Aanpak N203 duurt wel erg lang

Algemeen
Vanaf hier tachtig kilometer per uur, maar vooral als het rustig is op de weg gaat de snelheid soms omhoog.
Vanaf hier tachtig kilometer per uur, maar vooral als het rustig is op de weg gaat de snelheid soms omhoog. (Foto: aangeleverd)

UITGEEST/CASTRICUM - Met het gehuil van twee sportmotoren wordt het traject Castricum Uitgeest ingeluid. Het opschakelen zorgt voor zoveel herrie dat wandelaars in het natuurgebied, een paar honderd meter van Provincialeweg N203, verbaast hun blik richten op het duo.

Flitspalen

De snelheid gaat zeker naar ruim 150 kilometer per uur waar een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur geldt. Na een paar minuten is er gekeerd in Uitgeest en wordt er in omgekeerde richting geracet. Over een inhaalverbod op de weg wordt niet nagedacht…

De afgelopen maanden zijn er weer diverse incidenten geweest op de weg die bekend staat als ‘dodenweg’. Bij een aantal zware aanrijdingen vielen eerder doden en gewonden. Er worden weliswaar binnenkort wat aanpassingen verricht, maar pas in 2028 komen er rigoureuze maatregelen.

Op de N9, ter hoogte van Burgervlotbrug staat er sinds enige tijd trajectcontrole. Daar houden automobilisten rekening met de maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur en is het aantal ongevallen verminderd.

Het lijkt een prima zaak om ook op de N203 trajectcontrole in te voeren. Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) gaat onder andere over trajectcontrolesystemen.

Geen ruimte

Marloes van Kessel, woordvoerder van CVOM: “Na de aanleg van twintig trajectcontrolesystemen op N-wegen is er voorlopig geen ruimte voor nieuwe systemen. Het blijft dus bij die twintig op N-wegen en tien systemen op de Rijkswegen. 

Op locaties waar te hard rijden een groot risico vormt, kan ook gehandhaafd worden met flitspalen. Ik weet niet of deze locatie daarvoor in aanmerking komt. Dat ligt onder meer aan de weginrichting en wat er al gedaan is om de snelheid te verlagen. De wegbeheerder kan hier een aanvraag voor indienen.“

“Over het algemeen is het zo dat er door een trajectcontrole minder vaak te hard wordt gereden. Vaste snelheidscamera’s (flitspalen) hebben eveneens een positief effect op de verkeersveiligheid. Gemotoriseerd verkeer houdt zich beter aan de snelheidslimiet, waardoor het aantal ernstige ongevallen significant afneemt. Bij trajectcontrole is het effect zelfs nog iets groter.”

Het is duidelijk dat trajectcontrole niet meer uitgebreid wordt op N-wegen zoals de N203. Dan lijkt de optie van flitspalen op de N203 een mogelijkheid om de snelheden in te dammen. Maar dan moet de wegbeheerder, Provincie Noord-Holland, daar wel op aandringen.