‘Achterom kijken levert je vooral de leerstof voor de toekomst’

Algemeen
Willem van den Berg bekijkt de ontwikkelingen uiterst genuanceerd.
Willem van den Berg bekijkt de ontwikkelingen uiterst genuanceerd. (Foto: Ed Bausch)

HEILOO - Vis, brood, groente en fruit, vlees, kaas, thee, bloemen. De verswinkels in ’t Loo, de drogist en AH waren de afgelopen weken de publiekstrekkers in ‘t Loo. De andere winkels moesten zich sinds half december zien te redden met de etalages en websites als showroom voor online bestellingen en sinds kort ‘click&collect’.

‘Goed gedrag van bezoekers en ondernemers helpt ons hier doorheen’

Op beperkte schaal komt daar vanaf 3 maart een verruiming in. Nieuwsblad Heiloo bespreekt de situatie met Willem van den Berg, van Kaashuis Tromp en vooral namens het bestuur van de winkeliersvereniging ‘t Loo. Van den Berg bekijkt de ontwikkelingen uiterst genuanceerd. “Want als je elkaar ooit nodig had, dan is het wel nu, in en om het winkelcentrum.”

“De bereikbaarheid en de diversiteit aan winkels en speciaalzaken zijn de pijlers voor ’t Loo. Het is een prachtige concentratie van zaken.” Willem van den Berg is zeker van een goede toekomst voor het winkelcentrum, ook al is nu alles anders. “Ik zie ook wel dat de mensen nu alleen maar bóodschappen doen, ze zijn niet echt aan het wínkelen. Maar dat komt terug. Want een bezoek aan een winkel betekent zoveel meer dan een internetbestelling. Klanten willen stof voelen, de kleur zien, ruiken, ter plekke passen. Dat was zo en dat gaat straks weer zo. Wij denken dat je straks een situatie hebt van uitgestelde aankopen. Veel niet-essentiële zaken zijn nu vooral bezig om niet vergeten te worden. En als bestuur kijken we ook naar iedereen, ook al kunnen de relaties met de nieuwe eigenaar, Sectie 5 Investments, voor iedereen anders zijn. In de regel versterk je elkaar in een winkelcentrum.”


Winkelcentrum wil groeien

“Soms wil je dat veranderingen sneller gaan, natuurlijk. Het is nog steeds de bedoeling dat er een tweede supermarkt bij komt aan de westkant. De eigenaar wil dat ook, die heeft ook alle voorwaarden overgenomen die golden voor de vorige eigenaar, Dela. Maar het gaat zo snel als het gaat. We weten ook dat de gemeente het gebied rond de Witte Kerk echt ziet als het (uitgaans)centrum van het dorp. Je wilt allemaal gewoon hetzelfde en het proces om de aantrekkelijkheid van omgeving en centrum verder te vergroten moet gewoon heel zorgvuldig worden gedaan. Er stonden of staan enkele panden leeg in het winkelcentrum, maar dat is in heel Nederland zo, daar springt Heiloo echt niet nadelig uit, hoor. We zien er evengoed steeds nieuwe belangstelling voor. De HEMA gaat na verbouwing weer open en wij hebben hier straks dus als eerste in Nederland de nieuwste conceptstore van HEMA.”

Stap voor stap

Van den Berg begrijpt de grote wens dat alle winkels weer open gaan. “Maar er is wel wat aan de hand in Nederland, net als overal in de wereld. Dus het moet nu stap voor stap. Hijzelf heeft, net als de slager, middenin de coronacrisis het eigen pand zelf laten verbouwen en dat is goed uitgepakt voor beiden. Van den Berg ziet ook dat Heiloo steeds aantrekkelijker wordt voor jonge gezinnen uit de steden. “Daar kunnen we echt wat aan hebben. Daarbij is de omgeving ook van groot belang. Dus vastgoedbeheerders van andere panden, zoals het ING pand, betrekken we ook graag in onze kring.” Van den Berg is zorgvuldig met het verwoorden van zijn gedachten. “Het bestuur wil echt iedereen goed horen en aan zijn trekken laten komen, nu en straks als het weer voluit kan.”