‘Verkeersveiligheid voor fietsers op de Westlandseweg is nog ver te zoeken’

Nieuws
Gemeenteraadslid Marco van Unen wijst naar het ontbreken van de belijning naast de aangebrachte middeneilanden, wat voor een onveilige verkeerssituatie zorgt voor fietsers.
Gemeenteraadslid Marco van Unen wijst naar het ontbreken van de belijning naast de aangebrachte middeneilanden, wat voor een onveilige verkeerssituatie zorgt voor fietsers. (Foto: Peter Spek)

Een recent verkeersongeluk met een fietser op de Westlandseweg ter hoogte van de aangebrachte versmalling bij de afrit naar de Hoflaan, heeft de discussie over de verkeersveiligheid van fietsers op deze weg weer doen oplaaien. En niet voor de eerste keer.

Door Peter Spek

Probeerde de gemeente een paar jaar geleden met het aanbrengen van witte betonblokken, de fietsers een veilige doorgang te verschaffen op dit verkeerspunt, die oplossing bleek geen succes. In september 2022 werden er, nadat er vanuit de politiek vraagtekens werden gezet over de veiligheid van fietsers op dit verkeerspunt, zogeheten middeneilanden geplaatst met rood-witte waarschuwingspaaltjes.

Deze middeneilanden moesten er voor zorgen dat voetgangers veilig konden oversteken en automobilisten de snelheid verminderden om fietsers voorrang te verlenen. Na een extern onderzoek van een verkeersbureau ging de gemeente daarna over tot het aanbrengen aan beide zijden van de weg van een gekleurd fietspad om het autoverkeer zo extra alert te maken op de fietser.
Daarna volgde nog het aanbrengen van een volledig rood wegvlak, dat beter zou passen bij de ter plaatse geldende adviessnelheid van 30 kilometer per uur. Maar na het ongeluk van enkele weken geleden, heeft raadslid Marco van Unen van Beter voor Vlaardingen, weer aandacht gevraagd voor deze onveilige situatie. “De Verkeersveiligheid voor fietsers op de Westlandseweg is nog ver te zoeken”, zegt het raadslid als hij ter plaatse de situatie in ogenschouw neemt.

Vogelvrij

“Kijk”, als hij wijst naar de weg met de middeneilanden, het gekleurde wegdek en de belijning. “Hier is voor zowel de fietser als de automobilist geen touw aan vast te knopen. Kijk naar de belijning. Een stuk is aangegeven met een onderbroken lijn als markering voor een fietspad, maar juist bij de aangebrachte middeneilanden ontbreekt die belijning. Daar is de fietser dus werkelijk vogelvrij en scheurt de automobilist zonder hinder over het dan denkbeeldige fietspad”, is zijn mening.
Marco van Unen, zelf afkomstig uit de politiewereld, weet dat bij een doorgetrokken streep langs een fietsstrook, de andere weggebruikers niet op die fietsstrook mogen komen. “Loopt er een onderbroken streep, dan mogen andere weggebruikers er wel komen, maar alleen als zij daarmee geen fietsers hinderen. Hier staan echter helemaal geen strepen en moet je maar hopen dat een automobilist vaart mindert en de fietser de ruimte geeft dit verkeerspunt veilig te passeren. Een onwenselijke en onveilige situatie natuurlijk”, aldus Marco van Unen.

Schertsvertoning

“Ook de aanduiding van een 30 kilometerzone op dit deel van de weg is natuurlijk een schertsvertoning. Er wordt daar gewoon niet gehandhaafd en automobilisten passen hun snelheid daarom daar niet op aan.” Van Unen gaat aan de verantwoordelijk wethouder Bart Bikkers van verkeer vragen of de toegezegde evaluatie na het aanbrengen van de verkeersvoorzieningen al heeft plaatsgevonden. “Die was namelijk toegezegd.” Zelf ziet Marco van Unen een oplossing in een betere belijning, die de fietser meer veiligheid biedt. “Of, kijk naar het voetpad dat bijna niet wordt gebruikt op dit deel van de Westlandseweg. Trekt dit trottoir bij de rijweg. Voetgangers kunnen gebruiken van de naast gelegen Irisstaat”, is zijn suggestie.