Pijlers: ‘Algemene taak is leerling brugklas door laten komen’

Zorg
Jolanda Faber, hier op haar werkplek in het gemeentehuis, krijgt energie van het mentor schap bij School’s Cool.
Jolanda Faber, hier op haar werkplek in het gemeentehuis, krijgt energie van het mentor schap bij School’s Cool. (Foto: Wolfgang van den Hoek)

De overgang van het basis- naar het middelbaar onderwijs is een grote stap. Toch slagen de meeste brugklasleerlingen erin hier zelfstandig hun weg in te vinden en het eerste jaar met goed gevolg te doorlopen. Voor degenen over wie van te voren twijfels bestaan of dit wel gaat lukken, is er thuisbegeleiding door mentoren van School’s Cool, dat al in meer dan 25 gemeenten in Nederland actief is. Jolanda Faber is al jaren mentor in het Westland.

Door Rianne Dekker

Jolanda maakte in 2015 kennis met School’s Cool Westland, toen ze daarvoor met de internationale vrouwenorganisatie Soroptimisten de actie Good Food Fair deed. “Ik had destijds zelf een kind in de brugklas en dit versterkte mijn interesse. Ik meldde me aan als mentor en heb sindsdien vier leerlingen mogen begeleiden, met een tussenstop van een kleine twee jaar toen mijn eigen leven wat drukker werd. Nu werk ik 22 uur als erfgoed educator bij het Historisch Archief Westland en verzorg daarnaast exposities in de hal van het gemeentehuis. Het mentorschap is daarmee goed te combineren.”

De vrijwillige mentor van School’s Cool bezoekt een aangemelde leerling gedurende het hele brugklasjaar een keer per week een uur thuis. “Je krijgt dus echt maar één leerling onder je hoede, omdat het inplannen van een bezoek al lastig genoeg is met het oog op wederzijdse agenda’s”, aldus Jolanda. “Vervolgens begeleid je ze nog bij de overstap naar het tweede leerjaar en is het de bedoeling dat ze na de kerst zelfstandig verder kunnen of dat een andere instantie of middelen op school het overnemen.”

Match belangrijk

De noodzakelijke band opbouwen is het eerste doel van het mentorschap. 

Jolanda: “Dit werkt alleen als je gekoppeld bent aan het type leerling dat bij jou past. School’s Cool screent een mentor daarom zorgvuldig en gaat dan kijken met welke van de aangemelde leerlingen deze matcht. Ik ben bijvoorbeeld erg creatief en kreeg daarom ook een dergelijke leerling onder mijn hoede. Soms is levenservaring ook belangrijk, of opgedane praktijk kennis als student. Duidelijk is, dat je affiniteit met kinderen moet hebben.”

Serieuze suggesties

Jolanda benadrukt dat huiswerkbegeleiding in principe niet de hoofdmoot is van het bezoek. ”Daar zijn andere instellingen voor. De algemene taak is de leerling de brugklas door laten komen omdat er door bijvoorbeeld omstandigheden thuis of gedrag of persoonlijkheid gerede twijfel bestaat of de leerling dat alleen kan. De ondersteuning vindt dus plaats in brede zin. Natuurlijk kun je samen het huiswerk doornemen, maar ook bijvoorbeeld samen zoeken naar een hobby of sport. Hierin doe je suggesties en betrek je ook de ouders erbij. School’s Cool maakt vooraf met de leerling een contract dat de suggesties wel serieus worden genomen. En werkt de suggestie niet, dan ga je over tot een volgend plan.”

‘Het woordje “moet” wordt vermeden’

“Zonder daarbij adviezen op te willen dringen, want daar ben ik helemaal niet van. De bedoeling is dat je de leerling een richting aangeeft en dat hij of zij daar zelf de controle over houdt. Het woordje “moet” wordt vermeden, je stelt in plaats daarvan de vraag: “Hoe kan het anders?” Wat altijd helpt is het stukje persoonlijke aandacht, dat ze tegen jou met je neutrale luisterend oor hun verhaal kwijt kunnen. Als je daarna vindt dat er iets met de ouders moet worden besproken, overleg je dat eerst met de leerling of je mentorcoördinator van School’s Cool.”

Eerlijkheid voor alles

Maar ook de mentor heeft niet altijd de wijsheid in pacht, aldus Jolanda. “Als je het even niet weet, kun je dat gewoon met de leerling bespreken. Dan kun je bijvoorbeeld de vraag stellen of er iemand anders is die op dat moment kan helpen. Zo had ik een leerling die vertelde al hulp te krijgen van een leerling uit de klas. Ik heb leerlingen gehad die ik niet het hele traject heb gemonitord omdat ze tussendoor andere hulp kregen. Dan kun je het ook makkelijker loslaten.”

Loslaten is wat Jolanda ook even heeft gedaan in een fase van haar eigen drukker wordende leven. “Maar ik miste het mentorschap en heb me weer aangemeld. Ik haal er namelijk energie uit en als het iets voor mij oplevert komt het de ontvanger ook ten goede. Zo krijg ik energie van het creatieve denken in situaties waarin je jezelf de vraag stelt: “Wat kan er hier beter?” Ik had bijvoorbeeld voor een leerling die de tafels nog niet goed kende een spel gemaakt, waardoor ik net een andere insteek had dan de school methode die blijkbaar niet voldoende werkte voor dit kind. Ook de intervisies bij School’s Cool, lezingen over bijvoorbeeld weerbaarheid, en de verhalen van andere mentoren geven je stimulans. Je doet dit namelijk niet alleen.”

Mentoren gezocht!

In dit licht doet Jolanda ook een oproep aan potentiële mentoren. “Er zijn in het Westland meer aangemelde leerlingen dan mentoren en dat betekent dat er voor sommigen geen hulp is. Meld je daarom aan bij School’s Cool Westland!”