Felicitatie-actie razend populair

Nieuws
Afbeelding
(Foto: FW)

‘Ken je iemand die deze weken jarig is, een jubileum beleeft of iets anders te vieren heeft?’ Zo begon de oproep die Uitgeverij West Media begin april via haar kranten en sociale media verspreidde. De reacties overtroffen alle verwachtingen.

Omdat op visite gaan niet meer kon, besloot de redactie van Uitgeverij West Media om felicitaties in haar kranten te plaatsen. Van lezers, aan lezers. “Het leek ons een leuke manier om onze lezers een hart onder de riem te steken in een moeilijke tijd,” vertelt René de Hoog, hoofdredacteur van Uitgeverij West Media. “Vanwege de regels van het RIVM konden mensen elkaar niet meer persoonlijk feliciteren. Een berichtje in de krant is dan natuurlijk een leuke verrassing.”

De oproep kreeg gehoor. De afgelopen drie maanden werden in de elf titels van Uitgeverij West Media, waaronder deze krant, meer dan duizend felicitaties geplaatst. “Dat overtrof echt alle verwachtingen”, gaat De Hoog verder. “Het plan was om eenmalig wat felicitaties te plaatsen, maar al snel werd duidelijk dat we dit voor de lange termijn moesten doen. Zelfs zonder de oproep te herhalen bleven de inzendingen binnenkomen. Zien eten, doet eten. Dat is natuurlijk fantastisch. Je merkt dat je echt iets kunt betekenen voor je lezers. We kregen spontaan berichten van mensen die ons wilden vertellen hoe gelukkig ze werden van de felicitaties.”

Binnenstromen

De actie leverde de redacteuren en opmakers van de krant veel werk op. Niet alleen het verwerken van de inzendingen en het in elkaar zetten van de pagina’s, maar ook de planning. De Hoog: “We hebben best wel moeten worstelen om iedere week weer pagina’s geplaatst te krijgen. De felicitaties bleven binnenstromen, maar in de kranten was niet altijd ruimte. Je plaatst natuurlijk het liefst alles dat je binnenkrijgt zo snel mogelijk, maar op een gegeven moment hadden we een ‘wachtrij’ van drie weken. Gelukkig had vrijwel iedereen hier begrip voor. We kregen nauwelijks teleurgestelde reacties als een felicitatie een weekje later geplaatst werd.”

Waarde

De afgelopen drie maanden werden de felicitaties gratis geplaatst, maar daar komt nu een einde aan. Ook moeten de felicitaties voortaan digitaal aangeleverd worden. De Hoog: “Als uitgever zijn we ook hard geraakt door de coronacrisis. Adverteerders letten op hun uitgaven en dat voelen wij. Daarom hebben we besloten om nu een bijdrage te vragen voor de felicitaties. We snappen dat veel mensen dit jammer vinden, maar na drie maanden en meer dan duizend gratis plaatsingen hopen we op begrip. Onze bedoeling is niet om er rijk van te worden, we vragen voor de plaatsingen een kostprijs. Zo kunnen we in de toekomst gewoon onze kranten blijven maken. Want als er ìets is dat deze crisis ons duidelijk maakt dan is het wel dat een huis-aan-huiskrant een enorme waarde heeft in een gemeenschap”, besluit De Hoog.