All you can hear: musicals bij Zang en Vriendschap

Nieuws
Sopraan Pien van Gerven en dirigent Arno Vree tijdens doorloop in het verenigingsgebouw van Zang en Vriendschap
Sopraan Pien van Gerven en dirigent Arno Vree tijdens doorloop in het verenigingsgebouw van Zang en Vriendschap (Foto: Willem Brand)

HAARLEM - “Mooi mannen, dit is bijna ontroerend,” roept dirigent Arno Vree met understatement na Don’t cry for me Argentina, gezongen door de jonge sopraan Pien van Gerven. Zijn mannenkoor – Arno is bijna 13 jaar dirigent – fungeert bij dit nummer als backing vocals. Of zoals Arno zegt: als een extra instrument. Het is de eerste doorloop voor de grootse musicalavond op 16 december. De generale wordt de tweede.

Door Willem Brand

Hoewel musicals populairder zijn dan ooit, lijkt het genre voor Haarlems oudste mannenkoor een verrassende keus. Maar wie het koor volgt, weet dat Zang en Vriendschap al langer nieuwe muzikale wegen inslaat.

Mooie akkoorden

De krant geniet eind november een voorproefje. Z&V oefent samen met Pien van Gerven, vaste pianiste Gerrie Meijer, saxofoonkwartet SAKS en percussionist Willem ten Sijthoff acht musicalklassiekers. Arno, die naast enkele vierstemmige koorarrangementen ook alle arrangementen voor het saxofoonkwartet schreef, dirigeert met humor. Zijn uitspraak: “Als ik niks doe, doen jullie het goed”, wordt even later gevolgd door: “Doe de mooiste ‘oe’ die je ooit gezongen hebt. In je inademing moet je de noot al voelen.” Het blijft indrukwekkend om het koor vierstemmig mooie akkoorden te horen zingen.

Instrumentaal bed

“Het is logisch en toch verrassend vernieuwend,” vat Arno in de pauze de keuze voor redelijk klassieke musicals zoals The Sound of Music en Anatevka samen. En over de rake ‘oe’: “Ik voel dat het mooi is, maar ik moet niet mee in de emotie. Die moet je bij het publiek laten.” Sopraan Pien zingt voor het eerst samen met een mannenkoor. “Het is mooi en bijzonder om zo aangekleed te zingen. Het is een warm instrumentaal bed. Het is alsof mijn stem als een viool over het mannenkoor beweegt.”

Uit comfortzone

Voorzitter Leo van der Pieterman na afloop: “Ons vaste repertoire is klassiek, maar we maken steeds meer uitstapjes naar andere genres. Zo stappen wij als koor elke keer weer uit onze comfortzone.” Tweede tenor Cees Marchand kreeg kippenvel bij zijn favoriete nummer Bring him home uit Les Misérables. Eerste tenor Rick van der Burg vertelt dat het best even wennen was om met zwier te zingen. “Maar, let maar op: het dak gaat eraf.” Hij was onder de indruk van Pien. Een beroemdheid in de dop, denkt hij.

Op 16 december treedt naast het Koninklijk Haarlems mannenkoor Zang en Vriendschap ook het vrouwenkoor Singing Unlimited uit Badhoevedorp op. Wie er nog bij wil zijn, moet snel zijn. Kaarten: philhaarlem.nl