bij”, zegt Jaco die zelf elke dag in de bakkerij meewerkt.

Leerbedrijf

Omdat het bedrijf ooit is begonnen als een opleidingswinkel van het Bakery Institute, zie je altijd jonge mensen in de bakkerij om het vak te leren. Met toestemming van het UWV kunnen ook mensen die 100% zijn afgekeurd als vrijwilliger meewerken in de bakkerij. Zo blijven ze onder de mensen en doen sociale contacten op.

Werkervaring opdoen

“Ook bieden we elk jaar een plek voor iemand met een vluchtelingenstatus om werkervaring op te doen. Bij Kiss Bakery speelt het sociale aspect, zowel voor als achter de toonbank, een belangrijke rol.”

Daarover gesproken: met mondkapje op en afstand houden, maakt het in deze tijd zeker lastiger om de stadsbakkerij te zien als sociaal ontmoetingspunt. Zeker is wel dat KISS Bakery een plek is waar je happy wordt. Al is het maar door de zalige geur van vers brood.

Eh… geen website?

Uit de antwoorden die Jaco gaf, blijkt ook dat hij op een gezonde manier eigenwijs is. Een website heeft KISS Bakery nog niet. Waarschijnlijk is dit daarmee de enige bakkerij in heel Nederland die liever brood bakt dan zich druk maakt om het vinden van de juiste zoekwoorden. Wel is er meer informatie te vinden op Facebook.com/KissBakeryZaandam

De bakkerij als sociaal middelpunt is de opzet van de KISS Bakery.
De geur van versgebakken brood... Lekker!
Ook aan gebak geen gebrek.
Het lekkerste stokbrood uit de Zaanstreek? De KISS Bakery gebruikt zout uit Frankrijk, meel van een Limburgse molen en een bakproces met desem in plaats van gist.
Haverkoeken, smaakvolle 'hardloper'...