Ingezonden brief

Reijnoud de Haan, Fietsersbond Bergen

Algemeen
Afbeelding
((Foto: aangeleverd))

2 Weken geleden berichtte pers, dat het College heeft besloten om 62 extra parkeerplaatsen aan te leggen op de Duinweg te Bergen, rond Il Primo / Duinvermaak. Als motief werd genoemd: “de parkeerdruk was al lange tijd groot”. De afgelopen week praat wethouder Bekkering ons bij in “het Contact”: het is alsnog het de vraag, of er ook andere oplossingen zijn, bijvoorbeeld transferia aanleggen of bezoekers aanmoedigen om op een andere manier naar Bergen te komen: “we moeten met elkaar in gesprek gaan”.

In de discussies over de parkeervisie en ook de Omgevingsvisie is naar voren gekomen, dat het rijden naar de parkeerplaatsen door bezoekers de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk zet. Dit is al genoeg reden, om vast te stellen, dat het geen goed verkeersbeleid om vooral toe te geven aan de druk van automobilisten.

Stimuleren van bezoek per fiets en openbaar vervoer is beter. Reden hiervoor is ook, dat het tegengaan van klimaatverandering gebaat is bij verschuiving van autogebruik naar fietsgebruik. De Provincie heeft aan gemeenten een uitgebreide “menukaart duurzame mobiliteit” aangeboden. De Provincie geeft als tips: minder parkeerplaatsen en duurdere parkeerplaatsen.

Leefbaarheid en klimaat geven genoeg argumenten om niet de auto te bevoordelen met meer parkeerplaatsen. Dit plan is daarmee in strijd. Dit geldt ook voor het plan om in Egmond aan Zee parkeerplaatsen te realiseren in het Torensduin. Meer parkeerplaatsen zal namelijk extra autoverkeer aanzuigen. Groen opofferen voor parkerende auto’s is jammer.

De Omgevingsvisie geeft aan, dat de weginrichting meer moet uitgaan van fietsers en voetgangers. Het is dan ook beter is om doorfietsroutes te creëren, de fietsenstallingen uit te breiden, ook bij Duinvermaak en bij winkels; ook uitvoering van andere onderdelen van het Fietsbeleidsplan is nodig.

De Fietsersbond heeft het verzoek gedaan om een aantal wegen om te bouwen tot 30 km-zone, omdat de belangen van fietsers dit vragen, bv de Komlaan te Bergen. De gemeente wil nu alleen daar een 30 km-zone vanwege de veiligheid van de extra parkeerders op de Duinweg.

Kortom; de aanleg van transferia buiten de kernen [en de duinen!] is een beter idee. Het beleid zal de andere richting uit moeten, nl naar doorfietsroutes, fietsenstallingen en transferia. Het zou goed zijn, om het verbodsbord voor fietsers op de Duinweg wordt weggehaald; dit is een onlogisch verbod.

Reijnoud de Haan

Afbeelding
Afbeelding