Column van Peter Spek deze week: Schiedam

Nieuws
Afbeelding
(Foto: Peter Spek)

Schiedam heeft haar zaakjes aardig op orde. Het wist zelfs de Nationale Citymarketing Trofee 2023 binnen te slepen, een prestatie van formaat. De stad heeft de laatste decennia een metamorfose doorgemaakt, dat eigenlijk is begonnen om het merk jenever op de markt te zetten.

Schiedam stond er toentertijd niet best voor. Het had in de regio een negatief imago, met veel leegstand en weinig inspirerende evenementen. De stad was vies en vuil en sliep en dat moest omgedraaid worden. Jenever werd het toverwoord. Veel evenementen kregen dit thema en de geschiedenis van het drankje werd zichtbaar gemaakt. Het bleek het vliegwiel om andere sectoren in de stad te inspireren. Waarom deze lofzang over de jeneverstad, omdat Vlaardingen nu in diezelfde situatie verkeert als Schiedam pakweg vijftien jaar geleden. Ik wil altijd wel met positieve blik naar onze stad kijken, maar de schrik sloeg mij om het hart, toen ik enkele weken geleden met vrienden, wonende buiten Vlaardingen, over de Hoogstraat liep om Vlaardingen te promoten. Op zaterdagmiddag om rond twaalf uur, geloof mij, waren wij de enigen. Verder geen kip te zien, op een tijdstip dat het bruisend moet zijn. Ik had medelijden met alle winkeliers. Geen omzet geen sfeer. De leegstand van winkelpanden is een groot probleem en de verpaupering slaat toe. Er is een marketingprogramma in de maak voor onze stad door Vlaardingen Partners. Dat zal zonder een echt merk een moeilijke zaak worden om daar een succes van te maken. Ik zou zeggen neem het voorbeeld van Schiedam en zet niet de jenever in als merk maar de visserij. Die hebben wij voorhanden, maar is juist de afgelopen jaren versloft. Het feest rond de viering van 750 stadsrechten voor onze stad had een mooie start kunnen betekenen. Had Graaf Floris V niet op een paard, maar op de Balder naar Vlaardingen laten komen. Had alle evenementen in het teken gezet van de visserij, het verleden laten leven, net als in Schiedam met de jenever. Geen welkomstborden bij de ingang van de stad met 750 erop, maar had er Haringstad van gemaakt. De evenementen rond de viering van 750 stadsrechten, waar veel geld en energie in is gestoken, had visserij als leidraad moeten hebben. De vraag komt bij mij op, wat merkt de stad daar in de nabije toekomst van. Citymanagers, transitiemanagers, Hoogstraat - en stadsmanagers zijn de revue gepasseerd maar hebben het verschil niet kunnen maken, maar heeft veel geld gekost. Kan het desondanks die ommezwaai nog maken zoals in Schiedam. Ik moet dat betwijfelen en dat is een gemiste kans. Graaf Floris V had die opdracht mee naar het stadhuis moeten brengen. Symboliek en creativiteit moeten meer gaan leven in de haringstad...