Oproep aan Zaankanters: wees trots op eigen streek

Algemeen
Anneke Wijdogen-Vis: “De Zaanstreek heeft een sterke identiteit binnen Nederland. Mijn doel is dat duidelijk te maken aan zowel bewoners, streekgenoten, bezoekers uit ons eigen land als de internationale toerist.”
Anneke Wijdogen-Vis: “De Zaanstreek heeft een sterke identiteit binnen Nederland. Mijn doel is dat duidelijk te maken aan zowel bewoners, streekgenoten, bezoekers uit ons eigen land als de internationale toerist.” (Foto: Dirk Karten)

ZAANDAM – “Of de Zaanstreek langzaam maar zeker wordt opgeslokt door Amsterdam? Denk het niet! Ik snap dat bijvoorbeeld Zaanse hotels vanuit commercieel oogpunt de naam van de hoofdstad in hun naam gebruiken, maar die staan wel in de ‘Zaanse achtertuin’. En wat ziet de bezoeker als hij incheckt? Een hotel met puur Zaanse uitstraling. We zijn veel meer dan alleen de Zaanse Schans. De Zaanstreek is een bezoek meer dan waard om onze eigenheid. Niet omdat het naast Amsterdam ligt”. De nieuwe directeur van Marketing Zaanstreek gaat er vol voor; aan iedereen laten zien hoe mooi onze streek is. Tijd voor een serie prangende vragen aan Anneke Wijdogen-Vis. 

Ze zegt het met spijt in haar stem: ”Ik ben in februari begonnen, maar ben door de coronacrises sterk beperkt in het leggen van verbindingen.” Want dat staat hoog op haar to-do lijst. Uitdragen hoe sterk de Zaanstreek is. Haar ambitie is dat samen met bewoners, ondernemers en haar netwerk te doen.

Oprechte Zaanse roots

Met het aanstellen van Anneke heeft Zaans.nl – de naam die Marketing Zaanstreek naar buiten uitdraagt – iemand aangetrokken die de Zaanse mentaliteit snapt. Anneke woont in Zaandam en houdt oprecht van onze regio. Ze werd geboren in Amsterdam (‘toen ik twee was verhuisden we al naar de Zaanstreek’) en volgde ze haar opleiding op de Hotelschool in Maastricht. Al werkte ze in de toeristenbranche, de Zaanstreek bleef trekken als gebied om in te werken.

Overstap

“Ik heb voor Corendon samengewerkt met City-Maketingbureau’s en had veel contacten in de zakelijke markt om hotels te promoten. Een prachtbaan. Maar ik wilde meer. Toen ik negen jaar geleden in Zaandam kwam wonen, zag ik met de veranderingen de Zaanse identiteit groeien. Zo besloot ik vorig jaar november de overstap te maken. Ik wil het verhaal breder maken en me inzetten om een hele streek te ‘verkopen’.”

Maar wacht even. Wat nou ‘Zaanse identiteit’? We zijn toch maar een industriestad? Met wat molens en oude fabriekspanden langs een smerige rivier?

“Kijk nou eerst eens om je heen waar je nu staat: in één van die mooie fabriekspanden met zicht op de Zaan. Hoe mooi is het dat we als Marketing Zaanstreek ons kantoor hebben in de voormalige Verkadefabriek? Een van de beroemde Zaanse merken. Wonen naast werken is juist een kenmerk van de Zaanstreek waar we trots op mogen zijn.”

Hoe trots en creatief zijn we als ondernemend Zaanstreek? 

“Ik heb respect voor het Zaans ondernemerschap. Als je ziet hoe snel ondernemers schakelen met de beperkingen die er nu zijn. Restaurants zijn creatief in bezorging. Het Zaantheater en De Fabriek bieden online voorstellingen. Je kunt een virtuele rondleiding maken in het Zaans Museum. De Zaanbocht en Stadshart winkeliers die de handen ineen slaan en initiatieven ontwikkelen. De grote betrokkenheid die de gemeente toont. Het zien van mogelijkheden, bedenken van oplossingen typeert de Zaanse ondernemer. Op z’n Zaans gezegd ‘niet lullen maar poetsen’.“

U wil dat bewoners trots(er) zijn op hun eigen streek. Ziet u dat gebeuren en wat kunnen ze doen?

“In deze tijd is het zaak lokale ondernemers te steunen door daar je inkopen te doen. Er is enorm geïnvesteerd om winkelcentra aantrekkelijker te maken. Maar als je de ondernemers nu niet steunt, blijft er geen winkel overeind. In dat kader spelen we in met de campagne ‘Geef Zaans!’ Als je een cadeau zoekt, kijk dan (nu online) eens bij je lokale winkelier, of bijvoorbeeld in de Zaanstore. In de webwinkel op www.zaans.nl zijn vele leuke Zaanse producten te vinden.”

Een leuk idee, maar wat kun je nog meer doen?

“We bezoeken globaal van alles en nog wat, maar heb je zelf wel eens het verhaal van een molenaar gehoord? Het Hembrugterrein verkend? Het Monet atelier bezocht? Als je dat doet, krijg je vanzelf een andere kijk op hoe mooi en uniek de Zaanstreek is. Het mag best wat uitbundiger.”

De Zaankanter en uitbundiger over de eigen streek… Een uitdaging! We roemen ander steden maar praten met ‘Zaanse zuinigheid’ over de eigen regio. Hoe doorbreek je dat?

“Het klinkt afgezaagd, maar kijk eens om je heen. De Zaanstreek heeft een rauw randje door ons industrieverleden. Wie daar doorheen kijkt, ziet schitterend industrieel erfgoed waar heden en verleden samenkomen. Natuur in de polders met mooie fietspaden. Volop cultuur. De Zaanstreek biedt alles. Je hoeft echt daarvoor niet per se naar Amsterdam. Wat op zich een mooie stad is.”

U heeft in uw functie overleg met bijvoorbeeld met Amsterdam&Partners om de toerist naar ons toe te halen. Die zet ons graag neer als ‘pittoresk, kneuterig’. Hoe sterk blijft het Zaanse verhaal daar overeind? 

“De eigen identiteit vasthouden en promoten staat voorop. Oké, de Zaanstreek is een goed alternatief om de drukte in Amsterdam te spreiden. Alleen zijn we meer dan ‘Amsterdam Countryside’ of ‘Old Holland’ voor de toerist. Maar ik vraag ook aan de inwoners zelf hun steentje bij te dragen. Trots te zijn op de Zaanstreek. Een goed begin voor Zaankanters zelf om de eigen regio te ontdekken is een bezoek aan www.zaans.nl. Mijn tip: laat je inspireren door de verhalen op de pagina Ontdek de Zaanstreek. Coronaveilig ook nog. En als het straks weer mag, heten de Zaanse attracties je van harte welkom.”