West Media fopt lezers: #NieuweStijl is 1 aprilgrap

Algemeen
De meeste lezers zitten niet te wachten op smileys in de krant.
De meeste lezers zitten niet te wachten op smileys in de krant. (Foto: Adobe Stock)

In de vorige editie van haar kranten maakte West Media bekend een nieuwe schrijfstijl te gaan hanteren. Dat was - natuurlijk - een 1 aprilgrap. Veel lezers trapten er met open ogen in.

Junior Researcher ‘Alex Pril’ had zogenaamd ontdekt dat de lezers jonger zijn dan gedacht. Om aansluiting met deze jongere doelgroep te krijgen, zou de redactie de nieuwe TikTok- of Insta-stijl gaan hanteren met verhalen van maximaal 140 woorden, afkortingen als ‘ff’ en ‘suc6’, emoji’s, @mentions en #hashtags.


Zo zou de nieuwe krant eruit komen te zien. - UWM

Lezers werden van harte uitgenodigd om voor zaterdag (1 april) te reageren op de nieuwe stijl. Daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt. De mailbox van de niet-bestaande A. Pril stroomde vol. Een deel van de lezers legde direct een verband tussen de twijfelachtige aard van het voorstel, de naam en de datum. Maar, veel andere lezers lieten in kleurrijke taal weten het niet eens te zijn met de plannen.

Papierbak

Veel lezers gaven aan niets te zien in de veranderingen en vreesde verdere verloedering van de Nederlandse taal: “Heel veel succes met de nieuwe stijl maar mag ik dan afhaken”, schreef één lezer. “Ik geef het volgende week een kans, maar ik vrees dat de krant daarna wekelijks meteen de papierbak in verdwijnt” mailde een ander. “Met veel moeite heb ik het artikel over de nieuwe TikTok-stijl van de krant uitgelezen”, schreef een derde. “Niet omdat het 45 woorden te lang was en ik dus de aandacht verloor, maar door de pure verbazing en ergernis die me overviel en waarvoor vele emoji’s tekort schieten om er uitdrukking aan te geven.”

Prut

Opvallend was de reactie van een lezer die netjes begon met ‘geachte heer Pril’ en afsloot met ‘vriendelijke groet’, maar waarvan de rest van het bericht voornamelijk bestond uit vreselijke ziektes en andere verwensingen. De redactie kiest ervoor dit te interpreteren als een grote betrokkenheid van de lezers bij hun krant.

Andere lezers vonden de nieuwe stijl niets, maar zagen wel brood in artikelen van maximaal 140 woorden. Dit in tegenstelling tot een andere lezer: “Als we nu constateren dat de aandachtspanne prut is - en dat is zo door o.a. social media - dan moeten we de aandachtspanne verbeteren, en niet onze norm verlagen.”

WC-rol

Leuk ook waren de groeten van mevrouw K. in je Bil, de inhoudelijke reactie van een copywriter (”Je jaagt jongeren weg als je ‘populair’ gaat schrijven en ‘kinderachtig’ tot het niveau van kinderen probeert te komen”) en de uitputtend beargumenteerde uiteenzetting van een jurist-in-ruste. Tot slot was de redactie ook dankbaar voor de lezers die met Alex Pril meedachten voor verdere ‘verbeteringen’: “Max 7 regels met 7 woorden zoals bij PowerPoint presentaties, print de krant op wc-rol formaat zodat de lezer alleen hoeft to (sc)rollen in plaats van pagina’s om moet slaan, meer geprinte GIFjes en video’s en polls die je naar links en rechts kan schuiven.”