Uitblijven bruggen zorgt voor bomvolle ponten

Algemeen
Sprong over het IJ en de bruggen
Sprong over het IJ en de bruggen (Foto: aangeleverd)

NOORD - Een luide stilte heerst in het stadhuis rond de plannen over de nieuwe bruggen over het IJ. Het leek daarmee vorig jaar zo goed te gaan na jaren van tegenwerking van overheden en havenbaronnen. Met zevenmijlslaarzen leek het gemeentelijk beleid eindelijk af te koersen op definitieve besluiten. Maar niets daarvan. De ponten zijn als vanouds weer bomvol en B&W wijden in hun bestuursakkoord geen woord aan de plannen voor de aanleg van oeververbindingen. Dat zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in de Noordse stadsdeelcommissie.

door Tom Tossijn

Misschien wel de meest beknopte steekhoudende opmerking in de bestuurscommissievergadering van afgelopen woensdag, over het agendapunt ‘Sprong over het IJ’, kwam van VVD-commissielid Dylan Meijer: “Ons eiland wordt steeds groter”. Hij reageerde op een inspreker en op collega-commissieleden die zich steeds meer zorgen maken over het stilzwijgen van B&W rond de aanleg van de bruggen over het IJ en de voetgangerstunnel tussen CS en Noord. De weg leek begin dit jaar na jarenlang gesteggel vrijgekomen voor de definitieve aanwijzing van locaties voor de bruggen aan oost- en westzijde en de aanleg van een voetgangerstunnel.

Ponten steeds voller

Daarna werd het, na de verkiezingen en de samenstelling van het nieuwe stadsbestuur, doodstil in de Stopera. Terwijl de ponten alweer voller lopen: steeds vaker moeten Noorderlingen en andere passagiers in de spitsuren wachten op een volgende pont. De gereedkomende woningbouw en vestiging van bedrijven in Noord, nu en straks, jaagt de aantallen pontpassagiers steeds verder op.

Voor drie Noordse commissieleden – niet toevallig de drie partijen die ook in B&W hun handtekening hebben gezet onder het Amsterdamse bestuursakkoord – bleek het nu welletjes. In vragen aan het dagelijks bestuur willen de drie partijen hom of kuit over de oeververbindingen: GroenLinks (Wijbe Langeveld), PvdA (Lodewijk Bleijerveld en Canan Uyar) en D66 (Silke Tijkotte). Diverse overtuigende artikelen vol zorg hadden ze al geschreven in de lokale media.

Formeel van niets weten

Portefeuillehouder en stadsdeelvoorzitter Brahim Abid kon de zorgen van de Stadsdeelcommissie niet wegnemen, eenvoudigweg omdat (nog) niets bekend is over de aanloop naar komende besluiten. Wél stelde hij een beter contact met de gemeente in het vooruitzicht, wat uit zijn mond als ‘verlengd lokaal bestuur’ nogal verwarrend overkwam: het Noordse dagelijks bestuur dat alweer enkele maanden in functie is, gaat pas eind september bijeenkomen met de gemeentelijke projectorganisatie over de besluitvorming en planning van de oeververbindingen. In de tussentijd weet het stadsdeelbestuur formeel van niets op het groeiende Noordse eiland.

Financiering

“Het gaat over planning, financiering en de scherpe keuzes die B&W moeten maken over alle infrastructurele vraagstukken die op ze af komen”, vatte Abid de bestuurlijke hobbels samen. De stadsdeelvoorzitter had daarbij wel enige suggesties voor zijn collega-bestuurders in de Stopera: het MIRT (Meerjarenprogramma van het Rijk voor investeringen in Infrastructuur, Ruimte en Transport) zou een fraaie financieringsbron kunnen zijn. De bruggen en tunnel gaan immers zo enorm veel geld kosten, dat het Rijk wel móet bijspringen.

Geen duimbreed wijken

Wijbe Langeveld vond dat het gemeentebestuur nu toch eens urgentie moet laten zien en voorrang moet geven aan de aanleg van de westbrug. Abid begreep het ongeduld van de commissieleden en benadrukte dat – wanneer er geld gevonden is – de westelijke brug inderdaad het eerst moet worden aangelegd, nog vóór de oostelijke verbinding waar de Passengers Terminal geen duimbreed wenst te wijken. 

Abid: “De westelijke brug heeft mijn voorkeur, want daar ontstaat de grootste vervoerbehoefte door de gereedgekomen bouw van woningen en bedrijven in het NDSM-gebied, Cornelis Douwes en overige grote nieuwe wijken aan de westkant en Amsterdam Haven Stad. De grootste uitdaging zal zijn of de nieuwe westbrug alleen fietsers en voetgangers accommodeert of ook openbaar vervoer zoals tram en bus.”