Vrees voor leefbaarheid Laakhavens na komst van woontorens

Algemeen
Hoe aantrekkelijk wordt het om in de wijk Laakhavens te wonen als er straks nog meer woontorens bijkomen?
Hoe aantrekkelijk wordt het om in de wijk Laakhavens te wonen als er straks nog meer woontorens bijkomen? (Foto: De Posthoorn)

Rond de drie grote stations (CS, HS en station Laan van NOI) komen in totaal achttien hoge woontorens. Dat blijkt uit de gebiedsplannen van wethouder Boudewijn Revis. Deskundigen vrezen met name voor de toekomst van de wijk Laakhavens. Zij voorzien een monocultuur van kleine woningen in extreem dichtbevolkt gedeelte van Den Haag. En dat is volgens de experts niet wenselijk.

Den Haag - Tijdens het laatste STAD consult bespraken experts op verzoek van Platform STAD de Gebiedsagenda station Hollands Spoor / Laakhavens. Platform STAD is het onafhankelijke platform voor Stedelijke ontwikkeling en Architectuur in Den Haag. De plek waar inwoners, professionals, ondernemers en beleidsmakers samen vormgeven aan de stad.

Stadspark
Volgens de deskundigen is de gebiedsvisie voor het gebied rond station HS en Laakhavens op dit moment niet meer dan de optelsom van lopende projecten. Ze vinden dat een integrale visie ontbreekt, terwijl die in hun ogen zeer gewenst is. Al helemaal nu Laakhavens met de komst van woontorens extreem dichtbevolkt wordt. Voor een aantrekkelijk woongebied is meer nodig dan nu in de gebiedsagenda staat aangegeven, zo stellen ze. Zelf denken ze aan een stadspark op het dak van de Mega Stores. Ook vinden ze het wenselijk dat de onderste lagen van het gebouw open worden gehouden. ‘Dichte gevels zijn dodelijk voor een levendige Waldorpstraat.’

Doorgangshuis
Nog een punt van zorg is de, in de gebiedsvisie, beloofde mix van woningtypen. De deskundigen denken dat het uiterst moeilijk zal zijn om kleinere en grotere, betaalbare woningen te realiseren, laat staan 30% sociaal. Als dat niet lukt, wordt de wijk een doorgangshuis voor expats, starters en studenten. De experts zijn het er over eens dat een monocultuur met een grote hoeveelheid kleine woningen in eenzelfde prijsklasse voorkomen moet worden.

Concurrentie
Voor een gezond stedelijk gebied is naast wonen een goede mix aan functies noodzakelijk. Dat komt echter niet vanzelf. Tijdens Platform STAD wezen de experts erop dat hiervoor - net als in de Binckhorst - gemeentelijke regie nodig is, bijvoorbeeld voor betaalbare bedrijfsruimten. Daarnaast moet verder worden bekeken in welke mate het College Campus HS zich, ondanks de prima bereikbaarheid, kan richten op grootschalige ontwikkeling van kantoren en hotels. Deze functies lijken meer op hun plek in de andere twee gebieden die verdicht moeten worden (Policy Campus Centraal / Centraal station en ICT Security Campus / Laan van NOI). In de Laakhavens staat nu een deel van de bestaande kantoren leeg.
In de concurrentie die ontstaat tussen de drie stationsgebieden gaat Laakhaven de strijd verliezen door een slecht imago, zo vrezen ze.

Deelnemers STAD consult
Ton Schaap (gemeente Amsterdam – senior Urbanist), Vincent Smit (De Haagse Hogeschool - lector grootstedelijke ontwikkeling), Leon Thier (Studio Leon Thier architectuur), Jan Brouwer (Architect en ruimtelijk adviseur), Anjelica Cicilia (Syntrus Achmea Real Estate and Finance), Emiel Arends (gemeente Rotterdam – stedelijk adviseur), Rico Zweers (de Mannen van Schuim – strategic design in real estate), Casper Hulsman (Bouwinvest) en Alexander Pols (Kollhoff en Pols architecten) namen deel aan het STADconsult ‘Kansen en dilemma’s voor verdichting rond station Hollands Spoor’