Dit gebouw krijgt een facelift in Haarlem

Algemeen
Myrthe Smith vindt het heerlijk schilderen.
Myrthe Smith vindt het heerlijk schilderen. (Foto: Willem Brand)

HAARLEM - Haarlem is mooi, maar het kan altijd mooier! Dat is het uitgangspunt van Stichting Gevelstenen Vereniging Haerlem. Woensdag 14 september beschilderde Myrthe Smith van het Geheim van de Smith onder toeziend oog van Martin Busker de laatste van de zes reliëfs op het voormalige PTT-gebouw Zegelwaarden aan de Bakenessergracht 76-78.

Martin Busker, oud-architect en mooi-stadmaker, vertelt enthousiast dat burgemeester gister bewonderend toekeek. Martin: “’Het fleurt de gracht helemaal op,” zei Jos Wienen.” De reliëfs op het gebouw Zegelwaarden zijn gemaakt door kunstenaar Hans Ittmann, vertelt Peter van Graafeiland, gevelsteenkenner en adviseur van Stichting Geveltekens Vereniging Haerlem, over de telefoon. Peter en Martin plozen samen de geschiedenis van het gebouw en natuurlijk ook de geschiedenis van de reliëfs uit.

Uit bedrijfsmuseum

Het gebouw is uit 1953. Van Graafeiland: “Ze moeten hebben gedacht: wat een saaie gevel op zo’n mooie gracht. We laten een kunstenaar zijn gang gaan.” En zo geschiedde. Ittmann dook in de archieven van het bedrijfsmuseum van Joh. Enschedé, dat achter de gracht papiergeld en postzegels drukte. Hij kwam op 17de-eeuwse gravures poppetjes tegen die hij stileerde en kreeg groen licht die op de muur uit te hakken.

Puur toeval

Terwijl Myrthe de laatste hand legt, komt Bakenessergracht-bewoner Sjaak Roos langs. “Neem meteen de gevelsteen van het Hofje van Bakenes verderop mee,” roept hij naar boven, “Die kan ook wel een verfje gebruiken.” Wat hij niet weet is dat de gevelstenen op nummer 84, de passer en de valk van de voormalige bierbrouwerij, over een paar weken door Myrthe Smith gaan worden ingekleurd. Myrthe Smith heeft dus haar handen vol aan de gracht waar ook onze burgemeester woont. Puur toeval natuurlijk en mede mogelijk gemaakt door het Teylers Museum dat eigenaar is van zowel nummer 76-78 als 84.

Inkleuren

De door Ittmann gevonden afbeeldingen zijn waarschijnlijk gebruikt voor een of andere opdracht, denkt Van Graafeiland. De toegepaste kleuren zijn gekozen op basis van uitgebreid kleurenonderzoek. Busker: “Olga van der Klooster analyseerde kleurresten op het kunstwerk. Ook hebben we gekeken naar de kleuren waarmee Ittmann werkte. En we hebben ook gebruikt gemaakt van het kleurgeheugen van grachtbewoners Matth van Rooden en Hans van Eck en het Noord-Hollands Archief.”

De kwast waarmee Myrthe de klus klaart, is bijna versleten en juist daarom ideaal voor de in de muur liggende omlijning. Myrthe: “In het midden steken nog wat haren uit, daarom schildert hij zo lekker.”

Het PTT gebouw Zegelwaarden in Haarlem.